maandag 3 januari 2011

Kniepertjes tocht


Het oude jaar kan ik natuurlijk nog wel even afsluiten met drie lekke banden in drie dagen. Dan begin je weer wat frisser in het nieuwe jaar. De eerste lekke band is onderweg in Hallum naar het werk. Gelukkig is met maar -8 en waait het bijna niet. De derde lekke band is in in de huiskamer. Als ik ’s avonds de opgeladen accu in de fiets probeer blijft de fiets dood. Heeft het emmertje water kortsluiting veroorzaakt? Ik weet het niet maar ik zet de fiets maar binnen bij de kachel kan hij lekker drogen.

Op nieuwjaarsdag zit Dineke lekker te werken aan haar nieuwe rok. Stof knippen, naden naaien… Ik zit lekker in de warme huiskamer de fiets te verwennen met TLC (true loving care). Al het zand en zout uit de wielkasten en natuurlijk de band plakken. Alle teervlekjes boen ik van de bodemplaat met was. Ketting in de olie en de stofzuiger in de buik van de fiets. Als ik klaar ben staat de Quest 342 te glimmen, klaar voor de Kniepertjes tocht in Heerhugowaard.

Op 2 januari gaat de wekker om zes uur ’s ochtens. We hebben geen krentenbollen of trossen bananen in huis dus ik heb bedacht om stevig te ontbijten. Ik bak vier eieren waar ik er twee van naar binnen werk op vers gebakken brood. Dan nog een flinke kom yoghurt met muesli en de bodem is gelegd. Je moet goed eten zeggen ze dan! Phoe hee dat valt nog niet mee, ik ben net niet misselijk maar als ik het dorp uitfiets zakt dat gevoel weg.

Het is nog erg donker en kledder glad en ik fiets voorzichtig naar Harlingen. Overal fiets ik op de autoweg in plaats van het fietspad, en dat gaat geweldig. De fiets snort met een lekker gangetje over het gladde asfalt van de autoweg. Van de vijf auto’s die ik tegenkom toeteren er twee, die hebben er blijkbaar ook zin in… Ik toeter maar gezellig terug. Sorry jongens, maar ik mag overal fietsen. Bovendien, moeten ze de fietspaden maar strooien….

Bij het begin van de Afsluitdijk zie ik twee sporen van drie wielen in de berijpte weg staan. Twee velo’s? Of zijn het toch invalide wagentjes. Nee, het zijn dunne bandjes. Dat is vast Ben Wiggers! Maar wie heeft hij bij zich? De hele Afsluitdijk trap ik mezelf in het zweet om ze bij te halen. Rustig, rustig, denk ik steeds, maar de benen hebben wel zin. Het fietsen boven de 35 is best zwaar door de ijsaanslag op de weg. Je hebt dan toch een extra weerstand.

Als ik de dijk afkom en het viaduct onderdoor fiets, staan daar Ben en Martin! Martin heeft een lekke band, dus had ik me niet hoeven haasten. Snel trek ik droge kleren aan en even later kunnen we verder. Ik heb de route netjes in de GPS staan maar Ben wil meteen al naar rechts ipv links. Opdam gaan we dus niet vermijden. Als we het viaduct afdalen komen we door de ijzel niet meer boven. Ben en Martin stappen uit en ik laat me terugzakken. Ik schakel terug naar het kleinste verzet en met gang haal ik net de bovenkant.

Als Ben het niet meer weet mag de GPS uitkomst bieden. Maar die stuurt ons met een omweg van 4 kilometer naar Heerhugowaard. Een aantal keren laat hij me in de steek en moeten we keren.

Bij Kees en Marian worden we hartelijk onthaald. Mijn voeten kunnen weer even ontdooien en de hete thee gaat er heerlijk in. Alle echte mannen even de hand geschud. Leuk om allemaal bekende even te zien. Marian laat trots haar zelfgebouwde draailier zien. Een prachtig staaltje vakmanschap. Het wiel van de draailier heeft ze zelfs ingelegd met een bloem. En ze heeft een systeem bedacht om een extra octaaf toe te voegen met een derde snaar!! Als ik beneden kom, zit iedereen al in de fietsen. Ik was toch van plan om meteen weer terug te gaan dus ik neem mijn tijd.

Met Marian sta ik nog even buiten te kletsen en dan bedank ik haar voor de gastvrijheid. In de GPS de route omgedraaid en ik kan weer op weg. Nu volg ik mijn eigen route en rijd ik perfect uit Heerhugowaard. Even later kom ik Yvonne en juf Katje tegen. Ik complimenteer juf Katje met haar prachtige ijsfoto’s en dan moeten zij afslaan en ga ik rechtdoor

Het stuk uit Noord Holland terug naar de dijk valt me tegen. Met z’n drieën rijdt het veel lichter. Blijft dat de geplande route nu wel goed gaat. Het advies van de fietsrouteplanner heb ik overgenomen. In plaats van de track te laden maak ik er een route van. De GPS routeert je dan tijdens de route. Dit routeren betekent dat hij piept vlak voor een afslag, en als je mis rijdt dan rekent hij een alternatief uit. Als je een track volgt moet je zelf steeds opletten bij elke afslag.

Bij het begin van de Afsluitdijk bel ik naar huis. De rok schiet al op maar het afwerken kost heel veel tijd. Ondertussen glijdt een groepje prik-sleeërs prachtig over de ijsbaan. Ik giet hete thee uit de thermosfles naar binnen, eet een broodje,  en dan kan ik weer verder.

Het stuk vanaf de sluizen tot Harlingen is hard werken. Het waait hard en ik heb schuin  wind tegen. In Harlingen gaat de brug voor mijn neus dicht. Eerst baal ik, maar ik kan gelukkig bij de thermosfles en neem nog maar even een dampende kop hete thee. En dan is het wachten helemaal niet erg meer.

Het laatste stuk komt de wind schuin van achteren en dat maakt dat ik het laatste stuk prettig naar huis kan fietsen. Ik krijg nog wel even een enorme bui over me heen. Maar dan ben ik maar weer achter de oren gewassen….

Om half zes ben ik thuis, totaal 245 km, een half uur eerder dan ik had voorspeld. De hete douche en het eten doen wonderen. En Dineke heeft haar rok is af! Het is echt een pronkstuk geworden. Kees en Marian bedankt voor de gastvrijheid en Ben en Martin voor julllie gezelschap!

2 opmerkingen:

  1. Je bedoelt zeker, de brug was open ;-) Raar eigenlijk, als de brug open is kun je er niet door (tenzij je op een boot zit). En andersom, als hij gesloten is kun je lekker doorfietsen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Marcel,

    jij ook bedankt!
    Ik was ongeveer half zeven weer thuis.
    Had de terugweg erg veel last van mijn knieen.
    Of ik moet meer eten onderweg/vooraf, of ik moet me warmer kleden of de afstandinstelling van de trappers moet bijgesteld. Zal eens kijken.
    Ook wij hebben aan het einde van de afsluitdijk een flinke hagelbui op de kop gehad. De snelheid was er behoorlijk uit.

    Groetnis, Martin de Haan.

    BeantwoordenVerwijderen