maandag 5 februari 2018

De dream “Winterelfsteden in de fiets 2018”


 Ik zou dit jaar geen Winterelfsteden tocht rijden, echt niet! Veel te lang, veel te koud, veel te nat, veelste veel harde wind enz. Maar zaterdag dacht ik “geen kaart, maar dan ga ik hem toch “gewoon” fietsen?” Al die fietsers lekker buiten spelen en genieten van ontberingen en ik een beetje lekker warm bij de kachel? Ik dacht het niet. Weet je wat, vertrek ik wat vroeger kan Ymte mij misschien als haas gebruiken, vestigt hij een nieuw record. Kortom prettige mijmering en dag dromen.
Om 5:10 gaat Dineke naar het toilet, ach ik ben nu wakker kan ik er ook wel uit. Dus een liter hete thee gezet en hup de fiets in. De avond van te voren heb ik al water bananen en vier broodjes in de fiets geduwd. En extra kleren om te bezweren dat ik NIET lek rijdt, want dan is het echt niet meer leuk.

5:50 Vertrek uit Burdaard en dat gaat lekker hoor voor de wind. Na een aantal korte hagel en sneeuw buien, kom maar op! Ik zit toch onder de kap, hahahahaha…. Verdorie ik zie bijna niets meer kan het ook droog worden? Kortom een paar keer knipperen met de ogen en ik vind mezelf terug op het Rode Klif aan het IJsselmeer. 






Nu bijna in Stavoren en dan moet ik echt gaan fietsen, maar nu tegen de wind. Ach in Stavoren was ik nog lekker fit, en tot Franeker gaat het best goed met tegen de wind in trappen. Vanaf Harlingen zit ik al mijn spiegel in de gaten te houden, wanneer komt Ymte voorbij, wanneer komt Ymte voorbij enz? Na een korte yoghurt stop in Franker, (Bah wat is die yoghurt koud!! Ik krijg het niet weg, dan kieper ik het maar weer in de fiets.), fiets ik weer door. Nu is de wind echt hard en gemeen. De noordoosterwind wordt steeds dichter hoe noordelijker ik kom. Ik weet ongeveer de 30 vast te houden.


Ik zit net lekker af te zien, komt er in een keer een groene schicht voorbij. Flits, de kap vliegt even omhoog kort toetertje en dat was het dan. Verdorie dat was hem!! Die ging niet voorbij, hij vloog, hij danste, hij zweefde!! Wow ik dacht altijd dat ik een DF wilde hebben maar nu weet ik het zeker. Als ik mag wensen wat ik wil nou, dan wil later ook zulke benen!!! Kan hij wel, ons arme stervelingen, zoooo voorbij scheuren. Weet/Ziet hij dan niet dat ik ook gevoel heb? Nou ja, je hebt altijd mensen van de buitencategorie, wat een kanjer, en daar hoor ik DUS niet bij.

Ondertussen ploeter ik lekker naar Dokkum, de organisatie heeft het Jaagpad ivm met gladheid eruit gegooid. Ik had het pad anders ook niet genomen maar toch. In Dokkum rijd ik nog even om het gemeentehuis, en dan heb ik eindelijk weer de wind in de rug. Ah nu ga ik los! Pff het goede is er nu toch echt wel af en met 34 glijd ik naar huis. De elfsteden zonder kaart en stempelposten in 7 uur gefietst. Ik ben precies op tijd thuis om mijn zoon en vriendin te ontvangen. Das nog eens een goede planning. Oh ja, ik ging om 21:00 uur naar bed. Heerlijk rozig na de kou, en zonder nachtmerries van groene schichten geslapen!

4 opmerkingen: