woensdag 3 augustus 2011

Speedplay schoenplaten

Vrijdag naar Heerenveen gefietst. Onderweg begon mijn rechtervoet te slapen. De tinteling trok helemaal naar mijn knie. Maar even uit de fiets en een stukje lopen. Als ik terug in de fiets stap wissel ik van zijde van het pedaal en dan voelt de trapper weer goed. De pijn trekt gelukkig weer weg.

Sinds ik schoenen heb met een carbon zool en de speedplay pedalen heb ik nooit meer last van wat voor een pijntje dan ook. Ik heb gekozen voor de prettigste fietsschoenen. Dat betekent voor mij dat je alleen maar goed kunt fietsen met deze schoenen. Zodra ik uit de fiets stap doe ik de schoenen uit en dat kan best onhandig zijn. Meestal loop ik dan verder op sokken. 

De ultieme velombielschoen bestaat nog niet voor mij. Als je kiest voor een carbon zool dan kom je in de top van de race schoenen en die hebben zo'n handige snelclip aan de zijkant. Heel onhandig bij de voetgaten maar er is wel mee te leven. Race schoenen hebben bijna geen hak. Als je achteruit wilt flintstonen dan heb je wel een hak nodig. Bij mijn schoenen heb ik maar een stuk fietsband op de hak geplakt. Niet fraai maar het werkt wel. Met mijn hollandse voeten pas ik niet in de Italiaanse leest en dan vallen opnieuw heel veel schoenen af. Maar de stijve carbon race zool fietst heerlijk. Je verliest geen energie. Het speedplay pedaal zit in de schoen en dat is heel direct fiets contact.




Zaterdag de schoenen maar eens even bekeken. Ik schrik van de staat van de schoenplaten. Beide schoenplaten zijn versleten tot aan het boutje aan toe. Bij de rechterschoen zit de tussenplaat los en de boutjes zijn los gerammeld aan de rechterkant. Vandaar dat rechts niet meer goed zit.

De handleiding er even bijgezocht en volgens de handleiding zou je elke 5K miles de schoenplaten moeten vervangen. Een mile is 1,6 km. Dan zou dat elke 8.000 kilometer moeten zijn? Dat is niet zo ver. Ik heb er zeker al zo’n 28.000 km mee gefietst. Meteen maar nieuwe light action platen besteld bij de Futurumshop.

Vandaag komen ze binnen en meteen de nieuwe platen erop gezet. De platen worden geleverd met een aantal tussenstukjes zodat ze ook op rond lopende zolen passen. De standaard platen passen onder mijn schoen dus daar hoef ik niets aan te doen.


Ik had niet gedacht dat ik de oude platen er zo gemakkelijk van af zou kunnen halen. Maar drie boutjes kan ik nog pakken met de schroevendraaier. De vierde bout draai ik eraf met de schoenplaat zelf. Alle boutjes netjes vastgezet met lockbond van Bison en meteen maar een proefritje gemaakt. De schoenen zitten weer heerlijk. Meteen met een stuk fietsband de platen afgeplakt. Eens kijken of ik nog meer kilometers uit de schoenplaten kan halen. Maar misschien halen de schoenen dat wel niet…

2 opmerkingen:

  1. Hoi,
    Misschien de volgende keuze: LAKE ATB schoenen met carbon zool, hakken om te flintstonen en heerlijke pasvorm voor "Hollandse" voeten, géén ratelklemmetjes aan de zijkant maar een ronde draaidop met klikborg bovenop echt perfect ze kosten wat maar dan heb je ook wat

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Willem,

    Ik ben meteen voor Lake ATB. Dat waren ook mijn oude schoenen. Ik ben bij minstens 10 winkels geweest. Heb twee keer schoenen besteld via Internet. En die ook weer teruggestuurd omdat ze niet pasten. Uiteindelijk was ik blij dat deze schoenen er in mijn maat waren.... (In Zwolle).

    Maar de volgende keer ga ik weer voor de Lake schoenen...

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen