zondag 25 oktober 2009

Koude voeten en speedplay pedalen


Nieuwe fietsschoenen heb ik al maanden nodig maar ik blijk nogal zinnig te zijn. De laatste keer dat ik erover schreef is toch al een tijdje terug. Is er dan niets gebeurd? Ja, dat wel. Ik had prachtige kitscherige fel rode "Sidi MTB Dragon-2 Carbon SRS"  schoenen besteld bij de Futurumshop en ook netjes een maatje groter. Toen ze kwamen werd ik bijna verblind door de prachtige kleur. Maar de teleurstelling was groot toen ik ze aantrok. Ik voelde me net een Chinese vrouw met ingebonden voetjes. Dus m’n voeten uit de schoenen getrokken en de doos met de schoenen teruggestuurd...

Daarna begon de quest naar de juiste schoenen opnieuw. Mijn vele pogingen bestonden uit een mailtje sturen naar een fietsenwinkel in Oosterwolde. Daar verkopen ze volgens de web-site Lake Cycling schoenen. Van die winkel heb ik nooit weer wat gehoord. Daarna zag ik dat Raps ook fietsschoenen maakt Cyclotec. Dit merk heeft als eerste, net als bij de schaatsschoenen: Thermoplastische, heat mouldable shoes. Deze schoenen worden in een oven heet gemaakt waarna je ze aantrekt. Als ze afgekoeld zijn heb je schoenen die als gegoten zitten. Tenminste dat is het idee…. Faber sport in Heerenveen gebeld, maar Cyclotec kan de schoenen nog niet leveren.

Ik veer op als ik op een website van Salden Gele Mavic Fury schoenen zie. En geel en Spd en een Carbon zool! Via de website bestel ik de schoenen en betaal met I-deal. De winkel blijkt deze schoenen helemaal niet op voorraad te hebben. Na vier e-mailtjes, die ze erg slecht beantwoorden, en vier telefoontjes krijg ik drie weken later eindelijk mijn geld terug…

Opnieuw een Internet zwerftocht begonnen op het web. Ondertussen is me wel veel duidelijk geworden.

  • Ik heb last van dove, koude voeten. De oplossing volgens de forums is een Carbon zool. Deze harde zool verdeelt de druk over de hele voet.
  • Ik wil geen saaie zwarte, grijze schoenen maar een beetje flitsend.
  • Ze moeten vooral lekker zitten.
  • In de Quest ben je aan het trappen en niet aan het lopen. Hoe belangrijk is het voor mij dat ik op een fietsschoen goed kan lopen? Het is veel belangrijker dat mijn voeten niet doof en koud worden. Met de low racer liep ik naar huis bij een lekke band. Maar in de Quest heb ik altijd reserve banden en een goede pomp dus een eind lopen mag niet meer nodig zijn.
  • Het volgende paar schoenen wil ik zelf passen.

Ik ga toch nieuwe schoenen kopen. Tijd is het dus om ook de trappers tegen het licht te houden. Als je alle reviews mag geloven dan is SPD niet de beste oplossing. Het blijft een compromis tussen lopen en fietsen. Speedplay pedalen worden ook gebruikt door professionele wielrenners. In dit systeem vormt de trapper een geheel met de voetplaat. Hierdoor wordt de druk beter verdeeld met als gevolg minder  koude voeten. Bovendien heeft de trapper met de schoen "free float". Dit betekent dat je de schoen een stukje links of recht kunt bewegen zonder uit te klikken. Als ik dan toch thuis kom met nieuwe race fiets schoenen dan ook maar nieuwe pedalen.


Op de website van Stappenbelt in Zwolle zie ik een berichtje dat ze nu schoenen hebben van het Zwitserse merk Suplest. Deze schoenen zijn geschikt voor Hollandse brede voeten. Even gebeld naar de winkel en de schoenen zijn op voorraad. Dineke heeft het helemaal gehad met mijn fiets gedoe en vind dat ik best wel een keer met de auto mag. Ik laat me overtuigen en samen rijden we naar de winkel.

