donderdag 13 april 2017

Bluetooth en fietscomputers

De Friesland zorgverzekeraar is een werkgever die vitaliteit stimuleert onder medewerkers. We hebben in de winter bedrijfsschaatsen. Een gezond bedrijfsrestaurant. Een hardloopclub en een fietsclub en natuurlijk onze eigen bedrijfsfitness. Ook hebben we www.trappers.net voor werknemers die op de fiets komen. In twee jaar had ik daardoor voldoende punten gespaard om voor 400,- euro Coolblue bonnen te kunnen verzilveren. Mijn mobiel crashte en mijn fototoestel was kapot. En met die kortingsbonnen kon ik het hoofd van de huishouding overtuigen dat ik toch echt een Iphone 7 plus nodig had ;-). Mijn ogen worden ook niet beter ;-(

Met zo’n apparaat werkt het net als met een nieuwe snelweg. In het begin denk je: “is die weg nou wel nodig?”. En binnen de kortste keren wordt de weg veel gebruikt. Dus wat kan je nu met die IPhone wat ik nog niet kon? Nu hadden we een loop challenge op het werk. Twee teams worden uitgedaagd in een zo kort mogelijke tijd een bepaalde afstand af te leggen. Hiervoor heb je een stappen teller nodig. En Tada, die zit ook op de IPhone. De challenge triggerde me wel om mijn telefoon beter in te zetten voor mijn activiteiten. De app moves https://www.moves-app.com/ geïnstalleerd en die houdt een dagboek bij van alle activiteiten. Hoeveel heb je op een dag gefietst, gewandeld, gelopen, geschaatst en gekajakt enz. Daarna kun je een week overzicht opvragen.

Week overzicht van activiteiten

Dagoverzicht

Kaart die je kunt raadplegen van een activiteit

Op de kaart kun je zien welke afstanden, en hoe je dat afgelegd hebt.

Je ziet nu hoe geïntegreerd zo’n apparaat is en hoeveel het van je weet. Waar was je op welke tijd. Maar goed dat is een andere discussie. Je ziet nu ook weer een verschuiving van losse apparaten, slim horloge, naar een centraal apparaat je telefoon. Zo heb ik nu al (kleine opsomming)
  • Alle boeken bij me (iBooks)
  • Alle cd’s uit de kast heb ik op mijn iphone staan.
  • Alle financiële informatie heb ik er op staan.
  • Alle klantenkaarten (FidMe)
  • De OV-Chip app
  • Parkeren app voor als het echt met de auto niet anders kan/moet.
  • Mail
  • Contacten
  • Todo lijsten
  • Stemapparaat voor mijn viool (Cleartune) en Metronome +.
  • Een audio recorder om opnames te maken (Recorder).
  • Radio (Tunein Radio)

Mijn telefoon kan nog veel meer maar dan zou ik mijn huis “slim” kunnen maken met een:
  • Wifi thermostaat
  • Slimme sloten die je kunt openen met je telefoon. Handig iemand in je huis komt. Bij ons oppas voor de kat tijdens vakantie. Je maakt een account aan en geeft hem tijdelijk toegang tot je huis.
  • Stroom verbruiksmeter
  • Beveiligingscamera (online zien wie er voor de deur staat)
  • ....
-      
Er staat een hele nieuwe wereld van meters en onderzoekers te popelen om ons te vertellen dat we toch echt meer moeten bewegen en gezonder moeten eten. Dus waarom niet je telefoon gebruiken in de Velomobiel in plaats van de fietscomputer? Als je die kunt koppelen aan de gezondheis app heb je opnieuw een geïntegreerd overzicht. We zijn nu al zover dat met de bestaande losse meters ziektes zijn op te sporen waarvan je nog niet weet dat je ze hebt  http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=23173
Nu ben ik dus op zoek naar de ultieme Velomobiel-bluetooth-zender. Wat zou ik nog willen meten naast wat de telefoon al kan. Bijvoorbeeld:

Dit device bestaat nog niet en ik wil (nog) geen armband dragen omdat het zo lelijk is. Dan zou de zender in je shirt moeten zitten maar hoeveel shirts heb je dan nodig? De IWatch is een hele goede kandidaat maar wel een dure, en ik heb al een mooi horloge dat ik graag draag (een lekker ouderwetse opwindbare Omega Speedmaster).


Toch maar gewoon de basisfunctionaliteit van de telefoon gebruiken? Ik heb een tijdje Strava geprobeerd maar die moet je uit en aan zetten bij elke rit. De eerste week ging het best goed daarna vergeet ik het weer. Tot nu toe werkt Moves het prettigst alleen moet je dan je telefoon bij je hebben. En natuurlijk de oude super betrouwbare losgekoppelde fietscomputer. Werkt altijd, en ik hoef nergens om te denken. Maar het moet beter kunnen. Ik ben wel nieuwsgierig. Wie heeft het met welke losse bluetooth device opgelost?

3 opmerkingen:

  1. Ja, de mogelijkheden zijn legio. Ik heb sinds kort een Apple Watch en gebruik deze in combinatie met mijn iPhone SE. Je hebt dan de mogelijkheid voor hartslagmeting en kan dat doen met b.v. Ridewithgps, Runkeeper of Strava, waarbij de laatste dat alleen bij een Premium abonnement mogelijk maakt. Ook grappig om te zien dat in mijn geval wandelen voor een groot deel niet meetelt voor het bewegingsdoel van minimaal 30 minuten per dag. De hartslag is daarvoor te laag volgens mij. En de stappenteller is niet altijd nauwkeurig, want schokken op de fiets worden soms als stappen geregistreerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig!
    Maar ik heb een oudere Wwindows 7 laptop met spellingscontrole en die zegt dat het Engelse woord challange challEnge moet zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met de Apple Watch moet je ook Activity aanzetten om goed te meten. De meeste activity trackers draag je om je pols, maar die snappen meestal ook niet automatisch of je aan het hardlopen of fietsen bent. Sommige trackers kun je om je nek dragen, als je niks aan je pols wilt. Let op voordat je kiest voor een bepaald merk of het praat met je WiFi-weegschaal. Je wil alles kunnen koppelen aan iHealth, ook iets om op te letten.

    BeantwoordenVerwijderen