maandag 27 januari 2014

Maandag

Maandag

Ik rijd nog de hele winter op Kojak banden voor. Tot vorige week ging het best redelijk. Maar vorige week had ik een lekke band. Vanochtend in de eerste sneeuw op weg. Gelukkig is er goed gestrooid, vlak bij Bartlehiem voel ik het stuur trekken en weet ik: lekke band.




Ik heb altijd met twee sets buiten- en binnenbanden gefietst. Vorige week had ik bedacht dat je toch eigenlijk nooit twee lekke banden op één rit hebt. Dus in een waas van besparingsdrift de tweede reserve set eruit gegooid. Dus ik zal de reserve band er even om gooien. Oeps, vorige week vrijdag ook al lek en die band heb ik nog niet geplakt. Dus daarom stond hij bij de ontbijttafel...

Nou ja, ik heb voor uiterste nood altijd nog een extra binnenband mee. Buitenband zo goed en zo kwaad bekeken en betast en de nieuwe band er in. Vlak voor mijn werk voel ik dat deze nieuwe band ook lek is bah! Nou ja, ik haal het werk op de velg maar ik ben binnen. Rond de koffie maar even plakken.

Voor het voorwiel en het voetengat heb ik slim een tasje opgehangen met reserve spullen. Het reserve, reserve tasje zullen we maar zeggen. Band eruit gehaald, zit dus toch een steentje in. Vanmorgen was dat niet te zien door de nattigheid. Bandenplakspullen zoeken in mijn tasje? Zit er niet in? Hoe kan dat nou? Is het maandagmorgen of zo...

Op mijn werk heb ik een reserve bandenplak set neergelegd. Op naar Facilitair centrum. Ik krijg de sleutel en mag het doosje zelf halen. Ik weet de weg. Het doosje ziet er netjes uit. Ik heb een mooi stuk schuurpapier erin gedaan en een nieuwe tube lijm. De lijm moet ik nog open maken. Als ik in de tube knijp zit er geen drup lijm in! Nee! je gelooft het toch niet! Zoveel pech, volgens mij probeert iemand me iets duidelijk te maken.

Na 13:00 uur middagpauze en naar de Profiel in de Pier Pander straat. Bordje op de deur: "Op maandag zijn we gesloten, op andere dagen helpen we u graag verder."  NEEEEEHhhhhhh. Oké, naar De Schrans naar Jan Terpstra. Een bordje op de deur: "Op maandag gesloten".

Gierend van de lach fiets ik terug naar de stad. Vandaag is Niet mijn dag dat is duidelijk. Het Rennershuis verlost me van mijn dringende Solutie behoefte. Twee tubes, één voor onderweg en weer één voor op het werk. Beide banden geplakt en viewww ik kom thuis.

Zonet maar de wat zwaardere winterbanden eronder gelegd. En toch maar weer twee reserve banden mee want je weet maar nooit wanneer het weer super maandag is.....

zaterdag 25 januari 2014

Eerste nieuwe ketting na 50.000 km


Het is al weer even geleden maar ik ben door de 50.000 km grens. Tijd om de ketting te vervangen. En niet de zoveelste maar de eerste ketting in 50 K. En daar ben ik best trots op. Was het dan nodig om de ketting te vervangen? Na meting blijkt  de ketting aardig uitgerekt te zijn maar het setje werkt nog steeds naar behoren. Elke dag moet ik de parkeergaragekelder uitfietsen met een behoorlijk hellinkje en de ketting slaat niet over.

Maar toch ik wil onbezorgd kunnen fietsen en vind het nu welletjes. Bij 28K had ik al een nieuwe ketting in huis maar die gaat er nu dus op. Ik vervang meteen beide tandbladen voor. Dat is dan wel weer de prijs als je zo lang doorfietst. De ketting wordt steeds langer en dat laat de tanden van de voorbladen slijten. Als je de ketting eerder vervangt kun je je voorbladen houden maar ik wilde weten hoe ver ik zou kunnen komen.

