vrijdag 30 april 2021

Voorbereiden van Quest naar DFXL

Wachten op een nieuwe fiets valt niet mee. Gelukkig heb ik nog een foto gemaakt van een DF voordat ik wegging bij InterCity bikes in Dronten. En nu fantaseer is steeds over de fiets. Trapt hij echt zo lekker? Is hij echt zo strak en zo lekker licht? Hoe zit dat met de voorlamp? Ik heb voor de standaard voorlamp gekozen. Heb je dan licht genoeg?

 


Hoe ga ik het met de fietspomp doen? Ik zit in een fietspomp loop. Ik wil niet weer de grote zware pomp mee in zo’n mooie lichte fiets. Hoe vaak heb je nu een lekke band. Maar als je een lekke band dan hebt, ben je weer blij met zo’n grote pomp. Dan toch maar die grote pomp mee, oh nee die is te zwaar enz.

En het voorwiel los halen? Moet dat bij elke lekke band? In de Quest heb ik ruimte voor reserve banden in de staart. Achterin passen passen  twee voorwielbanden met een beetje lucht in de binnenband. En waarom twee kettingrollen? Als ik iets geleerd heb van Wim Schermer is dat “veel kleine beetje” heel veel uitmaken. Licht rollende banden op de juiste druk, licht lopende lagers en goede strakke vering zorgen voor meer snelheid met dezelfde inspanning.

Ook mijn eigen fiets poets ik mooi op. Hij is altijd schoon maar ik loopt toch nog maar even alles bij langs. De nieuwe ketting schoon maken en opnieuw smeren. Binnenkant poetsen en meteen een paar klittenbandjes vast zetten en het horloge eruit gehaald. De extra 26 inche achterbanden kan ik wel meegeven, die gebruik ik niet meer. Het nieuwe wiel is 27.5 inche. De oplader en de oude achter veer samen met de achterwiel as trekker hoort ook bij de stapel “mee”. Net als een achteras waar de lijm niet goed van waar de bout in de as steekt. Volgende week dan…..

8 opmerkingen:

  1. Wachten duurt altijd lang, maar in ieder geval heb je wat om naar uit te kijken.

    De eerste 4 jaar had ik ook de standaard voorlamp (80lux) in mijn DF-XL en sinds begin dit jaar de IQ-XE (150lux). In de praktijk merk ik niet zoveel verschil. Reden is dat de lamp op 150lux je accu in no-time leegtrekt. Ik rijd hem daarom altijd in gedimde stand waarbij ik hem zo heb afgesteld dat hij ong evenveel licht geeft als de 80lux lamp op vol vermogen. Op zich is het fijn om als het nodig is meer licht te hebben, maar zo heel vaak gebruik ik het niet. Uiteraard kan dat voor iedereen anders zijn en hangt misschien ook af van het gebied waarin je rijdt.

    Wat de voorwielen betreft: ja ik haal het wiel altijd van de fiets als ik een band verwissel en zelfs als ik ze alleen maar even op druk wil zetten. Dat gaat zo snel en gemakkelijk dat het niet eens bij me op zou komen om het anders te doen. Alleen hierom al zou ik geen fiets met dichte wielkasten meer willen hebben. Maar het moet natuurlijk niet, je kunt de banden ook wisselen met het wiel op de fiets.

    Veel plezier straks met je nieuwe fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beankt! Een nieuwe fiets is even anders denken. Ik zal zorgen dat ik een inbus sleutel voor het voorwiel bij me heb.

      Verwijderen
  2. Ik zou eens voor iets anders gaan dan een grote voetpomp (of het kleine griezelige Zefal bijgeleverde pompje, zo een bloedblaar!). Een Xiaomi oplaadbaar compressortje zoals beschreven door Wim Schermer. Een band met het volume van een GoCycle heb je met een DF toch niet meer te vullen en het scheelt een hoop ruimte.
    Oh ja en maar bestel hem niet uit China want dat duurt langer en daar kwam bij mij nog een paar tientjes invoerbelasting op ook. Zag 'm zelfs bij Bol.com (-:

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een zwaardere koplamp heeft ook een zwaardere accu nodig. Om de boel in balans te houden, de redenatie om geen dichte wielkasten meer te hebben vanwege lekke band, of lage druk volg ik niet helemaal. Gesloten wielkasten geven elke seconde dat je rijdt een snelheidswinst vanwege stroomlijn, en hoe vaak moet je bandenverwisselen of bandenspanning bij pompen.
    Fietsen is toch het hoofddoel! En graag zo makkelijk mogelijk, anders kun je beter gewoon een open tweewieler kopen, kun je overal makkelijk bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb achterin de gewone DF: een reserve voorwiel, een voorband + beetje opgeblazen biba en een achterband + beetje opgeblazen biba

    Dat gaat dus geen probleem worden met een DFxl.

    Oh ja, na een lekke voorband ben ik binnen 3 minuten weer aan het fietsen.

    Lekke voorband:
    Reservewiel uit de fiets halen - bout uit het voorwiel draaien - wielen omwisselen - bout vastdraaien - wiel met de lekke band achterin de fiets zetten - instappen en wegrijden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb nog een mini compressor van een Kickstarter campagne over. Mag je wel proberen.
    Groeten, Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Wim, bedankt voor het aanbod. Ik houd het even bij mijn kleine mini pomp. Kan altijd weer terug naar de grote pomp. Vertrouwen op batterijen voor een pomp in noodgevallen voelt voor mij niet zo goed. Of zou hij aangesloten kunnen worden op de batterij van de fiets zelf?

    BeantwoordenVerwijderen