Ik doe het niet meer! Ik stop ermee! Ik kap! Ik ga wel met de auto. ’s Avonds op de bank met een zak chips lekker tv kijken. Lekker dik worden, en gelukkig zijn. “Hee Prins waar is je optimisme je innerlijke kracht je “atletisch” vermogen?” “Kaput, verdampt, niks meer van te vinden….” “Oeps heftig hoor!” “Maar waar komt dat van dat meesmuilend kijken en je zo diep ongelukkig voelen vandaan er is toch wel een oorzaak….”
Goed ik begin bij het begin. De jongens daar boven hebben een hekel aan mij. Zo, dat is eruit. Afgelopen week heb ik me van lekke band naar lekke band gesleept. Bleek dat er heel geniepig klein stukje glas in de binnenband stak waardoor de achterband steeds lek ging. Maar ik als gevorderd fietser kon nog wel een level extra gebruiken hadden ze zo bedacht. Dat weerhield trouwens mijn voorbanden niet om ook lek te gaan. Het is deze week zelfs gelukt om tegelijk twee lekke banden te hebben.
De weg van Hijum naar Stiens is opgebroken. Er komt een tractor baan bij. Het is nog niet duidelijk of de fietsers nu in het midden gaan fietsen of aan de buitenkant. Als de fietsers op de middenbaan gaan fietsen dan kunnen we in de winter nog wat beleven. Het fietspad ligt er nu een meter of tien vandaan en afgelopen winter werd ik daar erg verblind door auto lampen. Als we nu pal naast de weg gaan fietsen wordt dat niet beter.
Eerste level, een omleiding. Auto's mogen over het fietspad en de fietsers mogen twee keer een drukke weg oversteken. Deze omleiding gaat over een fietspad dat net zo breed is als een Quest dus dat doe je maar één keer. De volgende zelf bedachte omleiding gaat over een slingerende boerenweg waar onder een dikke laag modder inderdaad asfalt zit. Waar ik de bochten heb geveegd omdat er allemaal steentjes lagen. Maar dat hadden de boeren meteen ontdekt, dus voordat ik over de schone weg kon fietsen had een tractor al weer gezorgd dat, dat wat daar hoort, steentjes en meer zooi, er snel weer lag….
Oke, ik neem de volgende omleiding dan wel. Deze gaat vanaf Leeuwarden naar Stiens, links af naar Oude Leye en dan via Hallum ben je weer terug op de oude route.
Vanochtend die weg gefietst en dat ging gisteren te makkelijk met die harde wind mee. Dus vandaag felle wind tegen en een bak water over me heen. Je moet het die watjes in een Velomobiel niet te makkelijk maken tenslotte.
De gemeente heeft lucht gekregen dat de weg via Oude Leye nog begaanbaar was. En dat kan natuurlijk niet. Vanochtend hadden ze op twee plaatsen de weg opengebroken. Ik heb nog aan de straters gevraagd of dat nou nodig was. Maar de logica van hun was. Daar (bij Siens) ben ik niet aan het werk dus daar kan ik niets aan doen. Hij beloofde wel vandaag zijn best te doen. Ik ben benieuwd met al die regen of het vanavond weer dicht is….?
Goed als je eindelijk weer terug bent in Stiens hebben ze bedacht om nieuw grind te strooien. Dat ligt er nu al weer anderhalve week. Op mijn email vraag of dat niet kon worden opgeruimd deelde ze mee dat de weg eerst goed ingereden moet worden voordat ze vegen. Dus dat kan nog wel een aantal weken duren…..
Heb ik dan alle ellende opgesomd? Ik geloof het wel. Is dat dan alles. Ja, ik geloof het wel. Aansteller watje kom op man wordt wat flinker!
Is er dan geen lichtpuntje? Euhm… Oh ja gisteren kwam ik een collega Quest rijder tegen uit Marrum. Een prachtige oranje fiets! We hebben samen de omleiding via Oude Leye gefietst. Het commentaar van de ander fietsers was wel leuk. “Heb je nog zo’n ding….!!” Ben vergeten om zijn naam te vragen maar het is wel cool om zomaar een collega forens in het wild te zien.
Oké dan, game over! vanavond zien we wel weer. Lekker naar huis fietsen
Dag Marcel. De oplossing is om bij lek rijden meteen de binnen maar ook de buitenband te vervangen, en thuis gekomen de band even onder het licht te houden, op zoek naar de boosdoener. Blijf ondanks alles lekker fietsen. Hier in Noord Holland zijn er ook overal weg opbrekingen. Groeten Kees.
BeantwoordenVerwijderenjee Marcel, wat heb jij het zwaar:P en ik maar deken dat men "van boven "een hekel aan mij hadden ( lees laatste paar blogs maar eens ) maar jij heb het heeeel zwaar.... bekijk het eens van de anderekant.. met de velomobiel kon je wel "lekker doorijden "met die leuke wind ( o nee steeds lek ) ik wil wel met je ruilen hoor ben nog wel ff q-loos helaas...
BeantwoordenVerwijderenHufters, dat zijn het! Wie? Maakt niet uit, als je er maar even lekker op los kan schelden.
BeantwoordenVerwijderenMaar inderdaad, soms heb je van die dagen........ Ben ik blij dat bij mij alleen maar de achterbrug gebroken was.
Wat betreft dat gestrooide losse grind, met een beetje 'mazzel' mag je op die plek nog altijd harder inspannen voor dezelfde snelheid want als het hetzelfde grind is als ik op m'n woon-werk-route heb.... kost me zomaar 3 km/h, ook al is het inmiddels ingereden en geveegd.
Tijd voor 'counter measures'? ;)
Marcel, ik ben het met je eens. Het is een rotleven met een Quest. Mijn dochter wil echter volgend jaar met mij naar Santiago de Compostella fietsen. Zal ik je fiets vanavond maar ophalen?
BeantwoordenVerwijderenTot straks.
Klaas
Hoi,
BeantwoordenVerwijderenOok ik heb jaren gezocht naar een oplossing tegen verblindende auto-koplampen. Uiteindelijk is de oplossing gevonden in een extra bermlamp, die tamelijk ver opzij van je schijnt op de grens van jouw weggedeelte en het gras. Dan hoef je niet meer pal tegen de koplampen in te turen, maar naar de andere kant opzij, en kun je toch het wegverloop volgen. Deze oplossing hoeft maar enkele maanden op de fiets te zitten, liefst met een aparte schakelaar en evt. een eigen accu.
Succes met het vinden van een voor jou optimale oplossing. Groet van Quesjer