zaterdag 26 juni 2010

Zwoef zwoef zwoef….

’s Ochtends fiets ik weg. Verbeeld ik het me? Of zit er iets onder de band. Toch de fiets maar even op zijn kant buiten het dorp. De linkerband is tot het canvas versleten… Nou ja als ik zo een tijdje heb gefietst dan kan het blijkbaar nog…. De Jag Wire kabels laten de fiets goed remmen maar de prijs voor een noodstop is een band…..

Zwoef, zwoef, zwoef... Ik kom bij Wyns, ondertussen heb ik visioenen van passerende auto’s en klapbanden. Buiten het dorp, het is een prachtige ochtend, toch maar een nieuwe band erom. Het klusje is met vijf minuten geklaard en de fiets voelt meteen beter aan.

In Lekkum vliegt een oud mannetje vanaf een schuin aflopende oprit, zonder uit te kijken, zo het fietspad op. Ik heb de uitwijk manoeuvre al ingezet en het was goed gegaan, alleen zie ik het mannetje onhandig over zijn voorwiel heen knoffelen…. In mijn spiegels houd ik in de gaten of hij weer opkrabbelt maar dat gebeurt niet. Toch maar even in de achteruit. Als ik er ben staat het mannetje al weer. Ik vraag: “Is alles nog heel?” En hij antwoord “Ik hie net op jo snelhied rekkenen”. Ik beaam dat ik hem ook niet had verwacht. Er is niets aan de hand en ik vervolg mijn weg.

Op het fietspad is inmiddels de zwabberende kleuterklas met Pa’s en Ma’s op weg naar school. De kinderen hebben helmen op en vlaggetjes, dus je ziet ze tenminste aankomen ;-)

Ik draai de weg maar op, kunnen ze niet van mij schrikken. Heerlijk zoef ik over het prinselijk gladde auto asfalt naar Leeuwarden. Moet ik vaker doen. Voor het stoplicht word ik aangesproken. “Heb je wel eens gedacht aan een vlaggetje”, vraagt de man “Je bent best wel laag!” Een beetje kribbig zeg ik dat ik drie meter en geel ben dat het frontaal niet opvallender zal zijn doordat de vlag naar achteren wappert…. De man blijft aardig en zegt “Dus je hebt het wel overwogen”. Volgende keer iets tactischer antwoorden Prins….

’s Avonds maak ik een extra rondjes. Leeuwarden, Noordhorn, Zoutkamp, Lauwersoog, Dokkum en weer naar huis. Van te voren drink ik flink veel water en vul mijn bidon. Als ik bij de fiets kom staat weer dezelfde linker voorband leeg. De binnenband is finaal doormidden dus die kan weg. De binnenband van de versleten buitenband zet ik er maar in. De voorband is nieuw…. 1493km zonder lekke band is wel een nieuw record.

Buiten Leeuwarden kom ik een schoolklas tegen op weg naar hun kamp. “Kijk wat een grappig autootje”. “”COOOOOOL”…. Met een gemiddelde van 37,2 kom in Noordhorn. Ik heb niet mijn best gedaan en toch is het hard gegaan. Buiten Noordhorn stel ik de GPS in en peuzel mijn boterhammetje op en trek een droog shirt aan. De gang is er nu uit en ik geniet van mijn ritje. Ik kom bij het gemaal “De Waterwolf” aan de Electraweg in Lammerburen. Toen ik met Wilfred naar huis was gefietst had ik mezelf beloofd om foto’s te maken van het gemaal. Mijn foto toestel is duidelijk niet berekend op het grote gebouw maar toch is het leuk om het gebouw goed te bekijken. Prachtig zijn de herhalingen in het gebouw….










Thuis heb ik precies 100 km gefietst in 2 uur en 50 minuten met een gemiddelde van 35,2. Toch weer een leuke rit. Eindelijk maak ik weer wat kilometers. De teller staat nu op 16.000.


Op youtube vind ik nog een filmpje met een opname van de binnenkant...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten