zaterdag 15 augustus 2009

Getrax

Mijn eerste doel 1000km in een maand heb ik dus gehaald, tijd om het volgende doel vast te stellen. Als ik nu eens 40 gemiddeld kan halen (tot aan Leeuwarden) dat zou heel mooi zijn. Ik heb al een keer 39 gemiddeld gehaald dus het moet mogelijk zijn.

Voor een record rit heb je geluk nodig:
  • Het moet rustig zijn.
  • Je moet een goede dag hebben.
  • Het stoplicht moet mee zitten.

Maar ik kan natuurlijk mijn route die ik met de gps heb gelogd eens analyseren. Hiervoor gebruik ik Getrax . Getrax is een programma dat je 30 dagen mag gebruiken daarna kost het 20 dollar. Het leuke van Getrax is dat hij de snelheid van je track log in Google Earth kan weergeven als een hoogte profiel. Bovendien kun je twee record pogingen laden in Google Earth (geef de tweede wel een ander kleurtje (Track color) en je kunt zien waar je de eerste keer sneller of langzamer was.




De track log heb ik met Ozi Explorer uitgelezen van mijn oude trouwe Garmin Summit (al 7 jaar!!). De plt file converteer ik met Getrax. Eerst is het wat prutsen maar dan ontdek ik dat het een known bug in versie 14.0 is dat je de landeninstellingen op Engels Uk moet zetten. Anders gaat hij niet goed om met punten en komma’s. (Huidige versie is 15.0).

Track logs en foto’s van een ander zijn altijd saai maar voor wie wil kijken hoe dat eruit ziet klik:
Origineel Ozi plt bestand
Geconverteerd kml bestand. Let op Google Earth moet geïnstalleerd zijn.




Wat je te zien krijgt is een prachtig hoogte profiel. Maar nu de analyse. De basissnelheid op de rechte stukken is redelijk maar in de bochten daar verlies ik de tijd. Hoe kan ik dat verbeteren? Ik merk dat ik “zweef” in de fiets. Door de trapbeweging ga je van links naar rechts en dat heeft zijn weerslag op het stuur. Om dat te verbeteren ga ik de armsteun a la Wim Schermer namaken.


Band en sluitingen geregeld en met een spijker, die ik verwarm in het gas, maak ik mooie gaatjes in het band. De band heb ik met een lijmtang vastgezet op blokken waar ik een gaatje in heb geboord. Deze bandjes hang ik op aan de boutjes. Het eerste gaatje mislukt natuurlijk. De rand binnen in de Quest is smal. Ik moet de gaatjes niet precies in het midden prikken. Opnieuw, maar nu iets meer naar links een nieuw gaatje gemaakt. De oude moertjes worden verwijderd en langere roestvrijstalen moertjes teruggezet. De bandjes hangen nu perfect. Voor de steuntjes knip ik een stuk van een oude slaapmat af en plak er klittenband op. Voordat ik de klittenband (de harde kant) erop plak vouw ik de mat dubbel. Nadat de lijm gedroogd is staan de stukjes mat precies in een hoek van 90 graden. Op de bandjes heeft Dineke voor mij de andere kant (de zachte kant)van het klittenband genaaid.




In de Quest geklommen en Wim Schermer heeft helemaal gelijk je zit meteen veel beter in de Quest!! Door de steun van de onderarmen gaat het sturen veel strakker. Alleen merk ik, in de bochten, dat mijn schouders nog niet strak in de body zitten. In een bocht kan ik daardoor niet doortrappen maar zit ik me te verhouden om niet naar links en rechts te worden geworpen. Velomobiel maar even een mailtje sturen om grotere schouder blokken te bestellen.

De Quest heb ik nu twee weken en nu merk ik al een spectaculaire verbetering in mijn rijgedrag. De bochten neem ik niet meer als een oude man. Bovendien is het stuurgedrag van de Quest veel beter dan ik dacht. Je kunt echt heel scherp om iemand heen sturen als het moet. Bovendien kun je veel scherper sturen als je iets meer snelheid houdt. Samen met de verbeteringen in de houding moet het dus sneller kunnen.

Ik moet oppassen dat ik niet elke dag een record poging ga doen. Maar volgende week eens kijken of het nog sneller gaat…..

1 opmerking:

  1. kijk maar uit dat je niet op je kandje gaat!!!!! worden dure record anders kertje!!!

    BeantwoordenVerwijderen