zaterdag 10 juli 2010

Dronten

Gisterochtend vertrokken op weg naar Dronten. De laatste drie weken wilde ik steeds vrij nemen, maar de projecten moesten af, dus deze reis is steeds uitgesteld. De fiets kraakt al bijna een maand bij elke trap die ik doe als een oude windjammer. Als remedie voor het lawaai heb ik zelfs de mp3 speler maar aan gezet. Vorig jaar fietste ik elke dag met de oordoppen maar door het windschermpje is het een stuk stiller geworden in de fiets en heb ik de oordoppen niet meer nodig.

Het wordt de dag van de bruggen. In Leeuwarden gaat hij voor mijn neus dicht. In Sneek glip ik er nog net door. De brug bij Follega gaat net voor mijn neus dicht. Een engelse automobilist komt naar buiten om de fiets te bewonderen. We hebben even een leuk gesprekje "I am a biker too". De Ketelbrug doet mee met de wave en staat zowel op de heen als terugweg omhoog. Door de harde wind schiet ik niet heel erg op. Bovendien heb ik eigenlijk geen zin dus fiets ik de hele dag tegen mezelf. Met tegenwind haal ik nog wel hoge snelheden maar door de westen wind heb ik vrijwel de hele weg vervelende zijwind. In Lemmer neem ik het fietspad langs de dijk. Maar halverwege is de dijk afgesloten voor fietsers. Dat is jammer want het stuk langs de dijk vind ik erg mooi.

Op advies van Wim Schermer ga ik de TerraCycle rol vervangen door een kunstof standaard wieltje van Velomobiel. Jan helpt even om de twee boutjes in de as te krijgen waar het wieltje om loopt en dan de eerste testrit. Eindelijk heb ik mijn stille Quest terug. Pfff het is gewoon een opluchting. Volgens Ymte slijt het rubberen ringetje waarna de ketting even wat meer lawaai heeft. Dan vreet de ketting in de rol met ongeveer 1000 km wat meer lawaai waarna hij weer stil is.









Met Ymte nog even nagepraat over zijn geweldige zes uursrit tijdens Cycle Vision (53 km gemiddeld per uur). Volgens Ymte had hij een “goede” dag… De 25 kilo Quest heeft naast alle kilo’s die hij niet heeft ook nog een centimeter bredere sporing. Hierdoor kun je net wat harder door de bochten. In de dagelijkse Quest is dat niet handig maar in een race versie geen enkel probleem. Ik zie dat hij gele ventieldopjes heeft gemonteerd op zijn race quest. "Daar doe ik een moord voor." zeg ik. Even later fiets ik blij weg met in mijn blijde kinderhandje drie prachtige gele ventieldopjes. Wat zullen ze mooi staan achter de wieldoekjes!! Maar ja, het gaat om de details....

Als ik vertrek fiets ik Ben Wiggers net buiten Dronten tegen het lijf. De volgende keer moeten we toch eens samen afspreken. Dit is al de tweede keer dat we tegelijkertijd in Dronten zijn. De terugrit is een heerlijke stille rit. Ging ik op de heenweg 32.5 gemiddeld. Terug haal ik net geen 35 gemiddeld. Nog een paar weken en het eerste jaar Quest zit erop.

3 opmerkingen:

  1. Dag Marcel. Wat was de oorzaak van het gekraak bij elke trap ? Groeten Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,

    Het moet het TerraCycle wieltje zijn geweest. Ik snap nog steeds niet waar het gekraak vandaan komt want het wieltje ziet er gaaf uit. Ook de lagers lopen erg mooi. Maar met het nieuwe wieltje is het gekraak wel over...

    Groeten Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pas wel op: Ik herinner me dat gele bierkratten indertijd cadmium bevatten!

    BeantwoordenVerwijderen