maandag 13 januari 2020

De Apple iWatch in de Velomobiel


Ik fiets nu 10 jaar in een Velomobiel. Toen ik de fiets net had hield ik elke rit bij in een Excel sheet. In mijn tas zat een eenvoudige telefoon en een compact camera voor foto’s onderweg. En een Garmin handheld gps om de track vast te leggen. Maar de veranderingen gaan snel. De telefoon is ondertussen ook een volwaardige camera geworden, de compact camera ligt al jaren thuis in een hoekje. Met dit horloge is het niet nodig om de gps tracks uit te lezen op de pc. Navigeren in de fiets blijft wel handig met de aparte handheld gps. Maar ook dat gaat prima met alleen het horloge als je de route van te voren hebt uitgezocht en geladen.

Je krijgt een mooie virtuele omkering. Fietste ik vroeger voor “mezelf”. Nu TELT het pas als ik in Strava de kilometer bij kan tellen ;-). Maar dan moet je het horloge wel goed aanzetten. Als je een boodschap doet dan kan je de rit pauzeren maar daarna moet je de rit wel weer aanzetten. Dat is al een aantal keren mis gegaan. En dan heb ik voor NIETS gefietst ;-).

Vorig jaar had ik een Garmin horloge. Een grote klok om de pols en heel gunstig batterijgebruik tijdens de activiteit maar ik wilde graag een Apple iWatch. Dit past bij mijn telefoon en iPad. Dus Garmin horloge verkocht en nu heb ik een Apple iWatch versie 4 groot model.

De eerste uitdaging was om een goede app te vinden. Dat is WorkOutdoors geworden. Je kunt kaarten van de te fietsen rit op je horloge laden. Een route uploaden naar je watch die je wilt fietsen. Als je vertrekt moet je wel in de app de activiteit kiezen en aan zetten. Ben je klaar dan kun je alle statistieken uitlezen die zijn bijgehouden. Een greep:
-        Een kaart met de track,
-        Gemiddelde snelheid en totale rit
-        Je hartslag
-        Calorie verbruik,
-        Hoogte verschil
-        Rondetijden is ook erg leuk. Ik heb de Laps ingesteld op 5km. Met 1km krijg je wel erg veel rondetijden.
iWatch face met je bewegingsringen, agenda afspraak.

De kaart op je horloge. Heel handig is het in en uitzoomen van de kaart. Dat doe je door te draaien aan de crown.
 Je kunt de kaart ook slepen met je vinger.  Daarna klikken links onder op "(+) centreren"  en je ziet weer waar je bent,
Het overzicht op je telefoon van al je ritten

Een detail van de rit


Als ik een dag in de kano weg ben. Dan moet ik de batterij onderweg een keer opladen. Maar pauzes in de kano zijn toch vrij lang omdat je in de kano zit. En de batterij is vrij snel weer 80% geladen. De tracks van Workoutdoors kun je delen in Strava en in de gezondheidsapp van de iPhone. In de fiets kom ik meestal wel uit met de batterij en de rit. Ga ik een dag weg dan laad ik de batterij onderweg een keer op.

Het leuke van het horloge is dat ik mijn losse Pin kaart van de bank bijna niet meer gebruik. Twee keer op de zijknop van je horloge klikken bij de betaalautomaat en blieb je hebt betaald. Het horloge is beveiligd met een code zodra je hem af doet moet je hem ontgrendelen. Ook klantkaarten zoals de Bonus kaart van Albert Heijn staan er op dus die blijven ook thuis. De agenda om je pols is ook heerlijk. Hij trilt bij een afspraak. En ik heb de agenda afspraken in beeld op de wijzerplaat.

De slaap-app is ook heel leuk. Ik gebruik de app “Autosleep” hiervoor. ’s Ochtends zie je of je diep hebt geslapen, wat de kwaliteit is en of je lang genoeg hebt geslapen. Hoe laat je op bed ging en hoe laat je wakker wordt. Je ziet ’s ochtends meteen of je weer hersteld bent en ready voor een zware training. De slaap-app houdt ook bij hoe lawaaiig de omgeving is waar je slaapt. En hoe je hartslagverloop in de nacht was.

Sinds vorig jaar mag je niet meer met een telefoon in de hand fietsen. Word je gebeld dan kun je het gesprek met je horloge aannemen.

In een vreemde stad fietsen naar een onbekend adres kan ook. Je zoekt dan op de iPhone in Apple kaarten het adres. Je stopt de telefoon in de tas en je Watch om je pols laat dan weten wanneer je moet afslaan. Er is een verschillend tril signalen voor links en rechts dus je hoeft niet eens te kijken.

Wil je een foto maken dan kun je het horloge ook als afstandsbediening gebruiken. Je zet je telefoon ergens neer. Je ziet op je horloge wat je in beeld hebt. En je kunt via de timer een foto maken.

Kom ik thuis dan maak ik de deur los met de Nuki app. De Nuki is een motor op je cilinder van de deur die je kunt bedienen via Bluetooth. Je kunt bij dit slot ook regelen wanneer je in de ingestelde zone bevindt of verlaat je slot dan automatisch wordt geopend of gesloten maar dat heb ik niet ingesteld.

Verschillen: De Garmin was beter in het batterijgebruik maar heeft geen koppeling naar gezondheid zoals de iPhone dat doet. De Garmin sloeg het weer (heel basic) bij een rit op dat doet deze App helaas niet. De iWatch is veel kleiner dan de grote klok van Garmin maar dat is smaak. De Apple Watch heeft een kleurenbeeldscherm en ziet er gewoon cool uit.

Dit zijn mijn meest gebruikte functies. Als iemand nog een leuke toepassing weet, ik hoor het graag! Heb je een iWatch nodig? Natuurlijk niet maar leuk is het wel!

4 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Gedeelde boodschappenlijstjes dat klinkt handig. Ga ik proberen! bedankt!

      Verwijderen
  2. Hé wat een leuk stuk. Ik had eerst de Watch series nul en nu de 5. Ik lees hier toch weer een hoop apps die ik niet ken en die me leuk lijken om te testen. Ik zet op mijn Watch nu vaak Activity aan, open doel, buiten fietsen en op de iPhone Strava. Maar volgens mij doe jij er leukere dingen mee. Ga ik ook eens proberen. Alleen niet die Sleep app, want dan ligt ie aan de lader. 's Ochtends is het wel mijn wekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt!. Ik gebruik het horloge ook als wekker. Het horloge gaat trillen waardoor je wakker wordt. En het leuke, mijn vrouw kan dan lekker door slapen, mits ik zachtjes doe natuurlijk. Ik werk veel achter de computer en dan laad ik hem op.

      Verwijderen