woensdag 10 maart 2010

Sleutelen

Stipt om 10:00 uur arriveren de onderdelen uit Dronten. Helaas moet ik werken tot half vijf. Daarna stap ik op de Brompton om naar huis te fietsen. Een stugge oostenwind doet er alles aan om me op andere gedachte te brengen. Verkleumd en koud kom ik thuis, brrr vroeger deed ik dat iedere dag op zo'n open twee wieler zitten, maar ja toen was ik nog een Bikkel. Geef me maar snel mijn velo terug.


Alle onderdelen liggen netjes op volgorde en klik ik zo in elkaar. Het achterwiel zit er nog voor het warme eten weer in. Een fluitje van een cent eigenlijk. Het lastigste is nog om te bepalen hoever de as door de achterbrug heen moet.

Door het uitbouwen van de achterbrug is de ketting onder de achterbrug langs komen te lopen. Dit is niet de bedoeling. De ketting breek ik bij het tussenschakeltje en bevestig heb opnieuw. Maar nu bovenlangs.

Meteen heb ik ook maar beide voorwielen gedemonteerd. De Quest kan toch niet weg. Kan ik het zout van de veerpoten, de wielen en de wielkasten verwijderen. Volgens de handleiding moet je elk half jaar de veerpoten smeren en dat komt goed uit want ik kan er nu mooi bij. Daarna nog even de remhevels in de wielen opnieuw in het vet zetten. Leeg valt het lage gewicht van de body op. Je tilt de fiets nu heel makkelijk op. Als ik alles weer heb gemonteerd wacht het laatste klusje: de nieuwe achterband.
De nieuwe binnenband heeft er geen zin in. Het lukt me om hem twee keer met een slag te bevestigen waarna ik een bobbel heb als ik de band oppomp. Dan kan ik opnieuw de band weer leeg laten lopen en nog een keer proberen. Om 22:00 uur ben ik eindelijk klaar voor een testrondje. De fiets loopt echt waanzinnig mooi. Het nieuwe freewheel heeft een heel fijn tikje. Ook het harde geluid in de vrijloop ben ik kwijt. Daarna kan ik de garage opruimen en is het 22:30. Pffff ik ben bekaf en morgen moet ik toch weer vroeg op…

2 opmerkingen:

  1. Het lijkt of mijn Alleweder ook weet dat hij meer is aangesproken dan doorgaans deze winter: Nu moet ik de voorwielen ook nog opnieuw spaken want de nippels zijn faliekant door de velgen gekomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mick,

    Wielen spaken gaat boven mijn technisch kunnen. Ik denk dat ik een klein slagje recht voor heb door een kuil die afgedekt was met een grote plas. Na de sneeuw blijven de wegen vies en behoorlijk beschadigd achter. Helaas kan ik zelf geen wielen spaken....

    Groeten Marcel

    BeantwoordenVerwijderen