donderdag 13 mei 2010

Voorbereiding 300 km

Dinsdag mijn tocht voor een half rondje IJsselmeer voorbereid. Fiets aan de onderkant even schoongemaakt. Dekje van de stoel gewassen en reserve materiaal gecontroleerd. Ook de banden op spanning gebracht. De rechter voorband mist een atmosfeer dus die even “bij” gepompt. De Geax Tattoo staat op 3.5 atmosfeer en die weer naar 4 atmosfeer gebracht.

Daarna het denkwerk. Achter de computer breng ik de waypoints in die de route moeten gaan vormen. Als ik de route upload naar de GPS kan hij er helemaal niets mee. Elke keer als ik zeg dat ik de route wil volgen probeert hij de route te berekenen maar als hij op 52% staat geeft de GPS een berekeningsfout. De computer heeft er geen moeite mee. Waarschijnlijk, omdat Topo zo gedetailleerd is en hij heel veel detail kaarten heeft van elk gebied, kan hij de route niet over alle kaarten berekenen. Dat is een tegenvaller want City Navigator stuurt je soms over de snelweg. Toch de SD kaart met City Navigator in de GPS gestopt want die kan de route wel berekenen.

De route is Burdaard, Leeuwarden, Grou, Sneek, Lemmer, Dronten. Kan ik meteen banden inslaan. Lelystad, Hoorn (triatlon wetsuit passen). Den Oever, Harlingen, Leeuwarden, Stiens Burdaard. Om 21:45 ga ik slapen, een goede nachtrust is onderdeel van de voorbereiding. Om 23:00 ben ik in mijn eerste slaap als er een enorme knal is. Het hele huis staat er van te trillen. Geschrokken vlieg ik overeind. Sprint het bed uit, doe de lampen buiten aan, en kijk voor op straat... Niets... Achter, niets.... Bij de buren... ook al akelig stil.... Wat was dat? Heeft de auto een kapotte band? Alle vier de banden blijken heel. De fietsen dan.... Plots zie ik mijn gele Quest een beetje slap op zijn benen staan.... De Geax Tattoo is geexplodeerd. Wim Schermer had de band vorige week te hard opgepompt maar ook op 4 atmosfeer (De band kan tot 4.5 atmosfeer) kan hij dus ploffen. De manier waarop is wel identiek....

Ik ren naar boven en zeg tegen Dineke dat het een knalband is. Lodderig zegt ze "Plak hem maar mooorgen." Tja, ik wil morgen vroeg om zes uur fietsen, om dan een band te plakken? En ik ben nu toch wakker.... De Tattoo heb ik per twee gekocht, dus er ligt nog een reserve boven. Gelukkig heb ik deze week een nieuwe 26 inche binnenband gekocht voor mijn gereedschapstasje. Alle tassen uit de fiets gehaald: Reserve kleding, tros bananen, broodbak, reserve banden doos muesli repen. Gym schoenen: Ik probeerde de vorige keer te vliegen op de gladde vloer van Velomobiel met mijn fietsschoenen. Alleen het landen lukte niet zo best. En drie flesjes vruchtensap. De lege fiets naar buiten op het kleedje en aan het werk. De band ligt er zo af. Als ik de nieuwe Schwalbe binnenband oppomp is hij meteen lek. Nee!! Niet nu!! Er zit een scheurtje in het rubber, vlak onder het ventiel, dus de band is ook niet te plakken. Gelukkig hangt er nog een opgelapte reserve band aan het rek. Morgen bij Velomobiel maar een extra nieuwe binnenband halen.



Dan zit ik nog een tijd te klooien met de buitenband. Als ik hem erom heb denk ik toch dat hij andersom moet. Er staat geen duidelijke looprichting op de band. Dus de band omgedraaid. Uiteindelijk ga ik twaalf uur slapen. Ja, een goede nachtrust hoort bij de voorbereiding ....... Zucht.....

Om half zes zit ik klaarwakker overeind. De wekker is nog niet gegaan maar ik ben helemaal wakker. Een nacht van vijf en een half uur, de voorbereiding is dus dik in orde.... Gaaaap. Tijd om goed te ontbijten en me lekker vol te stoppen....

2 opmerkingen:

  1. jeej wat een schik! je beleeft wel vaak toestanden he met je bandjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor als je nog eens een heel rondje IJsselmeer gaat doen, kun je hier nog wat meer tips vinden: http://cyclingreview.nl/rondje-ijsselmeer-fietsen/.

    BeantwoordenVerwijderen