donderdag 19 januari 2012

Zwiebertjesdag en WrâldfrysK

Al een maand ben ik elke dag viool aan het studeren. Een aantal nieuwe nummers ingestudeerd want zaterdagavond 21 januari hebben we met RemoliNo een optreden met Doede Veeman in de Harmonie. We hebben de Fryse liedjes van Doede gecombineerd met onze wereldmuziek. Er zijn al 120 kaarten verkocht in de voorverkoop dus het wordt een geweldige voorstelling. De afgelopen week overal posters opgehangen en flyers uitgedeeld. Deze week met de laatste repetitie de puntjes op de i gezet met een doorloop van het hele programma. Morgenmiddag gaan we het programma onder de aandacht brengen op Radio Fryslân dus dat wordt ook weer leuk/lekker stressen. Zaterdagmiddag de laatste licht repetitie en sound check en dan mogen we eindelijk los! Vandaag op de terugweg even langs de Harmonie gefietst en onze poster hangt groot in de vitrine aan de straat kant. Ik krijg er nu wel heel veel zin in!





Vanaf vorige week fiets ik met een stormstrip op de fiets. Zo'n klein stripje wat maakt dat nou uit? Zit het niet vooral tussen de oren? Vliegtuigen schijnen dit soort stripjes, soms maar ter grootte van een lucifer te gebruiken, maar een vliegtuig gaat veel sneller dus dan is het effect ook veel groter. Dus werkt het wel op een fiets? De blog verhalen zijn wel erg positief….


Vorige week heb ik de strip er precies op tijd op geplakt. Morgen is harde wind voorspeld. Toen ik wegfietste, waaide het volgens de voorspelling windkracht 7. Maar jongens wat een verschil! Zit ik normaal met samengeknepen billen in de fiets. De fiets ligt nu als een dijk op de weg. Normaal noem ik het “Mijn Zwiebertjesdag” maar vandaag was ik dus een streep!



Dineke was ook naar de stad gefietst met de harde zijwind. Toen ze weer thuis was belde ze meteen met de vraag: “Hoe ben je op het werk gekomen?”Met de tochtstripjes op de fiets geen centje pijn! Wie nog twijfelt, de strip kost bij de Gamma € 3,49 dus daar hoef je het niet voor te laten….

donderdag 5 januari 2012

Hoogwater


Aan het begin van de week bedacht dat ik deze week makkelijk 300 kilometer kan fietsen. Ach, grappig, net een goed voornemen... Deze week heeft het zo hard gestormd dat ik al twee keer de fiets thuis heb laten staan....

Het is lang geleden dat ik met de auto naar het werk ging. Het water staat heel hoog in de grachten van Leeuwarden en toen ik naar de auto fietste (vouwfiets) zag ik dat het water al aardig hoog bij de parkeergarage was gekomen. Toch nog een mooie foto van hoog water in Leeuwarden. Hoop dat we het hier in Burdaard droog houden. Het water staat hier tot over de balk..

dinsdag 3 januari 2012

Nieuwjaarsduik

De beste wensen voor iedereen!!

De Nieuwjaarsduik meegevierd met een duik in de fiets. Met de racekap op, voor de wind vertrokken naar Anjum. In Dokkum rijd ik al 42 gemiddeld met twee vingers in de neus. De fiets is verlost van het extra gewicht van de Oliebollentocht. Het achterwiel loopt niet meer aan in de wielkast en de nieuwe lagers doen hun werk. Na Dokkum is het gemiddelde gezakt maar buiten Dokkum loopt het opnieuw boven de 40 op. De nieuw helm (Smartcap) blijkt ook in de winter veel te warm te zijn. Ik krijg langzaam hoofdpijn. Als ik de helm afzet koelt het hoofd en voel ik de pijn wegtrekken. Voortaan geen helm meer op onder de kap?

Ik heb thuis beloofd dat het een kort ritje zal zijn dus na Anjum draai ik met de neus in de wind. Met de racekap blijf ik tegen de harde wind in tussen de 38 en de 40km per uur fietsen! Ik geniet van de snelheid en het comfort van de kap. Ik ben zonder GPS vertrokken en laat me verassen waar ik uit kom. Ik neem een aantal keer de verkeerde afslag en dan moet de fiets gedraaid. Als ik thuis kom heb ik 60 kilometer afgelegd in 1:40 min. Met nog steeds 36 gemiddeld. Dat is een flitsende start…
Vrijdag de lagers vervangen van het achterwiel en dat was een behoorlijk drama. Het uitbouwen van de achterbrug heb ik vaak genoeg gedaan, volg de handleiding en ligt hij er zo uit.



De vorige as is een keer losgedraaid dus nu heb ik de bouten goed strak aangedraaid. De tussenbus tussen de lagers is helemaal opgekruld en bij het verwijderen van de lagers verniel ik het aluminium busje. Met Ymte van Velomobiel gebeld en het tussenbusje is al onderweg.


 Dan heb ik tijd om de achterband even goed na te kijken. Er is een behoorlijk stuk rubber van de achterband weggesleten maar de wielkast is intact. Dat was niet echt een handige actie om zo weg te fietsen uit Schermerhorn. Gelukkig is het rubber aan de zijkant weggesleten en is de band niet fataal beschadigd.



De volgende dag heb ik de envelop in de bus en kan ik de fiets weer in elkaar zetten. Je moet eerst de enkele lager aan de rechterkant monteren. Deze lager mag helemaal tot de  binnenring erin getikt worden. Daarna komt een spanring die deze lager op zijn plaats houdt. Dan kan de tussenbus erin waarna de twee lagers aan de linkerkant erin getikt kunnen worden. Daarna probeer ik wel een uur lang de tussenbus er juist tussen te klemmen zodat de as er in één keer door kan, maar dat blijft mislukken. Uiteindelijk zorg ik voor wat speling bij de tussenbus en de lagers aan de linker kant. Dan gaat de achterbrug er weer in. (Denk om de ketting die moet er overheen en er onderdoor bij de achterkant van het stoeltje…)




Dan monteer ik het achterwiel weer. Voordat ik de as op zijn plaats druk leg ik met mijn pink het tussenbusje recht. Dan duw ik de as erdoor. Met de as knel ik de lagers met de bout aan de linkerkant op hun plaats. Als je dit weet is het zo gepiept…