zaterdag 31 oktober 2009

Assen

In de auto naar Assen naar mijn broer(tje) is een rot eind. Tot ver na Burgum heb je provinciale wegen. Dan een klein stukje 100 kilometer weg naar Drachten en dan weer een provinciale weg naar Donkerbroek. Meestal duurt de rit in de auto langer dan een uur.


Mijn broertjes dochter was zondag jarig en dus mogelijkheden om mijn fietsenergie te botvieren. Op de heenweg had ik een snelle route, maar wel een lange route, gepland van 108 kilometer via Akkrum, Gorredijk, Hemrik, Donkerbroek, Veenhuizen, Assen. Voor de terugweg een korte route via Roden, Leek, Buitenpost en Dokkum.


De hele dag was het heel erg mistig. De wereld is dan klein, en zelfs in een Quest is het dan niet zo leuk. Vooral ook omdat ik mijn bril niet kan dragen. Na een halve minuut voel je je ongeveer een bromvlieg met facet ogen. Alle kleine druppeltjes op je brillenglas geven een eigen beeld.



Na al die jaren fietsen met een bril raak je wel behoorlijk verslaafd aan ’t apparaat. De wind in je ogen is een heel apart gevoel maar niet echt fijn…. Eigenlijk was het dus een vrij saaie rit met één supersnel hoogtepunt. Tijdens het fietsen bij de afslag in Hemrik bedacht ik dat de vliegenzwam (rood met witte stippen) nu overal wel rijkelijk zou voorkomen. En ik had mijn fototoestel mee, kon ik ze er mooi opzetten. Terwijl de gedachte door mijn hoofd schoot zag ik naast me twee prachtige exemplaren staan. Hard remmen leek me overbodig want ik kom er straks nog genoeg tegen …. Helaas ben ik geen enkele vliegenzwam meer tegen gekomen.


In Assen verdwaalde ik, of moet ik zeggen dat ik Assen toeristisch verkend heb? Mijn broertje lachte hartelijk om zijn grote dwaze broer. Die man gaat op stap: ZONDER GPS!! Dat dat nog voorkomt in deze tijd. En het kan allemaal veel makkelijker en online kaarten bij de hand en ja ja ja bla bla bla. Ik weet het heus wel… Maar alles kan, maar niet alles tegelijk. Is een Schwalbe Furious Fred buitenband nog te betalen een Gps is toch een bedrag van een andere order. Assen dus verkend, en na twee keer bij het station geweest te zijn toch maar even de kaart gechecked en toen zag ik mijn fout. Ik dacht dat ik al op de rondweg zat om Assen maar die lag nog een laagje verder. Bij het station had ik meteen belangstellende passagiers om mijn karretje staan. Die wilden dit technisch wondertje wel even van dichtbij bekijken….

Het gemiddelde zakt dan wel als een pudding in maar toch nog in 3 uur en twintig minuten gefietst. Terug had ik een kortere weg. Dankzij het kladje wat broertje had getekend kwam ik feilloos in Peest (hoezo je hebt een GPS nodig?) en daarna kwam ik weer op bekend terrein. Bij Roden heb ik nog wel een hoek teveel gemaakt dus daar kan ik nog tijd winnnen.

Het weer dat weeronline voor de hele dag “beloofd” had kwam bij Gaarkeuken dan toch nog los. Dikke regen en harde wind maar ik hoefde nog maar 40 kilometer. Dus lekker doorgefietst. De afstand terug net niet in twee uur gefietst. De volgende keer niet door Roden en dan kan Assen gewoon in twee uur gehaald worden. En dan scheelt het met de auto nog maar 50 minuten?!@#!! Dus Assen here I come by bike….


Geen opmerkingen:

Een reactie posten