vrijdag 17 september 2010

Knelpunten fietspad Leeuwarden <-> Groningen

Mijn stukje van gisteren nog eens nagelezen. Is de weg nou echt zo slecht of ben ik gewoon een verkouden zeurpiet. Weet je wat, ik zet alle punten eens op een rij. Je kunt tussen de plaatsen goed opschieten maar zodra je een dorp binnenfietst dan loopt de snelheid flink terug. Er zullen vast plekken in Nederland zijn waar het nog slechter is. Maar als ik de fietsweg vergelijk met Leeuwarden Heerenveen dan fiets ik veel liever naar Heerenveen. Als het mogelijk is gemeentes te verplichten een fietspad naast een nieuwe rondweg (Zuidhorn)aan te leggen dan maken we stapjes in de goede richting.
Tegelijkertijd vraag ik me af wie verantwoordelijk is voor de hoofdlijnen van fietsroutes. Een prachtig breed nieuw fietspad vanaf Zuidhorn is geweldig. Maar zodra de gemeente grens is bereikt gaat het weer over in een smal strookje. En om het fietspad te bereiken mag je dwars door het dorp fietsen. Dat getuigt niet van een totaal visie van een fietsweg "Leeuwarden <-> Groningen".

Fietspad bij de Groene Ster (één van vijftien):

Het eerste knelpunt vanaf Leeuwarden is de kruising bij het fietspad bij de Groene Ster. Het hek dat de scherpe bocht voor auto's aangeeft beneemt het zicht voor een ligfietser. Hierdoor zie ik de auto's over het hoofd en zij mij. Bovendien rijd ik daar zo hard dat ik bijna te laat ben met remmen, maar we schuiven gezellig bijelkaar langs. Maar ja, ik draag wel een helm...





Na een snel stuk krijg je de spoorovergang in Hurdegarijp. Waarom zo'n rare bocht aan de overkant bij het spoor voor fietsers?



Grotere kaart weergeven

Na een afschuwelijke klinker weg met verkeersdrempels kom je op het raarste punt in de route. Het fietspad houdt op en je moet een ongelukkige bocht maken om naast het autoverkeer je weg te vervolgen over een hele slechte klinkerstrook.


Grotere kaart weergeven

Na opnieuw een snel stuk krijg je een rotonde in Noord Bergum. Waarom hebben fietsers daar geen voorrang?


Grotere kaart weergeven

In Twijzel is het asfalt op, en mag je over stoeptegels je weg vervolgen. De tegels liggen er allemaal niet even lekker in. Al zie je dat hier niet zo goed:


Grotere kaart weergeven

In Buitenpost mag je de stoep op maar dan noemen we het een fietspad. Ik neem als het kan daar de autoweg:


Grotere kaart weergeven

Even verderop is het fietspad zo smal dat ik niet meer voorbij een fietser kom:


Grotere kaart weergeven

Aan het eind van het dorp krijg je het derde level. En stoeptegels en smal en onnodige bochten:


Grotere kaart weergeven


Vlak voor Visvliet hebben ze genoeg van het fietspad en kun je knijter hard in de rem. Joepie je mag hier op de klinkerweg fietsen:


s
Grotere kaart weergeven

In Visvliet houden ze wel van een geintje. Ready for take off. Ik zou niet weten hoe ik de hobbel in een Quest moet vermijden:


Grotere kaart weergeven

In Grijpskerk heb je een keus. Over de "Kalverstraat" van Grijpskerk. Of oversteken en langs het fietspad langs de bomen. De boomwortels hebben het fietpad omhoog geduwd zodat dat dat ook weer klinkerweg lijkt. Met als toetje halverwege een stoplicht.


Grotere kaart weergeven

Als je Grijpskerk uit bent mag je weer kiezen. Opnieuw oversteken, of als je uit het dorp komt, het fietspad zoeken. Ik vlieg hier meestal rechtdoor, terwijl je voor het fietpad toch echt scherp links af moet:


Grotere kaart weergeven


Aan de oostkant van Zuidhorn ligt een prachtig fietspad naar Groningen. Maar de aansluiting vanaf Noordhorn is slecht. In Zuidhorn mogen de auto's over een nieuwe rondweg. Fietsers mogen dwars door het dorp. Natuurlijk over de rustieke klinkers....


Grotere kaart weergeven


En hierlangs: Dit is de ingang naar het fietspad:


Grotere kaart weergeven

Naast Hardegarijp verdient dit ook een prijs in de categorie wonderlijke oplossingen. De eerste keer vloog ik dwars tussen de autos door die stonden te tanken. Je moet hier een scherpe bocht naar rechts maken. Dan naar links voor het huisje langs en dan weer naar links en dan weer naar rechts.....


Grotere kaart weergeven

Nog iets meer details. Je fietst hier van een hoge brug naar beneden. De eerste keer had ik hier een gang van 50 kilometer + per uur. Nu ik het punt weet, passeer ik de betalende gasten met gepaste snelheid rond de 40 ;-). De klanten schrikken nog wel eens als ze nietsvermoedend de deur uit stappen. Waarom? Het is toch duidelijk een fietspad....


Grotere kaart weergeven

4 opmerkingen:

  1. Hoi Marcel,

    Ik denk dat bijna iedereen wel zo een opsomming van rare situaties kan maken van de route naar zijn of haar werk.

    De meest vreemde regel die ik bij jou ook zie is dat je voorrang moet verlenen aan auto die op heen beurt weer voorrang moeten verlenen op het verkeer van de weg waar zij dan weer op willen rijden.

    Ik heb er ook al eens een klein stukje over geschreven over mijn route naar mijn werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jan,

    Het klopt dit is natuurlijk niet een unieke situatie. Volgens mij ontbreekt de totaal visie op fietswegen. Het auto verkeer is net water: dat moet overal kunnen doorstromen maar voor fietsers wordt daar niet over nagedacht. Door het ontbreken van een masterplan krijg je van die lokale hap snap oplossingen.

    Voorrang verlenen aan fietsers is een van de onderwerpen die beter kunnen. Maar fietspaden die gewoon ophouden of rare onlogische bochten, of een nieuwe fietsweg aanleggen zonder aansluiting, vind ik ook niet kunnen.

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kostelijke situatie daar bij dat pompstation. Hoop niet dat je daar een gehaaste klant tegen het lijf rolt...

    Groetjes,

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je somt een uitgebreide collectie knelpunten op. Vanuit de ligfietsvereniging zijn we met www.intercityfietser.nl begonnen. We zijn op zoek naar correspondenten in andere provincies, momenteel zijn we sterk op het midden van het land gericht. Niet dat daar niet voldoende te doen is, maar Nederland is groter. Ik stel het op prijs als je contact met me opneemt.

    Maarten Sneep

    BeantwoordenVerwijderen