Stappenbelt is een prachtige racefiets en mountain bike winkel. We worden aan tafel geplant met een bakje koffie en de eigenaar begint met dozen te slepen. De race uitvoering van Suplest zit meteen erg lekker. Toch blijf ik twijfelen want twee miskopen gaan je niet in de koude kleren/schoenen zitten. De schoenen zitten na een kwartier nog steeds lekker, dus ik neem ze mee.


De volgende dag fietsen? Nee, natuurlijk niet want ik wil nog Speedplay pedalen erbij. Er zijn twee types die in aanmerking komen. De Light Action heeft 15 graden zijwaarste speling bij de schoen en deze speling is niet in te stellen. De Zero Pedal heeft een instelbare hoek (max 15 graden) waarbij je uitklikt. Beide trappers hebben drie lagers. Je kunt nog veel meer geld uitgeven aan de Carbon of Titanium uitvoering maar volgens mij heeft dat geen enkel nut in een fiets van meer dan 30 kilo. Marktplaats gecheckt en in Roden een nieuw paar Light Action Stainless gevonden. Even gebeld met de verkoper en de deal is gesloten.


Woensdag fiets ik er naar toe. De collega’s verklaren me voor gek want het regent pijpenstelen. Maar zodra ik de fiets aanraak wordt het mooi weer. Een heerlijk tochtje met zo nu en dan een zonnestraaltje en prachtige paden vol met "rood met witte stippen" paddenstoelen. Om kwart over vier ben ik in Roden. Mijn fiets wordt natuurlijk uitgebreid geïnspecteerd en bewonderd. Met de buit in de fiets ga ik richting Burdaard. Een hele snelle rit via het Van Starkenborg kanaal en de Trekweg naar Dokkum. Om 18:15 ben ik weer thuis.

De pedalen heb ik nu een aantal dagen in de fiets zitten. De trapas moest wel een stukje naar voren. Spd pedalen zitten boven op de trap-as maar de speedplay pedalen zitten op/in de as. Nieuwe schoenen zitten natuurlijk niet meteen lekker want ik ben ze niet gewend... Maar nu na een aantal ritjes begin ik enthousiast te worden.

Het inklikken duurt in het begin even wat langer maar dat went snel. Door de hoge bewegingsvrijheid is het uitklikken ook even zoeken maar ook dat went snel. De kracht overbrenging op de trappers voelt meteen heel goed en direct. De harde zool werkt inderdaad heel goed. Het dove gevoel in mijn voeten komt wel, maar lang niet zo heftig als eerst. De pedaalvrijheid is heel groot. Tijdens het fietsen kun je steeds de stand van je voeten wisselen. Dit heeft wel als nadeel dat ik in het begin een aantal keer de zijkanten aantik van de voetgaten en de schoenen wat beschadig....
De buckle waar alle fabrikanten hoog van opgeven omdat de schoen heel snel en precies is in te stellen, is voor een Quest rijder een ramp. Er komt zeker anderhalve centimeter bij de breedte van de schoen. En elke keer als je moet flinstonen moet je je voet voorzichtig door het flinstone gat steken omdat je anders het gat met je buckle ramt.....

Het lopen op de schoenen valt echt heel erg tegen. Ik voel me net een eend met zwemvliezen. Of dat went is nog even afwachten. Misschien moet ik maar een paar goedkope waterschoentjes in mijn fiets gooien. Het is inderdaad zo dat je weinig loopt. Maar je moet wel naar je fiets toe lopen en op het werk naar de douche lopen. Nu trek ik de schoenen zo snel mogelijk uit en loop op sokken verder…. Voorlopig heb ik spierpijn in mijn kuiten van het piepkleine stukje dat ik af moet leggen....

In tien weken heb ik nu 4000 kilometer gefietst. Nog 1000 kilometer en ik ben een ervaren Velomobilist….. Maar de laatste 1000 km gaan nu wel op flitsende schoenen die ook nog heel zijn en waarin mijn voeten niet meer zo koud worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten