woensdag 4 november 2009

Hekkelen


Elk najaar heb je dezelfde routine. De trekkers en zandhappers trekken er massaal op uit om de sloten te hekkelen. Bij het hekkelen worden de waterplanten, waaronder het riet, uit de sloot gehaald en in mooie bulten op de kant gelegd. Sommige hekkelaars hebben het hekkelen tot kunst verheven. Er liggen dan prachtige halfronde hekkel bultjes op precies dezelfde afstand langs de sloot. Nu hoeft het niet altijd kunstzinnig te zijn wat je met het “afval” doet wat uit de sloot komt. Maar bultjes maken naast de sloot is wel het minste principe dat je toe kunt passen. Sommige hekkelaars hebben dat principe niet door. Die hekkelaars gooien de troep niet op de walkant naast de weg, maar proberen de boel zo ver mogelijk de straat op te werken.


Dit leidt echt tot levensgevaarlijke situaties. Automobilisten moeten van bult naar bult hoppen en omstandig uitkijken of ze er langs kunnen. Voor de automobilist valt dit niet mee. Want die is gewend om op de 60 of 80 weggetjes toch al te hard te rijden en lekker op te schieten omdat er toch niemand anders is.


Voor mij als velomobilist is het dus opletten geblazen. Al een aantal keren moest ik hopeloos in de remmen om met mijn neus in een bult riet te belanden waarna ik als beloning blauwe drek kan bikken uit mijn wielkasten. Oh is die fiets geel aan de onderkant?


Misschien moet ik gewoon aangifte bij de politie doen van "dood door schuld"  of zo. Nadat ik de straat schoon heb gespoten is de ergste boosheid al weer weggezakt en vanochtend zag ik dat ze gisteren de boel al hebben opgeruimd…. Nou ja volgend jaar maar weer eens verder kijken….






Geen opmerkingen:

Een reactie posten