Wat is de truc? Gewoon het onderhoudsboekje lezen en daar staat. Elke 1.000 km een drupje olie. Dat doe ik dan ook trouw. Ik merk dat 1.000 km eigenlijk net teveel is. Na 800 km kan je de nieuwe olie ook heel goed gebruiken. Maar elke 1 K is makkelijk te onthouden dus daar houd ik me maar aan. Ketting goed schoonmaken en dan elke schakel voorzien van een nieuwe drup olie. Een klusje van 15 minuten waar je heel veel fietsplezier van hebt!


Verder schakel ik altijd op als ik bijna stil sta. En rijd dus altijd in het kleinste verzet achter weg (grootste tandwiel achter). De derailleur loopt ook al een tijdje niet zo lekker dus die vervang ik ook. De ketting is er een paar keer afgelopen en heeft het derailleurhuis aardig beschadigd. Dan meteen maar een S-Ram met nieuwe shifters. Ach ik ben nu toch bezig en bekleed de kettinggoot met klittenband.



Een tip van Velomobiel: Maak de nieuwe ketting vast aan de oude. (Heb zelf even een rood draadje om de eerste schakel gedaan.) Houd spanning op de ketting en trek hem langzaam door de fiets. Zo neemt de nieuwe ketting de loop aan van de oude. Hoef je niet te klooien om de nieuwe ketting door de kettingbuis te wurmen. Ketting op maat maken. Tussenschakel ertussen en rijden maar.

Het resultaat een hele nieuwe fiets die weer heerlijk trapt en weer een stukje stiller is geworden. Racefietsers op mijn werk zijn jaloers, ze zijn blij als ze 8.000 km halen met één ketting.  Tja Velomobielen hebben zo hun voordelen....

donderdag 23 januari 2014

Bandanaman


Bananenman, bananenfiets, zal ik je banaan eens prakken...

"Waarom fiets jij in een banaan?" Vroeg een klein meisje gisteren. "En als hij nu groen was, wat was het dan?" kaatste ik terug. "Een banaan die niet rijp is?" Vroeg het meisje. "Kan ook een komkommer zijn?" opperde ik nog. "Nhee zei ze, dat kan niet." "En als de fiets oranje was dan?" "Dat kan niet hè mama." "Oranje bananen bestaan niet." Echt, ik geef het op.

Zucht... het zit er echt diep, heel diep bij de mensen in. Ook al grimlach ik vriendelijk en merk dan op dat het eigenlijk "Een Velomobiel" is. Een hele prettige aerodynamische alleskunner ZONDER elektrische ondersteuning. Met heel veel ruimte voor je bagage. Waar je dezelfde houding kunt aannemen als thuis op de bank voor de tv. Dus nooit last van je nek. Een panoramische uitzicht en, en, kortom een snel veilig comfortabel sexy vervoermiddel. Fiets je weg zeggen ze tegen elkaar: "Voor mij blijft het een banaan, en ik vind het enge dingen".

Ach wat, laat ik mijn bananenaversie maar varen. Niets zo lekker en zoet als een banaan. Niets wat zo lekker rijd dan een banaan. Niets wat overal zo makkelijk verkrijgbaar is. Hierbij een lofzang op de banaan:

http://www.hetkanwel.net/2013/11/22/lekker-koken-en-poetsen-met-bananenschillen/

Ik kan moeilijk het hele stuk overtypen dus volg de link maar. Een bananenschil kan gebruikt worden als glansbevorderaar voor de je schoenen, meststof voor de composthoop. Een natuurlijk tandenbleekmiddel? Altijd handig? En een geheime Cryptex zonder cijfercode waar je een boodschap in kunt krassen voor de kids. LEUK!



­Ach, maakt ook niet uit: Yoehoe hear comes the bandanaman!