maandag 8 maart 2010

Wat niet tikt is dood….

Een kaartje naar Noordwolde ligt hier op de kast om op de bus te worden gegooid. Zondag is het prachtig weer en een postzegel is toch weer € 0,44. Dus dit vraagt om een tochtje. Het is een heerlijk tochtje en voor het eerst zijn de omstandigheden niet zo extreem. Het Eduard Botter scherm doet het nu perfect!! Ondanks de kou zit ik heerlijk uit de wind.

Na het aquaduct in Akkrum moet je flink afremmen of links af te slaan naar Oldeboorn. Om de weg over te steken zal ik weer aanzetten. Ik schrik flink als ik in het luchtledige maal. De ketting lijkt er nog om te liggen. Alle versnellingen doen het maar ik kom niet voorruit. Nog geen drie tellen later, krijgt het freewheel weer grip op het achterwiel, en kan ik weer doorfietsen. Meteen ben ik het voorval weer vergeten.

Naar Noorwolde fiets ik fluitend en op de terugweg ga ik langs Wytgaard voor een verjaardagbezoek. Het laatste stuk kom ik niet meer voorruit. Nou ja, moe zeker. Bij de familie laat ik me verleiden door een biertje. Hoog ongebruikelijk voor mij, ik zal wel dorst hebben…. Alhoewel ik al twee beste glazen water achterover heb geslagen.

Tegelijk vertrekken Dineke en ik. Ik krijg de benen niet rond. Met een gangtje van hooguit 25 km sukkel ik naar huis. Nou, dat bier slaat een gat…. Thuis valt alles op zijn plaats. Het is de derde lekke achterband in drie dagen…. Zucht. De Perfect Moriré achterband zou wel 20.000 km mee moeten gaan, maar ik heb er dus ruim 10.000 km mee gefietst. De zijwangen zijn dikker dan het loopvlak. Na drie lekke banden in drie dagen heb ik er genoeg van. Die band gaat er af. De Schwalbe Furious Fred vouwband wordt voorlopig mijn achterband.

Maandag sta ik zes uur buiten, ik moet vroeg op het werk zijn. Het is koud en ik zal wegfietsen. Maar ik krijg geen beweging in de fiets. Weer hetzelfde euvel als gisteren. Het freewheel klikt niet vast…. Na vijf minuten stug proberen geef ik het op, daar sta je dan in de kou. Van pure ellende maar de auto gepakt. Het hele jaar in alle extreme omstandigheden gefietst. Nu is het goed weer, en ga ik met de auto….

Ymte gemaild, en meteen krijg ik antwoord. Door het zout is het freewheel kapot. Olie erin kan het eventuele euvel oplossen. ’s Avonds meteen olie erin gegooid maar hij blijft dood. Als het wiel rond draait hoor je hem ook niet tikken. En wat niet tikt is dood….

Maandag middag om vijf uur de onderdelen besteld. Nu komen de onderdelen niet dinsdag maar woendag. Ik zal nu nog een dag extra geduld moeten hebben…..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten