Maandag naar Dronten gereden om mijn Quest op te halen. Vorige week heb ik de Quest gebracht om de beschadigde neus te laten repareren. Deze had een fikse deuk opgelopen van een hond die de fiets aanviel. Ik mocht de Mango lenen maar deze was nog niet terug gebracht. Als nood oplossing mocht ik in Jan zijn groene "dragon" Quest rijden. Dat kwam wel heel goed uit want de terugweg was door de harde wind erg, heel erg lang. Er staat nu bijna 29000 km op de teller maar de ketting was nog maar voor twee derde op. Volgens Jan haal ik de 40.000 km met deze ketting. Dat is toch wel een mooi compliment. Volgens Jan zijn veel klanten blij als ze 20.000 km halen. Als je de handleiding van de Quest netjes volgt en elke 1000 km de ketting reinigt en smeert dan haal je dus heel wat meer kilometers uit dezelfde ketting!
Deze week mocht ik in Jan zijn fiets rijden. De fiets van Jan heeft heel wat minder kilometers op de teller staan dan mijn fiets, en dan vallen wel een aantal zaken op.
Deze week mocht ik in Jan zijn fiets rijden. De fiets van Jan heeft heel wat minder kilometers op de teller staan dan mijn fiets, en dan vallen wel een aantal zaken op.
Mijn voorwielen maken echt veel lawaai. De lagers moeten nodig vervangen. Deze lagers heb ik al een tijdje in huis maar ze moeten er nu echt in. Het kettingwieltje is niet meer gefixeerd en de achtervering van Jan zijn fiets werkt een stuk beter dan die van mij.
Zaterdag dus maar even een klusdagje. Jan heeft voorgedaan hoe ik de lagers uit het voorwiel kan verwijderen. Je duwt met inbussleutel het afstandsbusje scheef en dan ontstaat ruimte om de lager eruit te tikken. De oude lagers liggen er inderdaad zo uit. Opvalt dat de lager aan de binnenzijde van het wiel echt versleten is. De buitenste lager is nog wel goed maar is niet helemaal fris meer.
De lager erin tikken kun je met dopsleutel doen. Alleen moet die dopsleutel wel precies passen op de buitenste ring van de nieuwe lager. Mijn gloednieuwe SKS lagers hebben nog geen kilometer gelopen maar ik zie wel kans om er twee de vernieling in te slaan. Duur leergeld maar het is niet anders. Volgens Dineke ben ik "Aan lager wal...." Gelukkig kan ik met de oude buitenste lager de binnenste lager aan de linkerkant vervangen en kan ik zo toch nog fietsen.
De tweede set lagers weet ik wel goed te monteren. Je neemt gewoon een grote hamer die je op de lager zet. Met een andere hamer sla je de nieuwe lager eerst precies in de cup. Dan monteer je het wiel gewoon weer op de veerpoot met de de bout en de ring. Je perst dan de nieuwe lager keurig op zijn plaats zonder de lager te beschadigen. Het heeft geen vliegende haast maar toch maar meteen twee nieuwe lagers besteld voor het linker wiel.
Omdat de kap er toch af moet heb ik meteen een kettingkast laten monteren. Voor de achterveer heb ik een nieuw nylon busje gekregen. Deze moet ik nog bevestigen. Maar na deze actie is de fiets nu weer fluisterstil. Het is een genot om weer te suizen….
Goh... ik fiets dinsdag (denk ik) naar Dronten... hadden we bijna gezamenlijk kunnen fietsen (vanaf Sneek)...
BeantwoordenVerwijderenHad ik waarschijnlijk kunnen zien hoe je langzaam uit het zicht verdween. Ook wel eens fraai :) ..
Het is een heerlijke rit naar Dronten. Tip Probeer langs de dijk te rijden. Je moet wel voorzichtig over de drainage buizen fietsen maar het uitzicht is fantastisch....
BeantwoordenVerwijderenNa de sluis bij Lemmer na 100 meter rechts... Volgende keer spreken we af?
Groet Marcel
Doe ik.. En doen we!
BeantwoordenVerwijderen"De lager", is dat geen Engels bier?
BeantwoordenVerwijderenMvg Mick
Dag Marcel. Lager eruit gaat makkelijk, erin moet met wat beleid gebeuren. Verhit de naaf met een verafbrander, en de niuwe lager kun je er zo in laten vallen. Groeten Kees.
BeantwoordenVerwijderenHoi Kees,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor de tip. De volgende set gaat dan vast beter lukken....
Groet Marcel