zaterdag 1 mei 2010

Jagwire

Gisteren heeft Quemo een uitgebreide fotoserie op zijn blog geplaatst hoe ik de nieuwe Jagwire rem kabels moet monteren. Nu durf ik het sleutelen wel aan. Meteen begin ik tegen het eind van de avond.

Het eerste voorwiel demonteer ik door de stuurstangen en de veerpoot los te maken. Daarna meet ik op hoeveel de buitenkabel van het boutje van de bevestiging zit van de binnenkabel. Dat is precies 8,5 cm. Nu maak ik het boutje los en trek de binnenkabel er vanaf de rem uit. De buitenkabel trek ik net niet door de fiets. Ik gebruik dit om de nieuwe binnenkabel door te voeren. Als ik de oude buitenkabel los trek heb ik via de binnenkabel precies de oude kabelloop terug.

Op de rubbers tussen de fiets en de kabel spuit ik een beetje siliconen spray dus de buitenkabel glijdt er goed door heen. Omdat ik de afstand gemeten heb van de bevestiging klikt alles weer lekker in elkaar en hoef ik de rem maar een klein stukje strakker te stellen bij het stuur. Het wiel wordt weer bevestigd en het eerste wiel is klaar. Ik hoef geen gaatjes te boren voor nieuwe tiwraps de oude kabels zitten daarmee al vast.

Het linker wiel is iets lastiger omdat het tonnetje bij de voorrem er maar moeizaam uit en in wil. Uiteindelijk maak ik de remhandel maar los van het stuur en via een schroevendraaier rek ik de ruimte iets op. Nu lukt het wel om de oude kabel te verwijderen en de nieuwe er in te krijgen. Niet vergeten om de parkeerrem te monteren…

Als de fiets weer in elkaar zit en ik een testritje maak ontdek ik mijn fout. Ik heb de buitenkabel van het rechter voorwiel aan de rechterkant laten lopen van de kettingbuis. Bij elke trapbeweging tikt de kabel nu tegen mijn been aan. Bah!! De rem dan maar weer los?

Ik kies ervoor om de ketting te breken. Zodra de rem vast gemaakt is, is de binnenkabel een beetje plat gedrukt en die kan de buitenmantel beschadigen als je hem eruit trekt. Fijn dat ik gisteren de ketting in de olie heb gezet.... De ketting is zo vet als een paling en die maak ik eerst maar schoon.

De ketting is vrij snel gebroken bij het speciale schakeltje waarna ik het euvel kan herstellen door de kettingbuis voor de remkabel langs te trekken. De ketting weer vast maken is een heel geworstel. Hij flipt door de kracht van de derailleur zeker drie keer uit mijn hand. Aan het eind van het liedje, zijn mijn handen zo zwart als kolen, zit de fiets onder het vet. En zelfs mijn armen delen mee in de pret.

En dan de remtest. De Jagwire kabels werken inderdaad geweldig. De remmen grijpen heerlijk aan en de Quest remt als nooit tevoren. Operatie geslaagd en Quemo bedankt voor je uitstekende uitleg!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten