Het is al weer even geleden maar ik ben door de 50.000 km grens. Tijd om de ketting te vervangen. En niet de zoveelste maar de eerste ketting in 50 K. En daar ben ik best trots op. Was het dan nodig om de ketting te vervangen? Na meting blijkt de ketting aardig uitgerekt te zijn maar het setje werkt nog steeds naar behoren. Elke dag moet ik de parkeergaragekelder uitfietsen met een behoorlijk hellinkje en de ketting slaat niet over.
Maar toch ik wil onbezorgd kunnen fietsen en vind het nu welletjes. Bij 28K had ik al een nieuwe ketting in huis maar die gaat er nu dus op. Ik vervang meteen beide tandbladen voor. Dat is dan wel weer de prijs als je zo lang doorfietst. De ketting wordt steeds langer en dat laat de tanden van de voorbladen slijten. Als je de ketting eerder vervangt kun je je voorbladen houden maar ik wilde weten hoe ver ik zou kunnen komen.
Wat is de truc? Gewoon het onderhoudsboekje lezen en daar staat. Elke 1.000 km een drupje olie. Dat doe ik dan ook trouw. Ik merk dat 1.000 km eigenlijk net teveel is. Na 800 km kan je de nieuwe olie ook heel goed gebruiken. Maar elke 1 K is makkelijk te onthouden dus daar houd ik me maar aan. Ketting goed schoonmaken en dan elke schakel voorzien van een nieuwe drup olie. Een klusje van 15 minuten waar je heel veel fietsplezier van hebt!
Verder schakel ik altijd op als ik bijna stil sta. En rijd dus altijd in het kleinste verzet achter weg (grootste tandwiel achter). De derailleur loopt ook al een tijdje niet zo lekker dus die vervang ik ook. De ketting is er een paar keer afgelopen en heeft het derailleurhuis aardig beschadigd. Dan meteen maar een S-Ram met nieuwe shifters. Ach ik ben nu toch bezig en bekleed de kettinggoot met klittenband.
Een tip van Velomobiel: Maak de nieuwe ketting vast aan de oude. (Heb zelf even een rood draadje om de eerste schakel gedaan.) Houd spanning op de ketting en trek hem langzaam door de fiets. Zo neemt de nieuwe ketting de loop aan van de oude. Hoef je niet te klooien om de nieuwe ketting door de kettingbuis te wurmen. Ketting op maat maken. Tussenschakel ertussen en rijden maar.
Het resultaat een hele nieuwe fiets die weer heerlijk trapt en weer een stukje stiller is geworden. Racefietsers op mijn werk zijn jaloers, ze zijn blij als ze 8.000 km halen met één ketting. Tja Velomobielen hebben zo hun voordelen....
Oei, mijn eerste kettingsmeerbeurt deed ik pas na 12.000 km. Had veel eerder gemoeten maar ja.... Nu ga ik het wel regelmatiger bijhouden...
BeantwoordenVerwijderenMooi resultaat!
BeantwoordenVerwijderenNou, flink gedaan ! Eerste keer ketting vervangen was bij mij al nodig na 12.000km, nu staat de teller iets boven de 26.000 en moet er alweer een nieuwe op.
BeantwoordenVerwijderenZal wel aan het manneke liggen zekerst ;-)
Je hebt of de dijen van Fabian Cancellara of je crost teveel in het zand.
VerwijderenKlopt, mooie kilometerstand je kunt de standtijd van je voorkettingwiel nog wat verlengen als je het elke 15.000 km een crankbout gat verschoven monteert
BeantwoordenVerwijderendan slijt het kettingwiel gelijkmatiger af meestal breekt de achterderailleurkabel eerst nog tussen de 40-50K
goedbezig man,
BeantwoordenVerwijderenmisschien voor de grote denenmarken-trip ook maar ff vervangen.
beekie nog geen gebroken ketting gehad et komkommer graaaaag zo houden.
En hoe maak je de ketting dan even schoon? Nieuwe olie toevoegen is niet zo veel werk, maar het "even" schoonmaken van de ketting duurt bij mij meestal langer. Sla ik dus nog wel eens een beetje over, maar of dat nu zo goed is. Krijgt hij wel nieuwe olie, maar blijft er oud spul achter.
BeantwoordenVerwijderenHoi Blauwe682. Ik heb er langs geleden eens over geschreven:
VerwijderenBekijk het videotje maar eens. Zoals je ziet een fluitje van een kwartier:
http://velo-quest.blogspot.com/2009/11/onderhoud.html