woensdag 17 oktober 2012

Het dak op



Met zo’n fantastische fiets is het de bedoeling dat je probleemloos door het leven fietst. Maar de laatste maanden heb ik niet veel geluk. Sinds ik de fiets terug heb nadat de achterbrug gescheurd was loopt het achterwiel aan in de kast. In het begin alleen als ik door een bocht naar rechts ging. Maar in een aantal weken is het wiel steeds meer gaan aanlopen. Je begint dan te zoeken. Ik heb de nieuwe Risse demper twee centimeter verhoogd met een nieuw stukje draadstaal. Dat leek even te helpen waarna het aanlopen weer erger werd. Is de demper dan te hoog? Dus weer een stukje verlaagd maar dat maakte niets uit. De oude demper weer teruggezet maar het wiel blijft aanlopen. Dus de Risse demper is niet het probleem….

Afgelopen zaterdag rigoureuze maatregelen genomen en de hele achtervork uitgebouwd. Is dat ding dan soms scheef gelast? De vork is niet helemaal recht hij staat misschien een millimeter uit het lood maar dat is alleen op het timmermansoog. Maar wat is er dan aan de hand? De slijtage van de band is niet normaal meer. De band is nu zo dun geworden dat het lijkt alsof ik op een ballonnetje rijdt. Als ik trap behoudt de band niet meer zijn stijfheid maar gaat de fiets slingeren omdat er bobbels uit de band ploppen.



Uiteindelijk ontdek ik het euvel. De achterbrug hangt aan de wielkast in de fiets en die is gescheurd. Aaaah, nu wordt het me duidelijk. De fiets was al steeds nat van binnen en ik had die plek al een keer gekit. Ik dacht dat het water door de schroefgaten naar binnen kwam. De fiets toch maar weer in elkaar gezet en nu schrik ik toch echt. Als ik de fiets met de hand indruk dan zie ik de achtervork heen en weer golven in de wielkast. Zo durf ik niet naar Dronten te fietsen.





Een nieuwe uitdaging hoe ga ik die fiets daar krijgen? Ondertussen fiets ik de woonwerk afstand op de Brompton vouwfiets heen en weer en dan heb je dus alle tijd om na te denken. Mijn dak is te kort om de fiets te vervoeren. Het eerste idee is om de imperial te verlengen met een steiger plank. Maar hout buigt mee en ik zal toch 100km per uur rijden op de snelweg dus dat vind ik geen goed idee… Maar wat is wel stijf genoeg om de fiets te houden en de imperial te verlengen. Ik kan natuurlijk een ijzeren goot gaan halen maar ik ben niet van plan om de fiets vaker dan nodig op het dak van de auto te vervoeren.

Het eureka moment heb ik (natuurlijk!) tijdens een lekkere herfst rit tussen twee donkergroene buien door gelardeerd met hagel. IJzer, lang à ik heb immers een trap! Die maak ik vast op de imperial en dan kan het achterwiel kan tussen de sporten van de ladder vallen!! De fiets met de buurjongen op de auto getild en nu kan ik op weg naar Dronten. Bij Velomobiel zullen ze hem nu weer repareren. Ik kan niet wachten, ben deze week al drie keer nat geregend….


5 opmerkingen:

  1. met de bromtom naar je werk?? huh??? wahy? of ga na de reparatie weer met de quest?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marcel,

    Ik heb geen "gewone" buk fiets meer. Maar nog wel een Brompton vouwfiets. Dus op het kleine k^& fietje naar het werk. Alle tijd... (de rit duurt twee keer zo lang ;-))

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zit me suf te piekeren hoe ik je foto's moet interpreten.
    Na een en weer geloop naar mijn eigen fiets kreeg ik ook een eureka moment.
    Jij hebt een polyester wielkast!
    Dat zijn die 4 bouten en ik denk van binnenuit gefotografeerd. (Wat schoon!) Klopt dat?
    Komt mij bekend voor.
    Ik heb een keflar/carbon(?) wielkast (maar maar polyesterfiets) Daar is de ophanging ook al vrij snel gescheurd.
    http://brandweerquest.blogspot.nl/2011/11/bandenwissen-en-flensbreuk.html
    Er zit daar op mijn wielkast een extra versteviging echter iets ernaast boren en het werkt niet.
    Ik ben mijn fiets een dag kwijt geweest, omdat het moet uitharden. Je kan er dus niet op wachten.

    Neem gelijk even mee of er geen andere onderdelen hierdoor overbelast zijn geraakt.
    Bij mij ging de de klerenhanger kapot.

    Die ladder op het dak vind ik een meesterlijke uitvinding! Nooit op gekomen. Super licht, makkelijk en kost niet veel. Ga ik ook eens op broeden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi BrandweerQuest,

      Ik had bij de foto erbij moeten zetten wat boven en onder is. Maar het klopt wat je zegt. Het zijn de vier bouten die bevestigd zijn aan de wielkast onder het stoeltje waar de achterbrug aan hangt.

      Het laddertje is eigenlijk een vouw steiger van Altrex. In Dronten kon ik de ladder in vieren vouwen en dat past zo weer in de auto....

      Bedankt voor de tip! De kleerhanger heb ik nagekeken maar die is nog heel...

      Groet Marcel
      Quest 342

      Verwijderen