dinsdag 13 april 2010

Alles moet weg….

Vorige week mijn Dawes tandem verkocht en mijn Optima Baron ligfiets. Beide fietsen stonden stof te happen. En een fiets moet toch vooral gebruikt worden. Blijft mijn Spinning bike over. Sinds ik de Quest heb ga ik ook fietsen met slecht weer. Dus die staat nog op de lijst om te verkopen….









Het leuke van de verkoop is dat je andere (lig)fiets fanaten ontmoet. Een jonge jongen (denk ik) heeft de Baron gekocht en zijn vader komt de fiets ophalen. Bij de koffie vertelt hij dat hij zelf op een Jouta ligfiets fietst. Een Jouta is een geweldige fiets maar je kunt niet gemakkelijk achterom kijken. Eén keer heeft hij het toch geprobeerd. Het bleek inderdaad niet te kunnen. Met als bewijs een gebroken sleutelbeen. Op school heeft hij nu een project lopen waarbij zijn studenten mogen helpen om de nieuwe Jouta in de computer te zetten. Heel enthousiast vertelde hij over alle moeilijkheden waar ze tegen aan liepen. De jongens hadden allerlei ideeën om de besturing van de nieuwe fiets te verbeteren. Ik ben heel benieuwd hoe het afloopt met het Jouta project. Het was in ieder geval een hele leuke ochtend. Daarna hebben we de Baron achterop het fietsenrek van de Suziki Alto gebonden. Een beetje weemoedig keek ik de fiets na. Ik had toch wel een klein beetje spijt… Met een fiets koop je niet een fiets maar toch vooral een stuk tijd. En tijd heb ik te weinig. Dus toch een goed besluit.

De tandem werd gehaald door een man die als vrijwilliger fietst met slechtziende/blinde mensen. Hij vertelde dat Silvano 26 jaar (geloof ik) tot nu toe alleen met bejaarde alleenstaande dames de wegen onveilig maakte. Zodra die jongen aanzet knijpen de dames in de rem. “Tut tut, jongeman ff rustig aan he….” Maar goed nu waren ze aan elkaar gekoppeld. De eerst keer hadden ze meteen een rondje van 60 kilometer gedaan. Zijn moeder kon het niet geloven. Zestig kilometer op de fiets?@#@!@#$??? En dat noem je een rondje?? Ze fietsen nu vier maanden samen en maken nu al tochten boven de 100 kilometer. Zijn partner is helemaal aangestoken door het fiets virus. Ineens mocht hij zomaar zo hard fietsen als hij kon. Ze hebben de hele winter doorgefietst waardoor hij een ander mens is geworden. De tandem gaat gebruikt worden voor indoor baanracen. Leuk dat de tandem weer wordt gebruikt.

Trouwens nog een goede tip van hem. Hij koopt topfietsen van een jaar of tien geleden. Knapt ze op en neemt ze dan mee naar Azië om vakantie tochten te maken. Of je nu drie keer negen of drie keer zeven versnellingen hebt dat maakt voor de vakantie niet uit. Bovendien geeft het niets als er tijdens het vervoer een krasje op komt. Na de tocht laat je de fiets gewoon achter en maak je er daar iemand blij mee. Ik zou er niet opkomen maar ik vind het een sympathiek idee… Voor een vriend verzorgt hij de PR van de fietsvakantietochten "de fietstoerist" en levert er desgewenst een fiets bij. Oh ja de wielen stonden bij hem thuis tot in de badkuip…

3 opmerkingen:

  1. Alles goed... enne druk natuurlijk....
    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Achteromkijken op m'n Jan Eggens trike doe ik (vanwege het onderstuur)met een spion-zonnebril met ad zijkanten vanbinnen spiegelende glazen. Te koop voor 6 euro id feestwinkel!
    Misschien een tip...Mocht de Jouta-man meelezen.

    BeantwoordenVerwijderen