woensdag 16 september 2009

Keramisch



Bovenal ben ik "gebruiker" en dol op nieuwe dingen. Ik ben altijd in voor nieuwe ideeën,materialen en inzichten. Waarom rijd je anders op een ligfiets. Waarom leg je zonnepanelen op je dak. Waarom ga je Nordic Walken ;-) Verder ben ik niet zo exact (meten is weten) maar meer een gevoelsmens (voelen en horen). Als je naar de huidige fietsonderdelen kijkt kun je best constateren dat stalen lagers perfect zijn mits goed onderhouden en volgens mij zit hem daar de kneep.

In mijn Baron heb ik vier achterwielen versleten. De stalen lagers heb ik in korte tijd stuk gefietst. Op een Baron zit het achterwiel niet in een driehoek zoals bij een Hollandse fiets. Maar is er alleen een liggende achtervork. Krijgt het wiel hierdoor meer frictie waardoor de standaard lager het niet houdt? Uiteindelijk nadat de garantie vervallen is heb ik een ander wiel erin gezet (shimano lager) en dat wiel houdt zich nu goed. Keramische lagers had ik nog graag eens getest in dat wiel.

Het concept van het derailleur wieltje is de laatste 30 jaar ongewijzigd gebleven (waarschijnlijk al langer). Het blijft een wieltje dat draait om een stalen buisje. Als er een beetje water bij dit stalen buisje komt gaat het roesten met als gevolg dat je muizen in je ketting hebt. Een alternatief is om het te smeren. Maar doe je dit met lager vet dan draait het wieltje niet meer. Als er zand bij het vet komt, dan loopt het wieltje uit en is het vierkant.
Het best loopt het wieltje als hij nieuw is met een beetje dunne olie. Maar hoe dunner het vet hoe sneller het weg is. Dat betekent dus dat je vaak de boel moet demonteren. Geniaal vind ik het idee om juist dit wieltje juist te lageren. En als je dan ook nog kunt kiezen voor keramische lagers dan ga ik voor de bijl.

Ooit ben ik begonnen met mijn ligfiets evolutie op een Batavus Relax. Deze fiets had een ketting spanner van twee kleine wieltjes met glij lagers. Die twee wieltjes om de ketting te spannen soupeerde (voor mijn idee) zoveel energie dat ik nog net een normale fietser voor kon blijven. Weg aerodynamisch voordeel. Deze geleidewieltjes heb ik ook op mijn Baron. Er zitten op de stadseditie maar liefst drie van. Als je een racefiets trapper een slinger geeft dan draait hij in de vrijloop een aantal keren rond. Op de ligfiets staan de trappers zo stil. Natuurlijk komt het ook door de kettingbuizen maar ook hier wil ik graag nog eens de wieltjes lageren met keramische lagers. Bovendien worden deze geleidewieltjes altijd erg nat en vies. Het heten dan “onderhoudsvrije lagers” te zijn. Maar ik heb ze vaak genoeg uit elkaar moeten halen omdat ze helemaal vast zaten.

In de Quest heb ik nog maar één geleidewieltje uitgerust met een keramische lagers. Naast een reductie in lawaai (fluisterstil) draait dit wieltje ook nog super licht tussen de vingers. In watt en in theorie scheelt het misschien maar weinig maar alleen al om het lawaai heb ik de goede keus gemaakt.


Deze zomer heb ik geprobeerd op de camping om vuur te maken. Een kunst die elke oermens verstond. Met een houtje wreven Sander en ik uit alle macht over een paal. We hebben bogen gemaakt, gleuven gefreesd mos gezocht en nog veel meer. Maar veel verder dan rook kwamen we niet. De hele camping kwam voorbij en leverde vooral commentaar. Als het aan al die mensen had gelegen, dan woonden we nu nog in grotten en hadden we geen kleiding om aan te trekken. Door na te denken over toepassingen en door materialen uit te proberen worden dingen beter. Het antwoord “Dat doen wij altijd zo” is een dooddoener.

Geweldig om zoveel tijd in een onderzoek te stoppen. Zijn die keramische lagers nu echt beter? Meten is één ding en een conclusie trekken is een tweede. Als ik het onderzoek lees dan slijten stalen lagers in ieder geval harder. Na alle stalen lagers die ik van binnen heb gezien blijf ik nog steeds in voor wat nieuws. Als de theorie juist blijkt dan gaat het nog wel even duren voordat ik de keramische lagers van binnen ga zien. Dus als ik kan dan sloop ik de stalen lagers eraf en zet een keramische terug.

De huidige ketting is theorie perfect. Maar hoe vaak komt het niet voor dat je moe thuis komt na een regenbui of natte weg. Heb je dan nog zin om je fiets te poetsen? Meestal zet ik mezelf er wel toe. Vergeet je echter de ketting schoon te maken, droog te wrijven en te smeren dan wil de ketting de volgende dag haast niet meer draaien van de roest. Laat de keramische ketting maar komen ik wil hem wel testen!!


.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb je bericht vluchtig doorgelezen en meen te hebben begrepen dat je denkt dat derailleurwieltjes nog altijd een busje om een asje zijn? Veelal wel alleen zijn er ook derailleurwieltjes met kogellagertjes. Ik had ze op mijn Baron zitten in de Ultegra-groep. Maar ook Tacx verkoopt ze met lagers.

    Bij de Ultegra betrof het trouwens één wieltje met lagers, de andere had wel een busje (keramisch) om een asje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt Quemo,
    Die heb ik ook in Kali zitten. Kun je gewoon in de fietsenwinkel kopen. Kan vanuit Kali niet bepalen of het stiller is. Daar maakt de rest van Kali te veel herrie voor. )

    BeantwoordenVerwijderen