zaterdag 26 september 2009

Sleutelen en Wat neem je mee….


Volgens de ligfietslijst moet je de remmen goed in het vet zetten voor de winter. Dus vandaag ga ik de voorwielen eruit halen. Dit is een klusje dat ik nog niet eerder heb gedaan. Speciaal voor het klusje heb ik ratel ring sleuteljes gekocht. De meneer van de winkel begon helemaal te kwijlen toen ik ze aanwees. Dat zijn niet zomaar sleutels dat zijn “Top-sleutels” ontworpen met Zwitserse precisie.



Speciaal voor mij, doet hij het doosje even open en laat de blauw mat glimmende sleutels zien in hun bedje van rood fluweel. Voorzichtig haalt hij het sleuteltje eruit. Moet je de tikjes even horen, die zijn heel klein en fijn…. Als je naar de twinkel oogjes van de meneer van de gereedschapswinkel kijkt dan ben je dus om. Als beloning word ik nog even langs de heilige graal der gereedschap geleid. Een prachtige stalen rolcontainer met 10 laatjes tot aan de kop toe vol met nog meer blauw mat glimmend gereedschap. “Kijk meneer, dat gebruiken ze nu in een garage..” Slik, de prijs is wel 1.050,- euro…. Maar dan heb je wel wat. Enne levenslange garantie… Vandaag mag ik mijn toolcraft sleutels uitproberen en geen woord teveel.


Het voorwiel eruit halen valt heel erg mee:
-         Verwijder de dubbele bout in de fiets bij het spatbord
-         Leg de fiets op zijn kant
-         Verwijder het wieldoekje
-         Maak de drie boutjes los van de stuurhandels
-         Wip de drie stuurstangetjes los
-         Dan trek je het wiel er zo uit met de veerpoot.
-         Maak het rem kabeltje los en klaar ben je.
-         Daarna kun je de bout van het wiel met een inbussleutel losdraaien en trek je het wiel zo van de remvoering los.

De rem zit gewoon goed in het vet. Als de rem heet wordt kan het vet verdwijnen maar zo ver is het nog niet gekomen. Nu kan ik het wiel even goed poetsen en dan zet ik de boel weer in elkaar.

Mijn tasje met gereedschap zweeft steeds door de fiets. Voor, bij de wielkasten in de neus, is er plek genoeg. In de dump heb ik een mooi leger tasje gevonden. Die geschikt is voor dit doel. Dineke naait het zachte klittenband op het tasje en nadat ik het harde gedeelte in de fiets geplakt heb ben ik klaar. De inhoud van het tasje is:




-         Inbus sleutels nummer 5
-         Plakspullen
-         Reflecterend hesje voor banden plakken in het donker
-         Een hoofdlamp
-         Een zakmes met een kruiskop en een schaartje
-         Kettingpons
-         Reserve schakel




De tiewraps passen niet meer in het tasje en mogen in de grote tas. Ik heb nog ruimte bij het andere wiel maar voorlopig heb ik dat nog niet nodig. Helemaal blij ben ik met het resultaat….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten