dinsdag 8 maart 2022

Zoete teleurstelling

Dinsdag fiets ik altijd naar mijn viool leerling. Een super leergierig jongetje wat graag wil leren spelen. Zijn ouders helpen heel goed om de routine van het studeren elke dag vast te houden. Ze maken zelf ook muziek en alle broertjes en zusjes spelen een instrument. Waar vind je nog zo’n prachtig muzikaal gezin? 




Maar de laatste tijd wilde het niet zo vlotten. We hadden steeds energieke muziekjes opgepakt en ik dacht dat het tijd was voor een “ Sad Song” lange lijnen en grote strijkbogen. Maar het jongetje vond dat niet leuk om te oefenen. En dan volgt er pech op pech. Zij een keer ziek, ik een keer ziek en dan is het vakantie maar ik realiseer me dat niet. Want schoolgaande kinderen heb ik niet meer.


Omdat ik de hele week spierpijn heb gehad ga ik met de auto. Ik sta voor de deur en opeens denk ik OEPS! Vakantie…. Gelukkig de familie is wel thuis. De leerling geniet van zijn vakantie is in de Lego zone. Lekker op zolder bouwen. En dan sta ik voor de deur waar hij niet op had gerekend. Nou is schakelen niet zijn ding. En nog zijn moeder nog ik kan hem voor het vioolkarretje spannen. Ook wel weer mooi, hij is niet vermurwen. 


Met onverrichte zaken ga ik maar weer naar huis. Zijn moeder voelt zich heel schuldig. Ze biedt aan om de volgende keer bij mij te komen. Hoef ik niet het huis uit en kan L zien hoe ver (22km enkele reis) ik altijd fiets om bij hem te komen. 


De week erop komt L bij me thuis. Hij heeft, samen met zijn moeder bedacht, dat hij iets van zijn eigen geld moet kopen als klein cadeautje voor mij. Hij is op zijn fietsje naar de winkel geweest en heeft zijn lekkerste reep voor mij gekocht die er in de winkel is.  


Hij vindt het heel spannend om de reep te geven. Voor mij hoeft het niet, maar ik ben ontroerd door zijn gebaar. De reep leg ik in de koelkast voor een speciale gelegenheid. Heb ik iets om naar uit te kijken. Als ik een keer moe en hongerig thuiskom heb ik altijd nog DE reep. 


Dineke, mijn vrouw heeft mijn zoon en vriendin uitgenodigd om te komen eten. Dineke heeft een heerlijke spruitjes schotel gemaakt en we smullen met met z’n allen. Wij zijn van de toetjes, yoghurt met blauwe bessen. Chris hoeft even niets.


Als ik koffie zet en terugkom heeft hij de reep in de koelkast gevonden en zit er heerlijk van te smikkelen. Je weet jonge knapen hebben altijd honger. Er is nog een klein stukje over. Jeetje paps wat is dat een lekkere reep, dat is mijn lievelingsreep. Er is nog een klein stukje over. Ik vertel hem het verhaal en hoe speciaal deze reep is.  Ohhhhh wil jij ook?


Tja, zoete teleurstelling, er is nog een klein stukje om hem te proeven.


2 opmerkingen: