zondag 2 mei 2010

Garmin Topo Benelux

Bij het vorige rondje “vergiste” de GPS zich en wilde hij mij een autoweg op sturen. Ik draaide City Navigator 2010 op de Oregon 400-T. Garmin Topo Benelux  heb ik bij mijn broer aan het werk gezien en het beloofd een routerende digitale wandel- en fietskaart te zijn. Dus heb ik zelf de software maar aangeschaft. Na wat worstelen heb ik de software geregistreerd in MapSource, daarna kan ik de kaarten naar de SD memory kaart van de GPS sturen. Ik geef op de computer vier willekeurige waypoints in. Stel het profiel in op fietser en na de knop “bereken route” komt er een keurige route uit. Stel ik het profiel in als wandelaar. Dan gaat Garmin de route berekenen via de wandelpaden. Topo Benulux is heel gedetailleerd. Elk slootje in de buurt kun je terug vinden op de kaart.

Tijd voor een test. Ik zet een rondje uit op de pc: Burdaard, Stiens, Leeuwarden, Wergea, Rottevalle, Augustinusga, Grijpskerk, Zoutkamp, Anjum, Ee, Dokkum, Burdaard. En laadt de punten in de GPS. De Gps berekent de route en ik kan op weg.

Het wordt een snel rondje. De benen hebben er zin in en ik stuif voor de wind met hoge snelheid over de weg. Gemiddeld meer dan 41 tot aan Leeuwarden zit er in. Maar het stoplicht zit tegen. Mijn intuïtie zegt dat ik moet inhouden en dat komt uit. Zonder uit te kijken vliegt een auto over het fietspad. Met de nieuwe Jagwire kabels krijg ik de fiets in een slip en schuif net achter de auto langs. De weg is dan wel een beetje nat maar toch, de wielen slippen! De Jagwire zijn hun geld dus meer dan waard en voorkomen een botsing… Oefff….

Nadat ik Leeuwarden door ben is het gemiddelde altijd gezakt. De rest van de tocht haal ik steeds net geen 38. Meestal is er een bocht, of moet ik oversteken of ik fiets een plaatsje binnen. Na precies twee uur en veertig minuten heb ik 100 km gefietst. Een dikke 37,5 gemiddeld met de laatste 40 kilometer een venijnige tegenwind. Mijn brood en appels zijn op en ik neem de laatste slok water. Na Lauwersoog krijg ik de wind mee, nog 31 kilometer te gaan. Meteen trap ik de fiets boven de 60km per uur. Dit tempo kan ik zelfs even vasthouden. Meteen begint het gemiddelde weer te stijgen. Heel veel tijd bespaar je als je van te voren weet of je moet afslaan. Voor elke kruising check ik de GPS. Ik zet de GPS in de vergrendel stand anders zoomt hij soms ongewild in. Hierdoor kan ik mijn snelheid zo hoog mogelijk houden.

Thuis ben ik trots op mijn 38.8 gemiddeld over 131 kilometer. Je weet soms niet waarom het de ene dag zoveel beter gaat als de andere. Het was een koude winderige dag met 6 graden. Ook de barometer stand is met 1010 hPa niet extreem laag. Maar dit was een top tochtje!!

3 opmerkingen:

  1. Niets ten nadele van de kabels maar het natte weer laat je zwz al een stuk beter remmen. Dat merkte ik toen ik gisteren naar Zoetermeer reed in de FAW. Om 'n 2'hands 65 tandswiel te kopen trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mick,

    De remmen doen het echt veel beter. Het is hetzelfde gevoel als rembekrachtiging in de auto. Ik hoef veel minder hard te knijpen om de tot stilstand te komen.

    Wat ben je van plan met dat 65 tandswiel? Of heb je net zulke benen als Atlas? Of wil je ze krijgen....? ;-)

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Valt 'reuze' mee...als je bedenkt dat ik in m'n driewielers hooguit 'n achterwiel 451 kwijt kan (grootste maat 20").
    Met de trike kom ik net ff tekort met 52 tanden...
    Of anders -voorlopig- als wanddecoratie!

    BeantwoordenVerwijderen