donderdag 2 maart 2023

Noorderligt

Een aantal weken geleden vond ik een briefje in mijn fiets: 

 “Hallo ligfietsmeneer, een vriend van mij heeft ook zo’n fiets. Ik weet zo zijn telefoonnummer niet meer, maar mijn tel nr is xxx. Als u mij nu een berichtje stuurt dan zorg ik dat je met hem in contact komt.” 

 Met een grote glimlach fietste ik terug, het ligfiets wereldje is klein tenslotte. Dus thuis actie genomen en ’s avonds zit ik in de Whatsapp groep “Noorderligt”. Of ik komende zondag ook mee kan fietsen? Helaas heb ik muzikale activiteiten en lukt het niet. 

Een paar weken later ook een nieuw lid uit Buitenpost. Dus iedereen stelt zich even voor en ik vertel dat ik van Burdaard naar Groningen fiets voor mijn werk (1x per week). Bij Buitenpost is een nieuwe fietsbrug gekomen onder het spoor door. Dit is een shortcut en voorkomt een viaduct-bult “over het spoor” en dat scheelt fiets-energie. Ik kies voor deze fietsbrug in mijn route. Alleen is de ingang of uitgang (afhankelijk van je fietsrichting) niet zo ruim. 








Of ik deze bocht kan halen? De bocht is zonder uit te stappen te halen maar is best krap en bovendien zijn de stoepstenen verzakt. Weet je wat? Ik ga het melden bij de gemeente Achtkarspelen. Via een site fixi kan ik alle gegevens kwijt. 

Vandaag werd ik gebeld door de gemeente. Wat ontzettend aardig! Een opzichter en verantwoordelijk voor het onderhoud vertelt dat hij meteen polshoogte is gaan nemen. Hij snapt precies wat ik bedoel en heeft nagevraagd of ze ingang kunnen aanpassen. 

Helaas is de brug gebouwd op grond van een bouwbesluit. Als ze iets van het hekwerk afzagen dan voldoet de gemeente niet meer, en zijn ze aansprakelijk voor ongelukken. Tja, dan kan ik maar één ding constateren en dat is dat het bouwbesluit niet klopt. Want ik ben niet de enige uitzonder denk bijv. aan, bakfietsen, tandems, fietskarren en fietsen met grote manden. De man is met me eens maar weet niet waar ik dit kan melden. Hij belooft de bestrating op te lossen en dat is wat hij kan doen. Oh ja, en ik was de enige die dit ooit heeft gemeld. Ik vertelde van het app-groepje en dat er meer fietsers zijn die moeite hebben met de bocht. 

 Nou ja, ik ben al lang tevreden als de tegels ophogen. En je ziet wat overleg in een Whatsapp groep kan doen. Deze zaterdag gaan ze weer een tochtje fietsen. Helaas lukt het niet om mee te gaan maar de volgende keer....? Toch blij met het “Groepie”.

1 opmerking:

  1. Ik vind Noorderligt echt de beste naam tot nu toe voor een ligfietsclub.
    LOL en MooiTwente zijn leuke clubs, maar de namen kunnen niet tippen aan die van jullie.

    BeantwoordenVerwijderen