Op de terugweg hadden ze de auto en de hekken keurig opgeruimd. Ik kwam met een lekker vaartje aanstuiven. De bocht is net na een rotonde dus ik was druk bezig om me heen te kijken of niemand mij toevallig gemist had. Stuurde de bocht in en zag het bord op het laatste moment dat er met splitgrid gestrooid was. Na een nood rem schoof ik schuifelend over het grind heen. Denk om mnn nieuwe fiets!!. Bah weer een extra blokkade. Nou ja, morgen zullen ze dan toch wel vegen……
Overmorgen zullen ze dan toch wel vegen…..
Overovermorgen zullen ze dan toch wel vegen…..
Kortom na anderhalve week en een lekke band maar eens de stoute schoenen aangetrokken. Ik bedoel, wie kan de weg beter monitoren dan de gebruikers? Vorige week woensdag een mailtje gestuurd naar de gemeente Leeuwarderadeel. Ik kreeg meteen bericht terug dat mijn berichtje doorgestuurd is naar de afdeling "Klein leed". Mijmerend zat ik vanochtend op, ik bedoel natuurlijk, in mijn fiets. “Straks krijg ik schadevergoeding voor mijn binnenband en dat wil ik niet…. Ik wil gewoon dat er geveegd wordt.” En vanochtend grote verassing, alle grid was opgeruimd en de weg netjes geveegd! De gemeente luistert en lost het meteen op. Complimenten voor Leeuwarderadeel!
Nu word ik toch echt overmoedig. Tussen Stiens en Leeuwarden is een van de drukste fietspaden van Nederland. De gemeente heeft het over een “snelfietsweg” omdat de voorrang ten gunste van de fietsers is gewijzigd. Maar in de praktijk is die “fietssnelweg” helemaal niet zo snel. Omdat er heel wat zijwegen op uitkomen waar de auto’s toch net even niet goed kijken. En omdat elke zijweg de klassieke “bocht naar links, bocht naar rechts, oversteekplaats, bocht naar rechts, bocht naar links” constructie heeft. In een velomobiel betekent dit gewoon stevig bijremmen. En omdat bestemmingsverkeer op de parallelle weg mag komen. En omdat er een stoplicht in zit. En omdat je om een benzinepomp heen moet fietsen. Dus hoezo “fietssnelweg”….? Maar goed het belang van de fiets wordt gezien en de gemeente noemt het dus daarom “fietssnelweg”. Bekt wel lekker tenslotte.
Voor Leeuwarden worden alle fietsers uit Stiens bij de stoplichten ter hoogte van de vliegbasis, de weg over gedirigeerd. Daarna mogen ze een sprintje trekken om opnieuw te mogen wachten om de ringweg van Leeuwarden over te steken. Hele volksstammen fietsers wolken dus elke ochtend voor de twee stoplichten samen.
In Leeuwarden is er voor het Havanckpark langs het Dokkumer Ee een prima fietspad. Met een fietstunnel onder de ringweg door. Vanaf Stiens zou je een perfecte aansluiting kunnen maken door ongeveer 300 meter fietspad te verbreden en de ingang van dat pad te verleggen.
Dit fietspad ligt er al, alleen heeft het al een aantal jaren geen onderhoud gehad. Als je nu het onderhoud combineert met het verbeteren van dat pad…? Dus opnieuw de stoute schoenen aangetrokken en een brief geschreven met mijn idee. Volgens mij kan het een gedeelte van de fietsdruk wegnemen bij de twee stoplichten. Ben benieuwd wat de respons daarop is van de Gemeente Leeuwarden?
Ambtelijke molens werken langzaam dus vandaag de snoeischaar in mijn quest gestopt. En een aantal hinderlijke takken die over het fietspad hangen bijgeknipt. Help, straks wordt ik zelf nog een mol ;-).
Vandaag ben ik met een omweg naar huis gefietst via Ferwerd. Bij Ferwerd hebben ze een nieuwe toplaag met splitgrid op het fietspad gestrooid. Ik geloof dat ik de gemeente Ferweradeel maar eens een mailtje moet sturen wanneer ze gaan vegen…..
Ik krijg het nog druk….
.
Misschien helpt het als je dit bericht van het fietsberaad meestuurt: "Split op fietsverhardingen meestal overbodig"
BeantwoordenVerwijderenhttp://fietsberaad.nl/index.cfm?lang=nl&repository=Split+op+fietsverhardingen+meestal+overbodig
Succes
Bedankt voor de tip. Kan ik de gemeente Ferweradeel mooi mee verblijden...
BeantwoordenVerwijderenGroeten Marcel
een andere questrijder is er ook al druk mee
BeantwoordenVerwijderenhttp://velomobielfan.blogspot.com/2009/09/gemeente-oldebroek-heeft-geld-teveel.html
En dat linkje van fietsberaad heb ik ook maar even gebruikt voor de gemeente Oldebroek. Ook zij zijn ijverig aan het splitstrooien geweest op een beremooi fietspad. Eeuwig zonde van het fietspad en eeuwig zonde van het geld wat de gemeente vast wèl nuttig had kunnen besteden.
BeantwoordenVerwijderen