zaterdag 6 december 2014

Sportbril op sterkte



In de fiets heb je optimaal zicht nodig. Bovendien heb je de bril vier seizoenen op. In de zomer moet hij je ogen voor de zon en voor de vliegen beschermen. In de winter voor de kou, de hagel, natte sneeuw en andere narigheid. Je kunt niet hard fietsen als het zicht niet goed is. Carel een vriend van mij heeft net een nieuwe electrische super bike gekocht. In het begin denk je dat je er dan bent. Maar met de kou van de afgelopen dagen merkt hij ook dat de snelheid in de fiets te hoog is om met onbeschermde ogen te fietsen.

Ik fiets met mijn derde Adidas bril op sterkte een Adidas Elevation Cool Climate. De bril is volledig flexibel, Je kunt glazen wisselen van licht naar donker. De pootjes kun je wisselen voor een elastieke band en de clip-in bril op sterkte, kun je eruit halen en weer terug zetten. Een prachtige bril die heel goed bevalt.

Als ik zonder kap fiets, fiets ik altijd met de schuimrand op de bril. Dan sluit de bril perfect aan op je hoofd en ben je de wind kwijt. Deze schuimrand heeft ventilatieopeningen waardoor de windstroom achter de glazen kan komen. De bril beslaat dan nooit. Onder de kap heb je de luchtstroom niet en beslaat de bril, dus daar trek ik de schuimrand van de bril. Het schuim op het framepje is erg oud en kruimelig. Ik heb al een keer een nieuwe rand gekocht. Maar ze hebben het ontwerp "verbeterd" en dat bevalt niet.

 Adidas Terex Pro



Het enige nadeel is hoe je eruit ziet met de bril op. Door de clip-in in combinatie met de lichte glazen is het volgens Dineke een "Kikker bril". Als je de bril draagt, zie je de bovendien de randen van het brilletje. Ik heb me er nooit aan gestoord maar ik lees nu dat het anders kan. Ik ga naar Anton Hofstede in Leeuwarden. Hij geeft altijd goed advies en als ik hem de oren van het hoofd vraag, bied hij aan de bril een aantal dagen op proef mee te nemen. Dat is aantrekkelijk en een wel heel goede service! Ze vinden de fiets zo leuk voor de winkel. Giovannina, een verkoopster, moet even poseren in de fiets. Met de hoge hakken aan duikt ze zo de fiets in....



De Terex Pro heeft ook de ventilatie goed geregeld en de glazen kunnen in de clip-in worden gezet. De glazen hebben dan geen randen meer. Bovendien zit bij deze bril meekleurende glazen voor in de zomer. Met de proefdagen is het natuurlijk prachtig weer en zou elke bril bevallen. Ondanks dat de bril nog niet is uitgerust met mijn brillenglazen. De meekleurende glazen zijn voor de winter te donker. Dus ik wil ook nog de contrast verhogende licht oranje glazen erbij hebben. Ik vind de bril zo "cool" dat ik hem moet hebben. Dus Frank Hofstede opdracht gegeven om de bril klaar te maken.





Deze week voor het eerst met de bril gefietst en de wereld ziet er, met de nieuwe bril en lenzen op sterkte, prachtig uit. Ik geniet van de ritjes en het zicht. De schuimrand heeft aan de zijkant van de ogen een kleine inkeping waardoor de luchtstroom kan wegstromen. Hierdoor voelt de bril wel wat minder warm aan. Ben blij met de nieuwe aanwinst. In de oostenwind en het donker gaat het goed. Nu maar wachten op de zon. Dat gaat helaas nog wel even duren maar dan kan ik de meekleurende zonneglazen testen.... Of toch op wintersport?


7 opmerkingen:

  1. Hoi Marcel,

    Dit wil ik wel even meevolgen! Ik heb zelf ook een dergelijke Adidas sportbril met inzetbrilletje, ongeveer zoals je op foto 3 showt. Deze bril is altijd prima geweest op de racefiets, maar beslaat veel te snel in de Strada, zeker tijdens het langzame klimmen. En ook bij vochtig weer onder de kap is het een ramp!
    Je begrijpt dat ik dus zeer benieuwd ben naar je ervaringen met vochtig, mistig weer en ook in het donker.
    Geef je een evaluatie over een tijdje?

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Adri,

    Zal het even in de gaten houden. Brillen, regen en mist zal nooit een goede combi worden maar ik ben zelf ook benieuwd ....

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je post heeft wat losgemaakt: mijn man (Dave) heeft precies hetzelfde model bril gekocht. Ideaal voor een brildrager. Het lijkt een erg goede koop: dubbele lens tegen condens, net als bij een (goede) skibril. Laat de winterse buien maar komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Belle,

    Ben ook heel blij met deze bril. Is echt een goede koop!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marcel,

    Even iets anders:
    Ik volg jou ondertussen al een tijdje en uiteraard staat jouw blog ook in mijn bloglijst.

    Nou viel het mij opeens op dat mijn blog niet in jouw bloglijst staat.

    Als je hier een reden voor hebt, dan is dat natuurlijk prima. Mocht je het gewoon zijn vergeten of er nog niet aan toe zijn gekomen, dan zou ik het fijn vinden als je mijn blog zou toevoegen aan jouw lijst op je blog.

    Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim, dank je wel voor de tip. Blog is toegevoegd...
      Groet Marcel

      Verwijderen
  6. Bingo!

    Zoiets moet ik ook hebben, maar dan tegen de hooikoorts. Ik heb al wel een bril met schuimrand, maar dan heb ik m'n minglazen niet.

    :)

    BeantwoordenVerwijderen