zondag 2 augustus 2009

Quest 342



Van poetsen leer je je fiets kennen. Dus vandaag maar eens de tijd genomen om de fiets grondig te poetsen. Door het uitzagen van de voetgaten zit de fiets vol met stof. Dus de stofzuiger gepakt en de fiets uitgezogen. Ook de fiets maar eens op zijn kant om de voorwielen te bekijken.
De voorwielen lopen als een tierelier dus hoe kan de rem nu vastslaan? Op de ligfiets lijst is er net een item over remmen. Het grondigste advies is om het wiel uit te bouwen en alles te demonteren en te smeren. Maar dat durf ik nog niet aan. Toch maar een rondje gefietst door de straat en als ik terugkom piept de rem weer een beetje. Fiets weer op zijn kant en het rechter voorwiel is warm. Aha, hier is dus de boosdoener.


Na wat prutsen ontdek ik dat het boutje van de remhandel aan het stuur wat te strak staat, hierdoor gaat de remhandel niet helemaal terug en loopt de rem van het rechtervoorwiel aan. De bout aan het stuur losgedraaid en gesmeerd en iets losser afgesteld. En hoppa alles loopt nu gesmeerd.
Welke opties heb ik bij de fiets? Eigenlijk heb ik helmaal niet veel extra’s of rare dingen besteld.
  • De Quest
  • Met knipperlicht installatie en toeter.
  • Achterband een Perfect Moiree en voor de Schwalbe Kojak met nog twee reserve buitenbanden voor.
  • Stugge vering.
  • Klittenband. Twee keer een meter in verschillende breedte.
  • Tien extra spaken voor de voorwielen.
  • Keramische Abec 3 lagers van Elan. Op advies van Wim Schermer. Hier hoort ook het TerraCycle 15 tands wieltje bij.
De standaardlicht installatie is heel uitgebreid:
  • Remlicht
  • Zichtlicht voor de schemer of overdag. Vooraan de fiets branden dan twee leds met het achterlicht.
  • Groot licht voor. In de fiets zit als voorlamp de B&M Cyo en dat is een mooie lamp. Hij geeft in ieder geval een stuk beter licht dan ik gewend ben op mijn Baron.
  • Knipperlicht.
  • Alarmlicht.
  • Binnenverlichting.
  • Mistachterlicht
De kunst van het weglaten betreft het stuur. Op zo’n klein stuurtje zit het ware vernuft. Natuurlijk de vernellingshandels. En daar onder een klein bedieningspaneel. Toeter rechts, Knipperlicht links. Bel onder en de Rem bovenop. Na twee minuten ben ik er al aan gewend het gebruik is heel intuïtief.
Verder ontdek ik dat de bout aan de binnenkant van het rechtervoorwiel losgetrilt is. Dus die maar even vastgezet. Dineke maakt ook een proefritje en zegt dat ze scheef zit. Ik herinner me van gisteren dat ik dat ook vond. Hier ook maar even naar kijken. Als ik de bouten beneden in de fiets iets losser zet en gewicht geef op de stoel glijdt het stoeltje automatisch in de juiste rechte stand. Boutjes vastzetten en dat is ook weer opgelost.

Met het naar huis fietsen bleef de rechterspiegel niet zitten het kogel gewricht staat wat te slap. Ymte maar even gemailed en de volgende dag heb ik de nieuwe spiegel al in huis. Wow die jongens fietsen niet alleen snel…. Hun service is dat ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten