woensdag 7 oktober 2015

Velomobiel Obsolete

Vanochtend was een treurige dag. Met een gangetje van 38 trapte ik lekker rustig naar het werk. Word ik tot twee keer toe voorbij gezoefd door zo’n Speed Pedelec. Die dingen hoor je niet en je schrikt je helemaal rot. Ze zouden verboden moeten worden!

Kortom jaloers en wel terecht denk ik. Mensen schaffen wel een fiets aan met alle nadelen. Van batterijen opladen en een zware rotfiets als je geen stroom meer hebt. Tot nat worden in de regen en vergeet niet dat ze op een ZADEL zitten. Maar met het imago dat je zonder zweten zo aan het werk kunt. Dat je altijd wind mee hebt en dat zo’n fiets super handig is. Als het een auto scheelt ben ik voor, maar ik ben bang dat deze mensen nu ook al fietsten. Waarom geloven mensen dat ze een fiets gekocht hebben en niet een elektrische brommer waar je een beetje mee trapt?

Een Velomobiel heeft ook nadelen maar die zijn heel anders dan bij zo’n elektrische brommer. Helaas de Velomobiel voordelen gaan pas tellen als de accu leeg is. Aan de aantallen die verkocht zijn en nu rondrijden kun je zien dat ze alle rondrijdende Velomobielen overtreffen. “Be good and tell it”. Kortom de boodschap van Velomobielen als 365 dagen per jaar fiets is niet aangekomen. De fietsfabrieken slagen er wel in hun boodschap aan te laten komen. Morgen is er een demo van elektrische fietsen op het werk om nog meer zieltjes te winnen.

Veel van het huidige aanbod van Velomobielen is te zwaar en te sloom om nog in de race te zijn met zo’n supersonische brommer. Mij krijg je niet op zo’n ding en er zijn vast nog een paar beweeggrage idioten maar de massa gaat voor makkelijk. Jammer ik had graag gezien dat de elektrische 40+ fiets het niet gehaald had omdat een Velomobiel nu eenmaal fantastisch is. Dat weet toch iedereen?




10 opmerkingen:

  1. Stel je wilt op de fiets naar je werk, maar hebt geen ruimte voor een velomobiel. Je wilt je niet te idioot inspannen, maar wel flink kunnen doorkachelen. Dan is een speed-pedelec zo gek nog niet toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marcel,

    Ik maak me niet druk als ik doorgeven een brommer word ingehaald, of die nu een verbrandingsmotor, of een electromotor heeft. Zo moet je de speed pedelec zien en zo gaat de wet ze ook beschouwen vanaf 2017.

    Als dit ertoe leidt dat fietsinfrastructuur beter geschikt wordt gemaakt voor snelle fietsers kunnen wij vm-rijders er ook baat bij hebben.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Speed pedelecs spelen vals. Wij misschien ook, maar doen dit wel op eigen kracht. Ik wordt ook regelmatig ingehaald door bromfietsen, snorfietsen en motorfietsen. Allemaal valsspelers.
    Overigens wordt ik ook wel eens eerlijk ingehaald door een racefietser. Sommigen gaan heel hard, soms ga ik niet zo hard ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor mij heb je gelijk Marcel, maar ook de zienswijze van Piet begrijp ik. Nou ben ik ook zo'n beweeggrage idioot, dus dat scheelt. Piet rijd zelf velomobiel, dus ook hij beweegt liever zelf......Maar als je uit het oogpunt van de meeste mensen kijkt is zo'n elektrische meetrapbrommer inderdaad niet zo gek, want alle argumenten die jij opnoemt kloppen precies, zo ook die van Piet.
    Voor mij is het geen fietsen, die paar keer dat ik de 25 km/u e-bike van m'n vrouw eens gebruikte vond ik dat ook al geen fiets eigenlijk, het scheelt echt enorm veel in vermogen en snelheid de helling op. Daarom wil ik dat niet, ook niet in een velomobiel, dan ga ik mezelf veel te veel verwennen!
    Ik geef er niet om dat ik zweet en me stevig moet inspannen, dat vind ik juist lekker ontspannend werken! Zeker na het werk naar huis fietsen is ideaal om je hoofd leeg te maken en volledig ontspannen thuis te komen.
    Maar als iemand zonder gewetensbezwaren elektrische ondersteuning wil inzetten, van mij mag het........
    Dat de boodschap van de velomobiel als 365 dagen fiets niet over gekomen is heb je helemaal gelijk in, en dat is best jammer, want een velomobiel is voor de meesten een aanwinst als je hem eenmaal hebt. Ik zou niet meer zonder willen!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Iedereen mag doen wat hij wil. Natuurlijk zijn er altijd argumenten om voor zo'n elektrische meetrap-brommer te kiezen.

    Morgen wordt er een test sessie georganiseerd op mijn werk met E-Bikes en Elektrische meetrap Brommers. Een Velomobiel kun je daar niet testen. Dat vind ik jammer en een gemiste kans. Al die mensen had ik de lol van een echte Groene fiets gegund.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wacht maar tot ze een integraal helm op moeten. Dan staan ze allemaal weer te koop.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toevallig kwam ik op deze site terecht. Jammer om een aantal reacties te lezen. Sinds een jaar ben ik gebruiker van zo'n "vals speel meetrap-brommer". Ik gebruik hem minimaal 3x in de week voor woon- werkverkeer, 63 km per dag. In het verleden deed ik dat op de racefiets. Voor mij is het de ideale oplossing geworden om toch nog actief te blijven. Door een chronische storing aan mijn hart is duursport niet meer mogelijk. Het plaatje wat je onderweg dus tegenkomt of jou inhaalt kan dus anders zijn. Misschien wil hij/zij wel graag op de racefiets en kan het niet meer...
    Bart

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En ook ik kwam - als speed pedelecers - bij toeval op deze site terecht. Wel termen gebruiken als vals spelende meetrapbrommers, maar hoogstwaarschijnlijk nog nooit op een speed pedelec gereden. Ik heb op veel verschillende speed pedelecs en op gewone ebikes gereden. Een speedpedelec voelt veel meer aan als een gewone fiets dan een ebike. Om snelheden van 40 km/h + te halen moet je een flinke inspanning leveren. Een velomobiel kan ik zowel thuis als op kantoor niet eens kwijt en als ik deze op een openbare parkeerplaats laat overnachten, ligt die de volgende dag omgekeerd in de sloot. Een speedpedelec is dus een prima alternatief voor de auto en voor de velomobiel. Jammer dat de mensen hier dat niet zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Och, als speed ebiker ga ik niet voor gemakkelijk hoor, dan zou ik de auto pakken. Als ik op mijn werk arriveer staat echt het zweet wel op de rug. Maar al te vaak hoor je 'zo kan ik het ook' als je op de speed pedelec zit, waarom eigenlijk? De een vindt een racefiets prettig voor woon-werkverkeer, de ander een electrische step, niet echt boeiend. Dat een velomobiel heerlijk fietst ben ik helemaal met je eens en regelmatige afwisseling van vervoermiddel bevestigt dat, ik stap ook graag in die rode zetpil op wielen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hilarisch dit... Ik rijd zelf ook woon-werk met een speed pedelec. Mooi om het "valsspelers" te noemen. Het is in elk geval wel een apparaat waarmee je je dusdanig inspant dat je gewoon aan het duursporten bent. ik kom vaak met zweet op mijn rug aan op werk! (25km enkele reis) en omdat ik meer dan 100 hoogtemeters op mijn route heb door de heuvels (heuvel op, heuvel af, heuvel op etc) is het toch wel verrekte fijn ondersteuning te hebben! Met mijn Stromer ST2 zit ik altijd met een grote glimlach op de fiets! Ik heb vaker Velomobiels ingehaald - heuvelop is dat toch een 30kg zware fiets, zonder ondersteuning. De Stromer is ook 30kg zwaar, maar helpt je dan in elk geval omhoog! En stroomverbruik; amper 1kWh/100km. Daar waar je met je brandstofauto al gauw aan 60kWh/100km zit - ca. 7L/100km -. Een stekkerauto doet zo'n 15-20kWh/100km. Dus de speed pedelec doet het fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen