vrijdag 25 mei 2012

Beekmans halen, rondje Nederland


Woensdag om zeven begonnen met werken. Ik kan dan vroeg weg om Marcel Beekmans te halen. Jaap een collega wil wel meefietsen naar Buitenpost en zo rijden we om drie uur weg. Er staat een stevige wind maar Jaap trapt lekker door. In de dorpen en bij de stoplichten is hij zo weg en moet ik even op gang komen. Maar we fietsen zo wel lekker door.

Onderweg probeer ik al slingerend Jaap op de film te zetten. Met al dat gezwalk kom ik bijna onder een auto. Gelukkig is de automobilist zo alert om te remmen want ik heb het druk met hele andere dingen... Oeps, toch maar een beetje opletten dus!

Om vier uur ben ik in Buitenpost. Marcel zit lekker in het zonnetje te genieten van een verlate lunch. Na een gezamenlijk ijsje gaan we op weg. We maken een kleine omweg via Dokkumer Nieuwe Zijlen. Daar zetten we de sluizen even op de foto en dan op weg via Ee naar huis. We hebben dan het windje in de rug en suizen heerlijk over de prachtige fietspaden vol met Fluitekruid. Beekmans fietst voorzichtiger dan ik. Ik heb het nu druk met een lege batterij die ik al fietsend probeer te wisselen. Hij kijkt vooruit en toetert naar een tractorchauffeur om hem te beletten zonder naar beneden te kijken de weg op te vliegen. Die man rijdt gewoon hartstikke veilig! Kan ik nog wat van leren…

In Dokkum vullen we Beekmans voorraad plakspullen aan. Het is zo’n lekker ouderwetse fietswinkel met houten bakjes en een betonnen vloer met smeer op de grond. Na een weigering van de vreemdelingen kaart van Beekmans door het pintoestel, “Dat doet hij anders nooit!@$#?” blijkt hij hem na een reset wel te herkennen.

Vanaf Dokkum is het nog tien kilometer. Door het gestres om niet te laat zijn bij de fietsenwinkel vergeten we foto’s te maken van de omloop van Dokkum en de molens. Nou ja, volgende keer beter… Om zes uur komen we aan waarna Beekmans de douche in duikt en ik een rondje zwem in de Dokkumer Ee achter bij ons. Zo zijn we beide tegelijk fris, en Beekmans schoon, om op tijd aan tafel te gaan. We kunnen voor het eerst dit jaar buiten eten. Dit zijn de betere dagen!!






Lekker: Een banaan in een komkommer en een spiegelei...
(met dank aan de reactie van BrandweerQuest)...









2 opmerkingen:

  1. héhe.. ja he zo gevaarlijk is beekie niet he? mag ook wel eens gezegd worden ja!! was gezellig marcel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk die laatste foto. Een banaan in een komkommer met een een eitje....haha!
    Als je goed kijkt zie je eigen banaan ook weerspiegeld.

    Goed van je dat je het voor Beekie opneemt. Gewoon een beste kerel.

    BeantwoordenVerwijderen