zaterdag 15 mei 2021

Van Quest 342 naar DFxl 353

De nieuwe fiets was 5 mei klaar om opgehaald te worden. 4 mei was er een vliegende storm en van Dineke mocht ik niet gaan. Maar 5 mei is een vrije dag en zaterdag heb ik een afspraak dus ik wil wel heel graag naar Dronten om de fiets te halen.

 Afgesproken om op te staan, de weersvoorspellingen goed te bekijken, en dan naar Leeuwarden fietsen. Als dat lukt, fiets ik door, anders ga ik terug. Als ik opsta voorspelt de weersvoorspelling “afnemende wind”. Dus op weg naar Leeuwarden, als ik daar aankom lijkt het te doen. Dus ik fiets door!

In Joure fiets ik over een afgewaaide tak heen die niet te ontwijken is. Dat kost me meteen een lekke en kapotte voorband. Bah, toch nog een nieuwe band kwijt aan mijn “oude” fiets. De heenweg is verder goed te doen al is er wel een hele dikke bui met hagel en harde wind in de polder maar ik zet de fiets stil met de neus in de wind, en als de bui is uitgeraasd, ga ik verder.

Op de terugweg was de wind aangewakkerd tot storm. Het is onverantwoord om te fietsen maar ik ben onderweg. Normaal zou ik de Quest thuis laten. Tussen de boerderijen staan val winden. De wind rukt wel aan het stuur maar door het lagere zwaartepunt houd ik de fiets onder controle. Genieten is er niet bij. Concentreren en de fiets recht houden wel.

Bij Lemmer besluit ik om eerst naar Heerenveen te fietsen. Ik heb de wind dan meer van achteren. Dat is beter te doen dan de zijwind. In Heerenveen heb ik bij mijn ouders geschuild. 's Avonds ging de wind een beetje liggen en kwam ik veilig thuis.

 




6 opmerkingen:

  1. Hi Marcel,
    Van harte proficiat met je nieuwe fiets.
    Leuk filmpje maar ... de muziek is vaak zo hard dat ik jou soms niet kan verstaan.
    Ik snap dat dat geen probleem is voor een muzikant, maar als je tijdens jouw commentaar de muziek wat naar de achtergrond brengt wordt het nog een mooier filmpje.
    Groeten, Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tip. Maar ik heb al mijn werkbestanden al weggegooid.... Nou ja, nog niet zo vaak filmpjes gemaakt dus. Volgende keer ga ik er beter op letten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Top Marcel! Maar blijf wel alert. Ik ben (met mijn 67 kilo) toch wel eens omgewaaid in de DF.
    Bij lage snelheid zelfs maar wel bij het nemen van een bocht (waardoor de invalshoek van de wind ook veranderde).

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Mick. Je hebt helemaal gelijk. Ik heb geluk gehad dat het goed ging. Ik ben ook wat zwaarder dan jij. Normaal zou ik met deze storm niet fietsen. Vooral de val winden tussen de boerderijen in de polder was heel heftig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Proficiat Marcel, mooie fiets! Veel plezier en veilige kilometers toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen