vrijdag 30 juli 2010

Mark Beaumont

Wat doet een fietser in de vakantie als hij niet kan fietsen? Lezen over fietsen dus….



Van een collega het boek “The man who cycled the World” van Mark Beaumont geleend. Wat een heerlijk inspirerend boek. Deze jongen/man heeft de wereld in 194 dagen en 17 uur rond gefietst. De tocht voert door Europa, Turkijke, Iran, Irak, Pakistan, Australie en Amerika. De tocht heeft hij self supporting, dus zonder volgauto, afgelegd. Tijdens de tocht heeft hij zo’n dertig kilo bagage mee. Het oude record heeft hij met 80 dagen verbeterd!! Mark verdient daarmee een vermelding in het Guiness Book of records. Zijn doel is om elke dag 100 mile te fietsen. Tijdens de hele tocht heeft hij misschien drie rustdagen gehad. Als je zelf een lange tocht wilt maken dan kan je veel hebben aan het boek. Voor hij weg gaat heeft hij zich grondig verdiept hoe hij, en in welk land, wat moet eten om aan zijn dagelijkse 6000!! calorieën te komen. In het laboratorium vindt hij uit wat zijn beste fietshouding is. En hij heeft contact met fietsers die door Pakistan en Iran zijn gefietst.

Het is ontroerend om te zien hoe je overal ter wereld wordt geholpen door vriendelijke mensen. In Amerika ontmoet hij bijvoorbeeld een man als hij naar elefant seals/Olifant zeehonden kijkt. Deze ontmoeting duurt niet langer dan een kwartier. Maar deze man neemt wel twee dagen vrij om naar hem toe te rijden in zijn  auto om hem een aantal zaken te brengen die hij nodig heeft.

De motivatie van Mark is aan het einde van de rit een levenswijsheid. Het doel om de wereld over te fietsen is veel te groot om te bevatten. Hij deelt de route op in zeven legs. Dagelijks doet hij zijn uiterste best om te doen wat hij kan. Het grote geheel wordt pas duidelijk aan het einde van de rit.

Achter ons huis moet ik de steiger nog afmaken. Het huidige terras loopt af naar het water. We zitten er nooit omdat de stoelen er niet recht staan. Eerst moeten de huidige stenen worden weggehaald. Daarna kan ik bij het zand. De paden langs het huis wil ik verbreden dus daar heb ik het zand nodig. Maar voor ik de paden kan verbreden moet ik de planten in twee borders verplaatsen. Kortom een leuk spelletje tuin domino….

Het totale plaatje is te groot om te bevatten. Dus de tuin aanpassingen opgedeeld in legs. In het voorjaar de borders aangepakt. Daarna de stenen verplaatst. Daarna de paden uitgeschept en de aarde over de tuin verdeeld. Dan het zand erin en de paden bestraat.

Deze vakantie kan ik dan eindelijk beginnen om het terras uit te scheppen. Wij wonen hier in Friesland op de klei dus uitscheppen is er niet bij. Je moet de kleiblokken lossteken waarna je de kluiten met de handen in de kruiwagen kunt gooien. Zo nu en dan wil ik het bijltje er bij neer gooien. Maar door elke dag te doen wat je kunt komt het eindplaatje uiteindelijk toch in zicht.
Op het eindresultaat ben ik ape trots. Het is een van de grootste projecten tot nu toe. Bij de steiger heb ik drie palen gemaakt om een hangmat te kunnen bevestiggen. En natuurlijk heb ik led lampjes in de steiger gemaakt.







Grappig hoe je fietswijsheid toe kunt passen op een tuinklus. Deze maand evenveel gefietst als anders in een week. Maar de “steigerrugzak” is nu wel van mijn schouders af….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten