dinsdag 18 augustus 2009

Gemiddeld 41


Maandagavond bij het naar huis fietsen nog maar even een omweg gemaakt. Via Stiens, Ferwerd, Holwerd, Dokkum naar huis. Door de harde zijwind ben ik maar wat zachter gaan rijden. Vooral als je tegenstuurt en de wind valt weg dan schiet je naar links. Voor de zekerheid maar zo hoog mogelijk op het fietspad gaan fietsen en dus niet voluit.

De brug in Dokkum was open en een ATB-er kroop bijna in de fiets. Hij wilde van alles weten. Zien ze je wel? Hoe hard ga je? Hoe zwaar is hij? Is het niet gevaarlijk? Toen de brug openging vroeg ik waar hij naar toe ging. Richting Leeuwarden, ”Wil je dan even fietsen..?”. Dat wilde hij wel. Het is altijd grappig om te merken dat mensen hun vooroordelen, als ze het zelf ervaren, bijstellen. Hij trapte tegen de harde wind bijna 30 en ik hing er op zijn ATB wat achteraan te hijgen. Wat ligt dat comfortabel en wat ga ik hard. Ik wil hem wel kopen…. Ik vertelde hem van de wachtlijst maar dat ontmoedigde hem niet.

Gisteravond vroeg naar bed en vanochtend lekker vroeg opgestaan. De benen voelen goed, door de zijwind van gisteren heb ik niet voluit gefietst. Lekker ontbeten met zelf gebakken brood met roggebrood en dan in de fiets. De ochtend leek perfect. Rustig mooi weer. Tijd voor een recordpoging?

De helm heb ik vandaag uitgerust met het vizier. Het zicht wordt door het vizier wel iets vertroebeld maar het is wel de meest aerodynamisch helm configuratie die ik heb. Om de 40 gemiddeld te halen moet je snel mogelijk boven de 40 gaan fietsen. Dus meteen vanaf de start het gas erop. Zo hard als het met de koude benen wil, door het dorp gecrost. In het dorp attent met de versnellingen gereden. Terugschakelen voor de bocht en na de bocht hard trappen en weer opschakelen.

Buiten het dorp zag ik dat ik tegenwind zou hebben, dus de recordpoging zal wel niet slagen. Maar buiten het dorp werden de benen warm en met 45 tegen de wind in, ging het best goed. Voor de afslag Hijum zag ik al 39 gemiddeld verschijnen. Zo vroeg al zo hoog gemiddeld dan komt het misschien goed als het op het drukke gedeelte rustig blijft.

Zo stoomde ik lekker door. Bij het enige bruggetje dat ik op moet, de volgende tactiek toegepast: Zo hard mogelijk naar boven, beentempo vast houden en op het hoogste punt doorschakelen naar een zwaardere versnelling om alles uit de “hobbel mee” te halen.

Voor het stoplicht stonden drie fietsers te wachten dus ik hoefde nauwelijks in te houden. Het traject van Stiens naar Leeuwarden kon ik vol gaan. En vlak voor de afslag verscheen de beloning op de computer 41 gemiddeld. Yeah!! de aanpassingen aan de fiets werken dus! Ik lig veel strakker in de bochten. De schoudersteunen moeten trouwens nog komen en ik heb gefietst zonder kap dus er moet nog wel meer in zitten. Maar het doel “40 gemiddeld” heb ik ruimschoots gehaald….

Wat is zo’n record nu waard? De kampioen van de Tour de France Contador leverde tijdens een bergetappe 20 minuten lang 415 watt. Zet je hem in de Quest (Contador weegt zelf 62 kg) dan gaat hij gemiddeld 67 km per uur volgens Kreuzotter. Kijk hoe groot wil je zijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten