vrijdag 4 mei 2018

Handig en zo met de Trommelremmen (deel 1)


Even schrikken maar ik fiets straks toch al weer 10 jaar in de Quest. De tijd vliegt en het blijft een geweldige machine. Of je nu een nieuwe of een oude fiets hebt, onderhoud blijft er altijd. Soms ben je er even een tijdje van af maar dan blijkt het een boemerang te zijn die je weer keihard treft.

Mijn rem voeringen zijn naar 78.000 km helemaal versleten. De kabels strakker zetten lukt niet meer. De kabels korter maken is geen optie omdat de boutjes vastgeroest zijn en de kabels helemaal gerafeld aan het einde. Bovendien is er dan zo’n rare hoek met de handel dat ik de kabel bij het wiel bijna niet meer kan vastmaken.

Bij Velomobiel gevraagd. Ik kan nieuwe wielen kopen met grote trommelremmen en brede velgen of nieuwe rem-ankers. Dan moet ik mijn wielen wegmikken dat gaat tegen mijn principes. En dat laatste is veel goedkoper dus uitleg gevraagd hoe dat werkt, en gegaan voor deze optie. En dan vervang ik meteen de rem binnen – en buitenkabels.


Radio op klassiek en lekker sleutelen maar. Ondertussen komt de buuf aan de deur om lootjes voor het dorpsfeest te verkopen. Ze kijkt een beetje scrutel, want Dineke wil nooit iets kopen. Dat hebben we duidelijk afgesproken. We doen dat gewoon niet meer, punt uit. Nu kan Dineke heel goed nee zeggen, en ik stuur haar altijd naar de deur, en ze is er nu niet. Oké ik zie de buuf staan en kan geen NEE zeggen. Duzzz ik koop lotjes van haar voor 3 euro, meer los geld kan ik niet vinden in de tas. Buuf blij en ik heb mijn lootjes.

Uiteindelijk is het een klein klusje als je het wiel hebt uitgebouwd. Als het boutje bij het anker los is tik je ze er zo af. Ik zet het wiel weer in elkaar en het afstellen van de goede afstand van de kabel dat is nog het lastigst. Maar het is gelukt.  Nog twee nieuwe voorbanden erop en de onderhoud boemerang is weer even weg.

Nu zit het voorwiel vast met drie boutjes aan de stuurstangen van de fiets. Als ik het wiel weer vast maak is er een moertje weg. Ik ben daar altijd heel zorgvuldig mee maar het is weg. Echt weg, niet te vinden. Enz.. Gelukkig komt Dineke thuis en zoeken we gezellig (GR#@#$%rrrrr) verder. Maar hij blijft weg. Nou ja, ik heb nieuwe boutjes op voorraad. Even testen en de remmen werken. Wat is het toch heerlijk als je handig bent denk ik nog….

2 opmerkingen:

  1. Boutjes? Moertjes?

    Werken de remmen nu ook (veel) beter? Wat voor remweg haal je? Kun je 'm laten slippen op droog asfalt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er dit jaar voor gekozen om te upgraden naar 90mm trommels met smalle velgen en versterkte spaken. Wat een genot is het om te kunnen remmen als een auto.
    Ik heb de oude wielen nu inderdaad over. Wegmikken doen we natuurlijk niet. Over een paar jaar worden dat zeepkistwielen voor mijn zoon/dochter :D

    BeantwoordenVerwijderen