dinsdag 1 maart 2011

Fietsen één van de grootste oorzaken van hartfalen

Fietsen één van de grootste oorzaken van hartfalen

Gemakzuchtige mensen zullen niet verder lezen en dat is jammer want nu is de titel de waarheid geworden. Maar is dat ook zo?

Toen ik begon met werken was het nog gewoon dat je op de afdelingen mocht roken. Op een dag kwam er een nieuwe indeling en kwam ik met twee rokers op een kamer te zitten. Recht op een rookvrije werkplek was er toen niet bij. Ruzie maken, afspraken niets hielp ik moest toch vooral begrip hebben voor hun verslaving. Nu is het al weer een tijdje normaal dat er op een werkplek niet gerookt mag worden. Behalve natuurlijk de kleine cafés. Want als het om geld verdienen gaat dan mag het plotseling wel weer….?? Kortom, jaren lang heb ik een verbeten strijd moeten voeren tegen rokers voordat het sociaal geaccepteerd is dat je overdag niet onvrijwillig in de rook zit. Het heeft ook jaren geduurd voordat ze aan konden tonen dat roken niet gezond is. De tabaksindustrie werkte ook niet echt mee en dat is een understatement.

Elke dag stap ik vrolijk op de fiets en ga door weer en wind naar mijn werk. Mijn woonWERK rit gaat langs een weg. Ik vind dat ik recht heb op een rookvrije tocht naar mijn werk. Dankzij de fietsers in dit land, is het nog een beetje leefbaar ten slotte.

Ik ben bang dat het nog jaren gaat duren voordat iedereen het hier mee eens is. Maar wie weet vertellen we nog aan onze kleinkinderen dat we vroeger langs zo’n stinkende weg moesten fietsen en dat iedereen dat normaal vond.

Vandaag stond een artikel in het AD met de titel bovenaan dit stukje. Als je het artikel leest dan hebben academici 36 studies met elkaar vergeleken en komen ze tot de conclusie dat door de luchtvervuiling fietsers meer kans lopen op hartfalen dan autobezitters. Moeten we dan als fietser ook maar in de auto stappen om van dat grotere risico af te komen?

Gelukkig bestaat er van elk onderzoek een tegenonderzoek. De waarheid is ten slotte “elastisch” om het maar eens eufemistisch uit te drukken. Volgens dit onderzoek lopen echter automobilisten evenveel risico als fietsers.

Citaat van de conclusie en de maatregelen zijn ook het lezen meer dan waard:

Resultaten
·         Hoge blootstelling aan ultrafijne deeltjes, zwarte rook en fijn stof heeft een direct negatief effect op het functioneren van de longen. De verandering is na een aantal uren weer verdwenen.
·         Hoge blootstelling aan ultrafijne deeltjes verhoogt de luchtwegweerstand nadelig. Ook deze verandering is na een aantal uren weer verdwenen.
·         Fietsers inhaleren een grotere dosis luchtverontreiniging dan automobilisten en buspassagiers. Toch bleek het effect daarvan op de luchtwegen niet groter te zijn dan bij automobilisten en buspassagiers.
  • Blootstelling aan luchtverontreiniging heeft effecten op bloedwaarden, een indicatie dat  luchtverontreiniging ook op korte termijn invloed kan hebben buiten de luchtwegen, bijvoorbeeld op het hart.

Maatregelen van dit onderzoek:
·         Fietsers stimuleren over fietsroutes te rijden met minder gemotoriseerd verkeer en op wegen op grotere afstand van veel verkeer. Dit kan gerealiseerd worden door bijvoorbeeld doorgaande fietsroutes aan te leggen die op afstand van autowegen ligt. En door fietsrouteplanners te maken die autoluwe routes aangeven.
·         De doorstroming voor fietsers in het verkeer vergroten. Dit kan bijvoorbeeld door een groene golf voor fietsers of door het verkeerslicht per cyclus tweemaal op groen te laten springen voor fietsers. Fietsers worden tijdens het wachten bij drukke kruispunten namelijk blootgesteld aan hoge concentraties luchtverontreiniging.
  • Het stimuleren van fietsgebruik. Fietsers veroorzaken zelf geen luchtvervuiling. Meer fietsen zal de blootstelling aan luchtverontreiniging voor alle verkeersdeelnemers dus verlagen. De gezondheidsvoordelen van fietsen wegen op tegen de nadelen van de blootstelling aan luchtverontreiniging.

Fietsers krijgen dan wel meer vervuiling binnen dan automobilisten maar na een aantal uren zijn deze effecten verdwenen. Dus automobilisten geen lullige excuses meer dat fietsen ongezond is. Vergeet deze titel maar snel. Stap op de fiets en breng mijn “Recht op een schone woon- werkrit” een stapje dichterbij.

1 opmerking:

  1. Tja, ik keek ook eerst wat beteuterd naar de titel. Erg onhandig gekozen... of toch niet? Een beetje geïnteresseerde wil dan juist weten wat er 'achter' zit! Maar ik ben eruit: woonwerk fietsers komen wellicht het best in aanmerking voor een wegentoeslag (een negatieve wegenbelasting...) De provincies schijnen miljarden euro's te moeten beheren waar niemand blij mee is: gooi een paar miljoen hiervan terug naar de fietsende (in plaats van autorijdende) burgers en je hebt weer een mooie ga-toch-fietsen-stimuleringsregeling...;)

    BeantwoordenVerwijderen