maandag 22 oktober 2012

Spiegelkapjes

Je leert iets te waarderen door het te missen….

Dit jaar heb ik een nieuwe kajak gekocht en ik heb echt veel gevaren met een aantal langen tochten. Twee keer de Elfsteden non-stop en van Arnhem naar Kampen. De Quest is nog even mooi maar staat zo nu en dan behoorlijk vergeten in zijn hoekje. Natuurlijk fiets ik nog wel naar het werk maar de fun-tochtjes daar heb ik geen tijd voor.

Ik ging ook steeds langzamer fietsen. Bovendien loopt het achterwiel de hele tijd aan en dat zorgt er ook niet voor dat je plezier hebt in fietsen. Afgelopen zaterdag heb ik de fiets weer opgehaald uit Dronten. Nu de fiets op het dak van de auto kan, ga ik niet een reis maken met het openbaar vervoer naar Dronten die de hele zaterdag kost. Ik doe gewoon ook een keer makkelijk… (Drie kilometer wandelen naar de bus, Bus Leeuwarden, trein Zwolle overstappen Bus Dronten, 5 km wandelen in Dronten)

Vorige week toen ik de fiets bracht en ik opsomde wat allemaal moest gebeuren riep Jos: “Even wachten, dit heeft er allemaal niets mee te maken maar moet je kijken….” Nieuwsgierig liep ik mee en hij kwam triomfantelijk met twee glimmend gele eierdopjes/spiegelkapjes tevoorschijn. “Kijk, die hebben we nu ook...” “Ahhhh ” was mijn reactie “Die wil ik….” Ik ben al heel lang gefascineerd door die prachtige kapjes en nu zijn ze te krijgen... “Hier neem maar mee, je gaat maar naar boven en regelt het maar met Ymte....” zegt Jos.

Tja, de prijs… Nou ja, ze zijn duur maar roepen de dames uit Laren niet “Beter duur dan niet te koop!” Dus ik doe de ogen wel dicht als ik de nota krijg maar ze moeten erop!! Toen ik weer beneden was vroeg Jos meteen “waar zijn ze?” Want de spiegelkapjes zijn kleinootjes die beschermd moeten worden. Maar ik kon hem gerust stellen ze liggen boven bij Ymte. Thuis had ik maar niets verteld, wie weet zou Dineke ze niet eens zien…

Zaterdag de fiets gehaald in Dronten. Ymte komt me al tegemoet met de fiets terwijl ik alles op het dak knoop. Zullen we hem erop tillen vraagt hij? Moeten we dat niet met drie man doen vraag ik nog voorzichtig? Ymte schud van nee. Ik til de achterkant en hij zet de fiets met zijn uitschuifbare armen in één keer op het dak van de auto. Wow z’n lengte is nu wel heel handig! Nadat de fiets vast zit eet ik even een broodje met de mannen mee.

Daarna op weg naar huis. Bij twee bruggen onderweg heb ik tijd om de spanbanden aan de fiets nog te checken maar hij zit muurvast. Thuis haal ik Dineke en Sander op om de fiets er weer af te tillen. Sander doet de deur open en roept: “Heee! Je hebt nieuwe spiegelkapjes….” Bliksem, nu moet ik het wel vertellen… Dineke sputtert wat en vraagt hoe duur ze waren. Ik roep meteen “Ze waren duur maar ik ben het bedrag vergeten…...” “Ja, ja, je weet het maar al te goed en op de cent nauwkeurig… bromt ze nog wat en dat op de ouwe fiets…” Dat is tegen mijn zere been maar ik houd mijn mond. Ze moet wel toegeven dat ze beeldschoon zijn.

Als de fiets op de grond staat gaan de fietskleren aan om even een proefrit te maken. Als ik wegtrap weet ik niet wat er gebeurt, ik lijk wel te vliegen! De fiets trekt weer waanzinnig op en is weer geluidloos! Die scheur in de achterwielkast en het aanlopende achterwiel slurpte blijkbaar heel wat fietsenergie. De fiets gaat weer als een trein en ik trap hem met koude benen naar de 55km per uur. De spiegelkapjes zingen wel maar dat is makkelijk op te lossen door een stukje gele tape op de uitgefreesde sleufjes te plakken aan de onderkant van het kapje bij het pootje.

Afgelopen week drie keer nat geregend en nu heb ik mijn trapauto weer terug! Ik heb weer helmaal zin in de komende (fiets)week!





















woensdag 17 oktober 2012

Het dak op



Met zo’n fantastische fiets is het de bedoeling dat je probleemloos door het leven fietst. Maar de laatste maanden heb ik niet veel geluk. Sinds ik de fiets terug heb nadat de achterbrug gescheurd was loopt het achterwiel aan in de kast. In het begin alleen als ik door een bocht naar rechts ging. Maar in een aantal weken is het wiel steeds meer gaan aanlopen. Je begint dan te zoeken. Ik heb de nieuwe Risse demper twee centimeter verhoogd met een nieuw stukje draadstaal. Dat leek even te helpen waarna het aanlopen weer erger werd. Is de demper dan te hoog? Dus weer een stukje verlaagd maar dat maakte niets uit. De oude demper weer teruggezet maar het wiel blijft aanlopen. Dus de Risse demper is niet het probleem….

Afgelopen zaterdag rigoureuze maatregelen genomen en de hele achtervork uitgebouwd. Is dat ding dan soms scheef gelast? De vork is niet helemaal recht hij staat misschien een millimeter uit het lood maar dat is alleen op het timmermansoog. Maar wat is er dan aan de hand? De slijtage van de band is niet normaal meer. De band is nu zo dun geworden dat het lijkt alsof ik op een ballonnetje rijdt. Als ik trap behoudt de band niet meer zijn stijfheid maar gaat de fiets slingeren omdat er bobbels uit de band ploppen.



Uiteindelijk ontdek ik het euvel. De achterbrug hangt aan de wielkast in de fiets en die is gescheurd. Aaaah, nu wordt het me duidelijk. De fiets was al steeds nat van binnen en ik had die plek al een keer gekit. Ik dacht dat het water door de schroefgaten naar binnen kwam. De fiets toch maar weer in elkaar gezet en nu schrik ik toch echt. Als ik de fiets met de hand indruk dan zie ik de achtervork heen en weer golven in de wielkast. Zo durf ik niet naar Dronten te fietsen.





Een nieuwe uitdaging hoe ga ik die fiets daar krijgen? Ondertussen fiets ik de woonwerk afstand op de Brompton vouwfiets heen en weer en dan heb je dus alle tijd om na te denken. Mijn dak is te kort om de fiets te vervoeren. Het eerste idee is om de imperial te verlengen met een steiger plank. Maar hout buigt mee en ik zal toch 100km per uur rijden op de snelweg dus dat vind ik geen goed idee… Maar wat is wel stijf genoeg om de fiets te houden en de imperial te verlengen. Ik kan natuurlijk een ijzeren goot gaan halen maar ik ben niet van plan om de fiets vaker dan nodig op het dak van de auto te vervoeren.

Het eureka moment heb ik (natuurlijk!) tijdens een lekkere herfst rit tussen twee donkergroene buien door gelardeerd met hagel. IJzer, lang à ik heb immers een trap! Die maak ik vast op de imperial en dan kan het achterwiel kan tussen de sporten van de ladder vallen!! De fiets met de buurjongen op de auto getild en nu kan ik op weg naar Dronten. Bij Velomobiel zullen ze hem nu weer repareren. Ik kan niet wachten, ben deze week al drie keer nat geregend….