dinsdag 3 januari 2012

Nieuwjaarsduik

De beste wensen voor iedereen!!

De Nieuwjaarsduik meegevierd met een duik in de fiets. Met de racekap op, voor de wind vertrokken naar Anjum. In Dokkum rijd ik al 42 gemiddeld met twee vingers in de neus. De fiets is verlost van het extra gewicht van de Oliebollentocht. Het achterwiel loopt niet meer aan in de wielkast en de nieuwe lagers doen hun werk. Na Dokkum is het gemiddelde gezakt maar buiten Dokkum loopt het opnieuw boven de 40 op. De nieuw helm (Smartcap) blijkt ook in de winter veel te warm te zijn. Ik krijg langzaam hoofdpijn. Als ik de helm afzet koelt het hoofd en voel ik de pijn wegtrekken. Voortaan geen helm meer op onder de kap?

Ik heb thuis beloofd dat het een kort ritje zal zijn dus na Anjum draai ik met de neus in de wind. Met de racekap blijf ik tegen de harde wind in tussen de 38 en de 40km per uur fietsen! Ik geniet van de snelheid en het comfort van de kap. Ik ben zonder GPS vertrokken en laat me verassen waar ik uit kom. Ik neem een aantal keer de verkeerde afslag en dan moet de fiets gedraaid. Als ik thuis kom heb ik 60 kilometer afgelegd in 1:40 min. Met nog steeds 36 gemiddeld. Dat is een flitsende start…
Vrijdag de lagers vervangen van het achterwiel en dat was een behoorlijk drama. Het uitbouwen van de achterbrug heb ik vaak genoeg gedaan, volg de handleiding en ligt hij er zo uit.



De vorige as is een keer losgedraaid dus nu heb ik de bouten goed strak aangedraaid. De tussenbus tussen de lagers is helemaal opgekruld en bij het verwijderen van de lagers verniel ik het aluminium busje. Met Ymte van Velomobiel gebeld en het tussenbusje is al onderweg.


 Dan heb ik tijd om de achterband even goed na te kijken. Er is een behoorlijk stuk rubber van de achterband weggesleten maar de wielkast is intact. Dat was niet echt een handige actie om zo weg te fietsen uit Schermerhorn. Gelukkig is het rubber aan de zijkant weggesleten en is de band niet fataal beschadigd.



De volgende dag heb ik de envelop in de bus en kan ik de fiets weer in elkaar zetten. Je moet eerst de enkele lager aan de rechterkant monteren. Deze lager mag helemaal tot de  binnenring erin getikt worden. Daarna komt een spanring die deze lager op zijn plaats houdt. Dan kan de tussenbus erin waarna de twee lagers aan de linkerkant erin getikt kunnen worden. Daarna probeer ik wel een uur lang de tussenbus er juist tussen te klemmen zodat de as er in één keer door kan, maar dat blijft mislukken. Uiteindelijk zorg ik voor wat speling bij de tussenbus en de lagers aan de linker kant. Dan gaat de achterbrug er weer in. (Denk om de ketting die moet er overheen en er onderdoor bij de achterkant van het stoeltje…)




Dan monteer ik het achterwiel weer. Voordat ik de as op zijn plaats druk leg ik met mijn pink het tussenbusje recht. Dan duw ik de as erdoor. Met de as knel ik de lagers met de bout aan de linkerkant op hun plaats. Als je dit weet is het zo gepiept…

5 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen hoe je met de achterbrug in de weer bent geweest. Aangezien deze klus bij mij ook in het verschiet ligt beschouw ik dit als een mooie "hands-on" handleiding. Zodra ik deze klus ook heb uitgevoerd kan je het op mijn blog ook lezen...

    Groetjes,

    Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Robert-Jan,

    Ik weet niet of het mogelijk is om de tussenbus onbeschadigd eruit te krijgen. Maar als je nieuwe lagers besteld zou ik meteen de tussenbus erbij willen hebben....

    Succes met sleutelen...

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig nieuwjaar Marcel, met vele veilige kilometers!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Marcel,

    Ik heb ook een Smartcap. Ook ik had last van hoofdpijn. Bij mij was de oplossing om de schaaldelen die met kleine bandjes aan elkaar verbonden zijn, flink losser te stellen. Ik draag 'm inmiddels altijd!
    Groet,

    Sebastiaan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Sebastiaan,

    Heb meteen de bandjes losser gezet. Bedankt voor de goede tip!

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen