zaterdag 8 oktober 2011

Jagwire


Als je de remmen na moet stellen is het tijd om de boel te controleren! De vorige keer na een noodrem moest ik de stelschroeven bij het stuur een flink stuk strakker draaien. Vreemd?!

Bij een tweede noodrem staan de remmen weer niet strak. De schijven van de remmen slijten, maar zo hard? Wat is er aan de hand?

De bout bij de kabeluiteinde had ik niet strak genoeg gezet waardoor de kabel door de houder glipte en de binnenkabel langer werd. Vanaf dat moment ben ik allert bij het nastellen van de remmen.

Vorige week staan de remmen opnieuw los. Ons garagepad loopt schuin af en op de handrem, als ik uit de fiets stapte, schiet de fiets door. De fiets op de kop maar de kabeluiteinden zijn  niet verschoven. Toen ik de buitenkabels ging controleren zag ik het probleem. De buitenkabel is totaal doorgesleten.



Woensdag bij Velomobiel maar even aan Jos gevraagd wat de juiste kabelloop is. Volgens Jos:
-          Als hij uit de body komt dan moet hij onder de stuurstang door.
-          Dan door de Tie wrap aan de wielkast.
-          Dan moet de kabel aan de BINNENkant tussen het wiel en de schokbreker naar de rem.
Daar zit bij mij dus het probleem. Hij loopt aan de buitenkant. Hierdoor komt de kabel klem te zitten en slijt hij door. Ik krijg de kabelloop niet goed op de foto dus volg de beschrijving hierboven...

In de reactie van Marc zit een link met een foto van de kabelloop onder langs waardoor de kabel bij mij is doorgesleten. Marc laat zien dat een foto toch mogelijk is. Nu met een lampje erbij lukt het wel om de goede kabelloop te tonen.




Donderdagavond tot half elf aan het sleutelen geweest om de nieuwe Jagwires te monteren. De meeste tijd ben je trouwens kwijt met het rubberen dopje waardoor de kabel naar buiten loopt door de body. Als het dopje eindelijk erdoor gewrongen is dan is het leed geleden.

Om het wiel te demonteren heb je twee sleutels 13 nodig om de bouten van de veerpoot aan de binnenkant los te maken.
Om het wiel los te maken bij de stuurstangen heb je twee sleutels nodig:
-  De gebogen en bijgeslepen 8mm voor de onderkant.
- 10 mm ratel om de boutjes door de spaken heen makkelijk los te draaien.

Woensdag bij Velomobiel mijn derde ratel sleutel gekocht. De andere sleutels hebben een bredere ring en passen niet op het middelste boutje. De vorige keer bij Velomobiel waren deze sleutels op. Volgens Jos moet ik het sleuteltje van Gedore hebben. Via Internet besteld en het bleek dat de oude serie met smalle rand niet meer gemaakt wordt! Gelukkig kan Velomobiel ze nog wel krijgen en heb ik eindelijk het sleuteltje! De rechter is het begeerde sleuteltje....



Het voelt weer heerlijk om op de remmen te vertrouwen. Meteen maar een mooie rit gemaakt….


4 opmerkingen:

  1. Ja, bij mij begon het ook met het 'kennelijk nodig zijn tot bijstellen'...
    En fin bij de FAW Jagwire dus NIET onder de stuurstangen door!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmm heb net vandaag het wiel rechtsvoor gedemonteerd om wat naafspeling te verhelpen. Snelle bandslijtage baart me namelijk wat zorgen.

    Maar goed, zojuist n.a.v. je post maar even de remkabelloop gechecked, en: de remkabel loopt tussen veerpoot en wielkast door. Foto hier. Dit zou dus verkeerd zijn?

    Bij het andere wiel, dat ik nog nooit zelf heb gedemonteerd, loopt de kabel ook tussen poot en wielkast door. De kabel heeft trouwens wel enkele mm's ruimte en gaat al bijna 12.000 km mee zonder problemen, dus in mijn geval verwacht ik niet echt een doorslijtprobleem tegen te komen.

    Een platte steeksleutel 8 heb ik trouwens kant en klaar (hoefde niet bijgeslepen te worden) gevonden in een goedkoop steeksleutelsetje bij de Karwei bouwmarkt (5 sleutels in een zwart plastic houdertje bijeengeklemd).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marc,

    Het is jouw wel gelukt om een foto te maken! Zo zat het eerst ook bij mij.

    Als het wiel aan de veerpoot twee milimeter naar buiten was gesteld had ik ook geen problemen gehad. Links was nog lang niet door maar rechts wel.

    Veiliger is toch om de kabel tussen het wiel en de veerpoot te laten lopen.

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch opmerkelijk dat op de foto's in de officiële Quest handleiding van Velomobiel zelf, de kabel duidelijk achter de poot langs loopt. Zie bijvoorbeeld pagina 20, paragraaf 8.9 (Remmen), foto 2. Blijkbaar spreken ze elkaar tegen... Of zijn er soms nieuwe inzichten naar aanleiding van gebruikerservaringen?

    Zeker op een belangrijk punt als remmen, zou het m.i. verstandig zijn als Velomobiel dit rechtstreeks zou delen met alle eigenaren. Tot dan is het maar goed dat er bloggers zijn die hierover berichten, waarvoor dank Marcel :-)

    BeantwoordenVerwijderen