vrijdag 28 mei 2021

DF XL 1000Km

 

De eerste 1000 km afgelegd in de DF. Even een kleine update. Toen ik de fiets haalde dacht ik “ha!, nou ga ik hem eens lekker tweaken.” Feit is dat ik er alleen drie klittenbandjes in heb geplakt en dat is het. Oh ja, en het achterlicht...



 De enige echte wijziging is de standaard fiets is de voorste kettingrol. Toen ik het filmpje van  Sven Kroll (Velomobile Nord) zag wilde ik dit kettingwiel. Ymte raadde het af. De ketting wil er wel aflopen en het maakt meer lawaai. Na een aantal ritten gebeurde dat dus ook. Het was de eerste rit met bagage. Een volgepakte fiets en een afspraak op tijd. Echt een slecht moment. Ik kon het euvel op dat moment niet ontdekken. ’s Avonds de fiets in gedoken. En de ketting is van het wieltje gelopen. De ketting heeft de as beschadigd en daardoor kan het wieltje niet meer over de as glijden. Een schuurpapier en wat polijst pasta lossen alles op. Nu pas ik op met achteruit rijden. Ik til de fiets dan wel even op. En het geluid? Ik fiets met Airpods Pro met ruisonderdrukking. Ik luister nooit muziek in de fiets maar geniet zo wel van de stilte

 


De fiets is bloedsnel vergeleken met mijn Glasvezel Quest. Ik rijd echt veel sneller. Heel blij ben ik ook met de Deore shifters. Dit werkt echt heerlijk snel. Een klik met de hand en tik, de volgende versnelling ligt klaar. De oude Quest draai shifters waren helemaal gaan kleven. En in de zomer met natte handen zijn die dan lastig te bedienen.

 


De eerste langere rit op een avond was een feest. Ik vertrok voor een rondje langs de dijk naar Moddergat. Ik kwam voor een hek en ben omgekeerd richting de Afsluitdijk. Eerst dacht ik, ik ga terug via Oude Bildzijl. Maar ondanks de tegenwind bleef ik hard fietsen. Dan wordt het Sint Annaparochie? Maar voor ik het wist was ik in Harlingen. Daarna terug via Franeker en Leeuwarden. Vanaf Harlingen heb je lekker lange fietspaden naast de oude weg. Thuis had ik in Strava 23 PR’s gefietst! Dat haal je maar één keer op zo’n traject.

 

De stoel

Peter had de stoel diep in de fiets gezet. De houding is een beetje anders dan in de Quest dus ik had mijn twijfels. Thuis toch de stoel een standje hoger gezet en een rondje gemaakt. Maar deze stand leverde niets op. Dus toch weer terug naar de oude lage stand. Nu ik overtuigd ben van de stoelstand de armsteunen erin gezet.

 

Het instrumentenpaneel

Bij mij houdt het klittenband het instrumentenpaneel niet goed vast. Hij komt er steeds af en hangt dan voor je been. Opgelost door twee extra klittenbandjes te bevestigen.

 


Binnenlampje

De hoek van de lamp iets aangepast zodat de kilometer teller goed af te lezen is in het donker. En een extra klittenbandje om de draad te geleiden.

 


Reserve band

Die had ik altijd los in de fiets liggen in de staart. Maar die heeft nu een plaats gekregen in de Velomobiel tas. Is toch een groot ding wat anders maar rondslingert in de fiets.

 

Bagage

Ik heb uitgebreid de bagage ruimte uitgeprobeerd voor ik de fiets bestelde. Alles past er in wat ik mee moet nemen. Is wel passen en meten. Wat moet waar? Maar ik krijg mijn boeltje er steeds sneller in. Er moet gewoon veel mee en dat lukt prima.

 Serie Nummer

Geen idee waar het zit. Ik kan het niet vinden. Zie wel dat er ergens een nummer is in gelamineerd maar nog niet kunnen lezen. Toch nog eens goed zoeken waar het zit....

Ketting onderhoud

Normaal olie ik de ketting elke 1000km. Maar deze nieuwe ketting moet nog inlopen en had dorst. Peter heeft een elegante oplossing gemaakt in de kettingbuis. Een klein sneetje waar je perfect olie in kunt laten lopen. Dat werkt erg goed.

 

Achterlicht

Ik had de stalen til-beugel gezien bij andere fietsen en deze eerst besteld. Handig om een extra achterlicht aan vast te maken. Hier op de donkere weggetjes vind ik dat geen luxe. Ymte liet zien dat ze nu ook geïntegreerd til oog hebben. Na een week toch de bestelling gewijzigd en het geïntegreerde tiloog besteld. Ik vind de stalen beugel best lelijk hoe handig die ook is.

 

Ik dacht het achterlicht van Lezyne zo te kunnen bevestigen maar dat viel tegen. De standaard rubberen band bij het lampje is te kort. Een houten blokje gemaakt in de vorm van de fiets en daar de lamp op gelijmd. Ik kan het licht op de fiets bevestigen met klittenband en voor de zekerheid houdt een elastiek de lamp ook vast.

 


Batterij

Heeft een hele goed indicatie hoeveel stroom je nog hebt. Ik heb hem nu één keer opgeladen. Ongelofelijk hoe klein de accu pack is vergeleken met de Quest.

 

Dus blij met de fiets al mis ik mijn oude gele trouwe kameraad wel een beetje. Maar het missen is meer een idee-fixe. Want wat mis ik dan?

7 opmerkingen:

  1. Misschien toch al de bedrijfszekerheid door je tandwiel zonder geleiderand?
    Met je eens dat een geleiderol met rubber niet lang mee gaat. maar Allight maakt ook prima stalen of aluminium tandwielen MET geleiderand! In principe kan je de huidige er nog afschuiven via de onbeschadigde kant.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mick. Zo heb ik hem eraf geschoven inderdaad. Het is nu weer opgelost. Als het vaker gebeurd ga ik terug naar de standaard rol met randen. Maar ik vind dit wieltje erg mooi al zie je er niets van 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  3. /Serie Nummer Geen idee waar het zit. Ik kan het niet vinden. Zie wel dat er ergens een nummer is in gelamineerd maar nog niet kunnen lezen. Toch nog eens goed zoeken waar het zit/
    Hoi! We zagen elkaar bij Inter City Bike toen je de viool erin probeerde te passen, ik was in mijn gele DF. Serienummer bij mijn fiets is gestanst op de carbon verstevigingsrib onder je knieën, meen links op de balk. Ik ben nog steeds enorm blij met mij gele DF XL, heb er sinds 27 januari nu 6200 km mee gefietst, onder andere de Climate Classic Utrecht-Groningen (en terug naar Utrecht met Dennis Verweij uit Bussum, oranje DF XL). Groeten van Arjen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuk dat je ook Lezyne achterlampje nu hebt, ik heb er twee, altijd één volle als reserve bij me. Ik zet hem altijd op stand continu brandend, maar niet de eerste felle stand, Houdt het een hele lange dag vol!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Overigens: fantastisch mooie nieuwe fiets, gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O ja: ik fiets ook met geluidsdempers in mijn oren, maar dat zijn gewoon herriestoppers van schuim aan een draadje. Werken de AirPods Pro-oorkussentjes echt tegen de herrie uit fiets? Dan zou ik die wel overwegen want je kan telefoongesprekken dan ook makkelijk aannemen tijdens fietsen... En eigenlijk een beetje klassieke muziek in de DF lijkt me ook prettig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mick: welke voorste kettingrol adviseer je voor een DF van Allight/waar rij jij mee?

    BeantwoordenVerwijderen