woensdag 16 juni 2010

Kettingwieltje

Ik dacht dat ik van het vervelende geluid af was maar niets is minder waar. Elke keer als ik optrek kreunt de fiets als een oud paard. Maar wat veroorzaakt nu het lawaai?? Hopeloos word ik er van.





Afgelopen weekend had ik tijd om de fiets uit elkaar te halen. Het TerraCycle wieltje is dat de boosdoener? De stoel uit de fiets gehaald. Eerst maak ik een foto hoe het wieltje zit gemonteerd en dan verwijder ik het wieltje uit de fiets. Het wieltje loopt na 15.000 km nog perfect. Ik duw er met het hele gewicht op maar het rolt als een treintje…. Opvallend is dat het wieltje bij mij andersom zit gemonteerd dan bij Eduard Botter. Ik rijd het liefst op het middelste voorblad dus de ketting rechts lijkt met niet onlogisch. Ik laat het maar zo zitten.



Brrr dan het achterwiel er maar uit. De handleiding van Velomobiel er weer bij gepakt en dan is het een fluitje van de handleiding volgen. Ik heb nu meteen de kans om alles blinkend schoon te poetsen. Dus de derailleur wordt gepoetst, de ketting schoon gemaakt. De pignon wordt blinkend schoon gewreven samen met de veerpoot. Ook hier kan ik niets vinden dat het geluid kan verklaren.

Na een aantal uren ploeteren zit de fiets weer in elkaar. Samen met Sander stel ik de derailleur af. De fiets staat op het blok en ik kan nu mooi onder de fiets liggen en kijken of de ketting recht ligt. De derailleur kan ik afstellen met het stel schroefje op de derailleur. Als het achterwiel draait in de vrijloop zie ik de kransjes bewegen. Dat is vreemd… Waarschijnlijk is de as niet helemaal meer recht? Als ik weer in Dronten ben moeten de mannen er maar even naar kijken. In een klein testritje draait de drivetrain als een zonnetje. De fiets lijkt wel nieuw. Maar ….. het vervelende geluid is gebleven.

Uiteindelijk Sander in de fiets gezet. Ik hobbel achter de fiets aan met de kop in de bak terwijl hij trapt, ziet er vast heel leuk uit. Uiteindelijk kan ik mijn hand onder de stoel wringen en op het TerraCycle wieltje leggen terwijl hij trapt. Bij het optrekken komt er de grootste spanning op de ketting en hoor je de kraak. Ik voel aan de trilling dat het wieltje wel de oorzaak is van de kraak. Waarschijnlijk krijgt het wieltje niet alleen horizontale krachten te verduren maar wringt het ook een beetje in de fiets. Ergens zal er iets los zitten.

Oorzaak is dus eindelijk gevonden. Vandaag maar een nieuw wieltje besteld. Wim Schermer mag het lawaaiig vinden, het wieltje loopt wel super licht.

2 opmerkingen:

  1. Hi Marcel,
    Jij hebt nu nog drie potentiële geluid bronnen in je fiets. Je fietst nog met een kettingbuis in de trekkende ketting. Dit is de grootste lawaaibron. Een kettingafscherming met een alu of carbon hoeklijn lost dit op.
    Vervolgens het TerraCycle kettingtandwiel. Geloof me maar, dit is echt rubbish. Tenslotte moet je het 1,5 cm alu opsluitbusje op het asje van je kettingtandwiel door midden zagen en de helft terugplaatsen. Je kettingwiel kan dan wat heen en weer schuiven en beter in de lijn van de ketting lopen. Nu kun je zelfs op jouw foto al zien dat de ketting door het kettingwiel uit de rechte lijn wordt gedwongen.

    Het is, even er van uitgaande dat de lange kettingbuis van de retourketting in de goede hoek naar het voorblad staat, zo mogelijk om de fiets letterlijk muisstil te krijgen. Alleen de banden en wat windgeruis, verder niks.
    Succes!
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi marcel,ik heb het wieltje weer laten vervangenn voor en standaard één, bij beekien gaf het erg veel herrie, na mijn weekendje oosteburen van dik 420km werd ik er zachtgezecht beetjen tuureluurs van al dat gekraak...nu er weer een stadaard ketttingwiel in zit,is die weer leker muisstil..na mijn idee stiller dan eerst..

    BeantwoordenVerwijderen