woensdag 23 november 2022

Fietsen is zoooo ontspannend…


 Vanochtend bij het koffie apparaat. Heerlijk die eerste slok welverdiende koffie. Zo mijn werkdag is begonnen. Je kent het wel, je staat in de koffiecorner. En iemand vraagt achteloos “Zeker niet met de fiets hé?”. Klopt er waren twee drukke weken en fietsen was er even niet van gekomen. Maar vandaag dus wel. Dus ik “Nee hoor, ik ben op de fiets.” “Oh?, waar woon je ook al weer” “Burdaard”. Je ziet ze denken waaar ligt dat dan weer? Dus ik vulde aan “bij Dokkum.” Dan gaan de hersen-molentjes draaien en krijg je de vraag “Hoe ver?” Ik weer: “Enkele reis is 60km” Ohh kirde ze fietsen is ook zooooo onspannend. Wijselijk hield ik mijn mond en beaamde het “Jhaa fietsen is heeeeel onspannend.” Ze moest eens weten.

 

Fietsen is ontspannend als je een keer per jaar een elektrische fiets huurt in de zomer. Naar het strandpaviljoen fietst. Koffie met appeltaart eet. Vervolgens een lekker glas witte wijn. Even biefstukje happen (Well done graag..) rode bijpassend wijn natuurlijk. Een dame blanche als toetje, en dan op de elektrische fiets weer terug naar het geriefelijke hotel. Heerlijk ontspannend inderdaad.

 

Gisteravond op tijd begonnen alles klaar te leggen. Laptop, kabels, muis, oplader, toegangskaartje, sleutels. Mijn notitieboekje, iPad opladen, batterij fiets opladen, achterlicht opladen, horloge opladen. De naar-het-werk-op/in-de-fiets-checklist bij langs. De ketting moet nodig een drupje olie. Dus voorkap eraf getrokken, ketting schoon maken, olie op de ketting. Kap weer dicht maken. Even snelle check van de fiets. Banden pompen. Zomer schermpje eraf, dan kan de kap er morgen op.

 

De olie ligt in een bakje achter de auto op de plank. Ik kan er met veel wringen bij de auto net bij. Gelukkig kan de auto de garage blijven staan. De auto staat altijd in de garage maar doordat de fiets er naast kan staan is het wel krap. Ik zet de auto altijd stijf tegen linker garage wand. Hop dan over naar de bijrijdersstoel, en kan dan uitstappen. Gisteravond wilde Dineke weg boodschappen doen. Of ik de auto even buiten kan zetten. Tuurlijk. Ik hop in de auto. Starten en voorzichtig de auto er uit. Ik hoor een krak. Ik zie niets, ligt zeker iets op de grond? En rijd door. Nog een groter klap. Griebels wat is dit nu weer?

 

Om bij de olie te komen heb ik tegen de zelfspanner van het benzine klepje geduwd. Klepje is open gesprongen en nu in de sponning van de garage deur gesneuveld met de auto naar buiten rijden. Nee, wat stom! Bah, bah, bah, de auto vind het ook niet leuk. Want op het display staat nu constant de melding. Stop! Benzine klep is open…. Pff had die dat niet even eerder kunnen melden dan?




 

Dan fietskleren klaarleggen. Muts, handschoenen, fietsbril. Ik geef mezelf ’s ochtends 5 tot 7 minuten van wakker worden, opstaan, glas water drinken en vertrekken. Oordoppen, ohhh ook leeg. Snel laden en klaarleggen voor morgen.

 

Vanochtend, 5:50 de wekker. Dan vertrekken in het stikdonker. Verblind worden door autolampen. Wow wat zijn die nieuwe lampen fel. Zo fel als een zon, echt heel verblindend. Gelukkig heb ik zelf ook goed licht. Gesneden worden voor auto’s die je nog snel inhalen voor de verkeersdrempel en dan boven op de rem gaan staan. Of ingehaald worden, net voor je het dorp inrijdt. En dan boven op de rem voor een geparkeerde auto. Of achter een trekker die net geen 35km per uur rijdt. En dan nog de regen waardoor het vizier beslaat. Ik voel me als een ridder met helm op met kijkspleet.

 

Kortom, als je bijna twee uur naar je werk moet fietsen geeft dat stress. Kom ik op tijd, rijd ik lek? Heb ik geen andere pech. Toch weer een omleiding. Moet je 15km verder fietsen en het was al een " behoorlijke" afstand. En oh ja, als je aankomt mag je werken en daar moet je wel fit voor zijn.

 

Dan gelukkig, ik ben er. Snel fiets parkeren en naar de douche. Bij de douche kom je er achter dat de waterdichte zak met kleren nog in de fiets zitten. Gelukkig liggen de broek en de trui standaard op het werk in de kluis. Dus broek zo aan. Hihi dat voelt best lekker 😉. En dan de wollen trui zonder hemd op je huid. Ze moesten eens weten….




 

Dan in de file voor de lift. En eindelijk op je werkplek eerst koffie. Fietsen ontspannend. Ja hoor…. Laat ook maar.

 

3 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal Marcel! En heel herkenbaar dat onbegrip........

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is 3x mijn forens-afstand, respect!
    Maar ik kan dan ook zonder auto (en garage :-). Ik laat mijn (microvezel-) handdoek altijd drogen aan een leiding van de boilers na het douchen.Hoef ik die niet steeds heen en weer te zeulen.
    Maar douche feitelijk dus meer om thuis energie te besparen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik douche thuis ook heel weinig maar duik in de sloot. Op het werk douchen kan ik echt van genieten helemaal na een koude natte rit. Ik heb mijn broek, trui en schoenen op het werk. Probeer altijd zo licht mogelijk te fietsen maar ja, de laptop moet wel mee ;-) Maar een handdoek gaat altijd heen en terug...

      Verwijderen