zondag 23 oktober 2011

Aerodynamische spiegels

Sinds ik de Butterfly heb gezien met die prachtige aerodynamische spiegels ben ik op zoek om de spiegels mooier te maken.



Mijn experiment met de aerodynamische kapjes voor de spiegel is helemaal mislukt. Had ik de twee mallen heel precies op dezelfde afmeting geboetseerd, toen ze droog waren was de linker een stuk groter dan de rechter.  

Daarna bestaat de zoektocht uit het vinden van de ideale dop. Volgens Jos Hendriks van Velomobiel heeft Eva een dop gebruikt van een deodorant fles. Ik heb al heel wat Ethossen van binnen gezien maar de juiste fles met dop heb ik niet gevonden. Eva heeft de dop als mal gebruikt om een carbon dopje te maken. Eva is een specialist en heeft een superstrak eindresultaat waar ik alleen maar van kan dromen.







Quesjer, Quest 212 heeft het opgelost met twee bidon doppen maar welke doppen? Ik heb ze in ieder geval niet gevonden.




Rob heeft het opgelost met DKNY Parfum dopjes maar twee keer 40 euro is iets boven budget. Maar wel weer een superstrak resultaat.





Bij de Halfords heb ik een trekhaakdop gevonden voor zo’n 3 euro 50. Kijk dat ligt binnen bereik. Ik heb de trekhaakdop gekocht met een blokkering. Als je het vleugelboutje (nieuw woord?) eruit draait, dan blijkt het steeltje van de spiegel precies door het gaatje van het boutje te passen.




De dop is niet ideaal. Het spiegelblad wijst iets naar binnen. Daardoor staat de dop ook niet helemaal recht op de fiets. Maar voorlopig laat ik het maar even zo. Als iemand een betere dop weet te vinden dan hoor ik het graag….


17 opmerkingen:

  1. wat is er mis met de gewone spiegels? zo heel erg verschil zal het wel niet uit maken lijkt mij....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marcel,

    Is niks mis mee. Maar het kan zoveel mooier!!

    Groet
    Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Precies... mooier (en vast ook iets sneller). Ik wil gaan kijken of ik daar de dagrijverlichting en richtingaanwijzers in kan plaatsen (betere zichtbaarheid). Die spiegels van Eva zijn wel superg**l trouwens. Zou ze die ook voor nieuwe klanten kunnen maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Wilfred,

    Verlichting integreren in de spiegel is super cool!

    Volgens mij heeft Eva de kapjes gemaakt als vingeroefening. Als ze ze gaat maken dan wil ik ze ook!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste lezers. Jan Geel, je weet wel de zelfbouwer pur sang uit Oostwoud, heeft tot nu toe de mooiste en meest gestroomlijnde spiegelkapjes. Bij mijn weten is ook Jan Reus : de maker van de race/tourkappen bezig met een prototype. Velomobielonderdelen.nl zal ze dan zeker in het assortiment opnemen. Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is voor de stroomlijn niet belangrijk dat het steeltje ook weg gewerkt wordt, zoals ik dacht reeskees dat met zijn rode spiegelkapje heeft gedaan.

    Richtingaanwijzers op die hoogte lijkt me super.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb op mijn blog een foto geplaatst van een gestroomlijnde mango spiegel , ik ben nog steeds van plan om eens te vragen aan Jan G of R , die van de kappen , of hij deze kan maken en zoja wat dat dan gaat kosten.
    mijn blog is www.blauwemango.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Gerrit,

    Mooie foto! Dit spiegeltje heb ik eerder gezien. Er is ooit een stagiaire bij Velomobiel geweest die als afstudeerproject een aerodynamische spiegel heeft ontworpen. Hier zijn echter maar een paar van gemaakt. Gerrit uit Dokkum had er een op zijn blauwe Mango maar die rijdt nu in een Quest....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,

    Heb je een foto van dat DelGesu spiegeltje van Jan van Geel. Ik word wel heel nieuwsgierig...

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hoi Marcel
    staat er een op kees z'n blog
    http://keesvanhattem.blogspot.com/2011/10/05-10-2011-winderig-ritje-met-rene-en.html

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jan Reus is bezig met het maken van spiegelstroomlijnkapjes met geïntegreerde richtingaanwijzers. Ook zal er in de voorzijde van het kapje een sterke LED kunnen komen die een felle lichtflits geeft als je claxonneert.
    Helaas :) worden er 'teveel' velomobielkappen besteld om ook dit project snel af te maken.
    De eerste mallen zijn al klaar. Het moet een deelbare mal worden. Het kapje moet aan de meeste recente aerodynamisch eisen voldoen. Dat betekent dat de grootste breedte niet achteraan, maar iets naar voren moet komen. Ook moet de achterste rand niet afgerond zijn. Het kapje moet op een aerodynamisch pootje komen te staan.
    Een dergelijk spiegelstroomlijnkapje bestaat nog niet.
    En ja, het wordt natuurlijk weer een product voor Velomobielonderdelen.nl
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Wim,

    Klinkt goed! Ben reuze benieuwd!!

    Groet,
    Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. En sorry, nog een 2e reactie erna..... ik wílde het in één woord weergeven en dat gaat dus niet als dit verhaal er achteraan komt.

    Maar ziet er dus echt fraai uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. waarom geen achteruitkijk camera installeren met een klein display in de cockpit?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Er bestaan ijsjes in een plastic, kegelvormige verpakking (met een kaugombal onderin). Je zou deze (als mal) kunnen gebruiken.

    Een andere mogelijkheid is een badminton shuttle als mal te gebruiken.

    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb (niet zo fraai) twee koplampen van kinderfietsjes gebruikt.
    http://brandweerquest.blogspot.com/2011/12/goed-zicht-en-meer.html
    Met de oliebollentocht sprak ik een Allewederrijder die dat ook had gedaan maar dan met de orginele rand maar zonder het glas en reflector er in. Veel strakker om te zien minder aerodinamisch.

    BeantwoordenVerwijderen