Door de wegopbreking tussen Hijum en Stiens fiets ik nu vanaf de grote vakantie “boeiende” omleidingen. Op mijn huidige forensen route kom ik nu drie oude stationsgebouwen tegen. Hier en daar al eens bij mensen geïnformeerd of ze er meer van weten maar niemand kon me wijzer maken. Ik weet van het beroemde spoorlijntje van Leeuwarden naar Dokkum. Daar gaat immers het beroemde liedje “It Dokkumer lokaaltsje” over:
It Dokkumer Lokaaltsje
Yn it Dokkumer lokaaltsje, siet men rom it hiele ein.
En it wie der sa smûk, as men siet yn 'e hoek.
O, wat wie dochs dat tramke soms fijn.
….
Yn it noarden fan Fryslân,
der ried ris in tram
mei in gong fan sa 'n tritich yn 't oer.
Mar de tiid gong foarby
en dat tramke moast wei.
En doe rekke de bouhoek fol fjoer.
refr.
In kommisje fan trije,
dy kaam oan it wurd.
Foar dy tram der moast komme in bus.
En it duorre net lang,
want it spoar wie net bang.
En no hinget in elts yn e lus.
refr.
Hiel de bouhoek stiet stram,
hast yn fjoer en yn flam,
want de bus nou dy is oan 'e rol.
En jo stean by de wei en jo kinne net mei,
want de bus, nou dy is altyd fol.
refr.
Dêrom nou ta beslút,
smyt dy bus der wer út,
en jou ús dan mar leaver it spoar.
Ek al fret hy de koal ek by 't weintsje hast fol,
en al wie men fan 't reizgjen wat goar.
refr.
Station Vrouwbuurstermolen |
Spoorwegovergang Alde Leie |
Spoorwegovergang Hijum |
Opgang naar perron Hijum |
Station Hijum |
Het station in Hijum en Marrum is dus te verklaren. Maar in Vrouwenparochie hoe zit dat? Sommige dingen vraag je je alleen af in de fiets. Zodra je aan het werk bent of weer thuis, dan denk je aan hele andere dingen. Vandaag op de terugweg de stationnetjes op de foto gezet en eens gegoogled. Daar vind ik een hele aardige site.
Het blijkt dat er niet alleen een trein reed naar Dokkum maar dat er ook nog een lijn Stiens- Harlingen is geweest met nog een aftakking naar Franeker. De lijnen zijn pas in 1961 (Franeker) en 1976 (Stiens) definitief opgedoekt. Grappig is dat tijdens strenge winters het personen vervoer in ere werd hersteld. De wegen waren dan zo onbegaanbaar dat alleen de trein de gebieden nog kon berreiken.
Als je met die wetenschap door het landschap fietst, zie je de sporen van de oude lijn liggen. Dan kan ik het niet helpen maar dan begint het dagdromen. In het Roergebied zijn heel veel oude spoorlijnen omgetoverd tot fietspaden. Als dat nou eens gerealiseerd wordt in Friesland.
Dan sta je ‘s ochtends op. Je glijdt in je fiets en bij Marrrum fiets je langs het station zo op de oude treinbaan. Daar zoef je dan over het strakke asfalt dwars door het landschap ver van de weg over de fietssnelweg. Geen last van smerige uitlaatgassen of in het donker, verblinding door autolampen. De spoorbomen gaan dicht als je de weg oversteekt want fietstreinen hebben voorrang dat weet iedereen. Ik zou zelfs wel even Fuut, fuuuuuuut willen roepen. Ik wil mijn Quest nog wel dezelfde striping meegeven als de streamliner. Dan kom je midden in het centrum van Leeuwarden aan, je draait de weg op en bent zo op je werk. Toch een gemiste kans voor fietsers door de oude spoortrajecten maar gewoon in verval te laten raken en niet beter te benutten.....
Quest De Gele Engel |
Inderdaad , Waarom dit blog bericht niet doorsturen naar de lokale gemeente besturen en ze erover laten nadenken van jouw belastinggeld.
BeantwoordenVerwijderenHet vergt wel samenwerking tussen de betreffende gemeenten maar alla , dat moet toch goed komen.
Ik zou ook eens kijken op http://www.railtrash.net/ bijvoorbeeld op: http://www.railtrash.net/images/Leeuwarden-Stiens/
BeantwoordenVerwijderenMisschien eens tijd voor een eigen reportage? De start is er!
Hoi Theo,
BeantwoordenVerwijderenLeuke site! Bedankt...
Groet Marcel