dinsdag 9 augustus 2011

Lezyne Travel Floor Drive

Mijn Halfords pomp heeft het best goed gehouden. Maar van het begin af aan lekt hij. En dat lekken werd steeds erger. Een maand geleden de pomp uit elkaar gehaald en het bleek dat hij niet goed in elkaar was gelijmd. Seconden lijm tussen de naden gedaan en het ging nu wel beter.

Vorige week begon hij weer te lekken en de manometer deed het niet meer. Na een lekke band kwam ik met 4 bar thuis. Met de vingers de druk voelen is gewoon niet heel erg nauwkeurig.

Vanaf de aankondiging kijk ik al naar de Lezyne Floor Drive. Ik ben gewoon een beetje verliefd op de pomp. Zondag niet langer getwijfeld en de pomp besteld. De pomp komt vandaag binnen en meteen maar even uitproberen. Dat de slang niet lang was dat had ik ingecalculeerd. Hierdoor kun je alleen het onderste voorwiel oppompen als de fiets op zijn kant ligt. Niet heel handig maar wel mee te leven.

Dat het systeem heel onhandig is om op het ventiel te bevestigen dat had ik niet ingecalculeerd. Door het kleine wiel en het wieldoekje heb je heel weinig ruimte om de nippel vast te draaien. Het pompen gaat dan wel weer goed. Maar bij het losdraaien verlies je lucht.

Een beetje teleurgesteld zit ik met de dure pomp in mijn handen. Internet maar eens afgespeurd. Ik wil in ieder geval een langere slang. De “Floor Pump Hose”  kost opnieuw 15 euro met verzendkosten is dat 22 euro. Grr, maar het is niet dieper. Verder is er een hulpstuk de “Slip Fit Chuck”. Maar met het wieldoekje heb ik geen ruimte om de hoeknippel erop te draaien. Of zou je hem zo op het ventiel schuiven? Met de SKS pomp had ik ook zo'n soort nippel maar die schoot los met hoge druk. Je kan dan wel weer het rubbertje vervangen maar ideaal is het niet.

Als alternatief bedenk ik het volgende. De nieuwe lange slang daar knip ik dan wel de Lezyne pompnippel vanaf en daar zet ik een overslag nippel op van FietsonderdeelXl.

De pompnippel heb ik bijna besteld als ik bedenk dat er met de slang van de Halfords pomp niets mis is. Misschien past de slang van de Halfords……

Verroest het past allemaal. De oude slang is lang genoeg en heeft een werkend aansluit mechanisme. Probleem opgelost!

Op de pomp een stukje klittenband geplakt. Het contra stukje zit al op de body van de fiets. Je schuift hem zo de staart van de fiets in en zet hem dan vast. Hij is zelfs zo klein dat hij achter de kettingbeschermer van het achterwiel past. Maar dan vind je hem niet zo snel terug. Dus toch maar weer op de oude plaats de pomp bevestigt. Oef, nu kan ik de pomp zonder extra kosten gebruiken….







7 opmerkingen:

  1. Hij is mooi, heel mooi; zelfs zonder Floor Pump Hose en Slip Fit Chunk hoop je gewoon op een lekke band...

    maar phew... wat is fietspomp toch een pracht woord.....

    Lezynetravelfloordrive; hoeveel punten levert dat met scrabble op?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar volgens internet weegt-ie 840 gram. Dat is aanzienlijk meer dan de Halfords pomp. Ik denk dat ik dan toch maar de Halfords blijf gebruiken.
    Theo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Theo,

    Het klopt, hij is zwaarder dan de Halfords pomp. Maar hij pompt wel erg goed en precies. Heb hem met mijn SKS pomp vergeleken en de druk komt precies overeen. Bovendien is hij iets kleiner dan de Halfords pomp. Je kunt hem daardoor heel ver in het achterruim opbergen. En ik vind hem "gewoon" heel mooi...

    Groet Marcel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi,
    Belangrijker dan gewicht en mooi, de Lezyne fietsaccessoires overleven ons, ik weet wat het is om op een bergpaadje te staan met een inrijding in de band om er vervolgens achter te komen dat mijn pompje defect is, dit zal met een Lezyne niet zo snel gebeuren.
    Overigens moet je de hoeknippel er toch gewoon opdrukken en als de band op druk staat weer rechtstandig aftrekken?
    Gr.Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Willem,

    Helemaal met je eens!! Sta je in de regen en de kou en dan krijg je bijna geen druk in je banden.... Bah!! Deze is net zo betrouwbaar als de SKS en dan wel weer wat lichter ;-)

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marcel.
    Gister door Burdaard gefietst (je weet wel, van de elf steden). Had graag je pomp bewonderd. Kon alleen je Quest niet vinden.... Wat een pracht weg, trouwens. Dokkum (birdaard) Leeuwarden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Klaas,

    Wat jammer... Ons huis ligt niet aan de doorgaande weg. Bovendien heb ik de laatste drie dagen hard in de tuin gewerkt. Gisteren 30 meter heg geknipt.... Morgen ga ik weer fietsten....

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen